محبوبه ولی

ظاهرا اختلاف سلیقه رئیس دو قوه در مدیریت «بحران»، دردسرساز شده است؛ تا جایی که یکی را به بازدید بخش آی سیو بیماران کرونایی بیمارستان امام خمینی کشانده و دیگری در واکنش به این بازدید جلسه سران قوا را که دیروز قرار بود برگزار شود، لغو کرده و اینگونه اختلاف دو رئیس در مواجهه با کرونا، دیروز نقل مجلس و رسانه‌ها و محافل مجازی بود.

«مدیریت جهادی»، کلیدواژه محبوب محمدباقر قالیباف است؛ آنقدر محبوب که چه بسا اگر متن سخنرانی‌های او را بررسی کنیم، کلمه «جهادی»، بیشترین فراوانی را از آنِ خود کند.

دیروز مینو محرز هم به میان آمد تا شاید بتواند به عنوان یک چهره علمی، به جدل پاستور و بهارستان خاتمه دهد. او با تاکید بر اینکه لغو جلسه سران قوا تصمیم درستی بوده، گفت: مجلس هم باید تا اطلاع ثانوی تعطیل باشد

سال 92 وقتی برای اولین بار کاندیدای ریاست جمهوری شد، عکس‌های او در مناطق محروم و جنگ‌زده جنوب با پیراهن خاکی رنگ که روی شلوار افتاده بود و چفیه‌ای دور گردن بسیار گُل کرده بود. چهار سال بعد وقتی دوباره کاندیدا شد، در یکی از پوسترهای انتخاباتی عکس او در حالی دیده می‌شد که یک کلاه ایمنی روی سر داشت با همان لباس خاکی رنگ تا نشان دهد که آقای رئیس چقدر مرد میدان و عمل است.

وقتی هم که پلاسکو فرو ریخت، حضور او با لباس عملیاتی در صحنه حادثه و فرمان دادن‌ها در همان محل فاجعه اسباب تحسین و تمجیدها و همزمان طعن و کنایه‌های بسیار شد؛ طعن و کنایه‌هایی که رفتار آقای شهردار را نمایشی و نخ‌نما می‌خواندند و معتقد بودند که او اگر «مدیر» است، باید جلو وقوع این فاجعه را می‌گرفت نه اینکه حالا وقتی کار از کار گذشته بیاید وسط میدانی که ویرانه بی‌تدبیری اوست.

ماجراجویی «جهادی» «مستر باقر ترامپ» با کروناویروس؟!

به هر حال همه آنها گذشته است و محمدباقر قالیباف اکنون رئیس مجلس است اما آن تب جهادی او به ماجرای کروناویروس هم سرایت کرده است. آقای رئیس ظهر همین دو روز پیش، یعنی دوشنبه 14 مهرماه با هیأت همراه و دوربین و خبرنگار راهی بیمارستان امام خمینی (ره) شد تا به گفته خود از نزدیک با مشکلات کادر درمان در دست و پنجه نرم کردن با کرونا آشنا شود و در جلسه سران قوا که یک روز بعد یعنی سه‌شنبه قرار بود برگزار شود، دست پُر حاضر شود.

دست پُر قالیباف اما در این جلسه به کارش نیامد، چراکه اساسا جلسه سران قوا برگزار نشد. چند ساعت بعد از بازدید رئیس مجلس از بیمارستان امام خمینی(ره) و بخش ICU بیمارستان که بیماران بدحال کرونایی در آن بستری بودند، دولت اعلام کرد که به دلیل این بازدید و خطر انتقال ویروس کرونا، جلسه سران قوا را لغو کرده است.

آن بازدید و این لغو منجر به لشکرکشی جناحی در فضای مجازی، واکنش‌های تند در مجلس و البته پاسخ‌های اعضای پاستور شد. مخالفان دولت و هواداران قالیباف در فضای مجازی، روحانی را بستند به هجمه و حمله که او بیم جان خود را دارد و قالیباف غم جان مردم.

برخی هم چون محمدمهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا تیغ طنز خود را کشیدند و با عنوان «مستر باقر ترامپ!»، رفتار قالیباف را به رفتار ترامپ مقایسه و آن را یک نمایش تبلیغاتی تفسیر کردند. مهاجری در یادداشت خود نوشت: «حالا آقا باقر هم مثل ترامپ عمل کرده. با خودش گفته یک ژست مردمی می‌گیرم می‌روم بیمارستان. اگر مریض شدم که به نفعم است و اگر هم کرونا نگرفتم، باز ژست مردمی بودن را گرفته‌ام و باز هم به نفعم است.»

حمله تند بهارستانی‌ها

در مجلس اما نوک پیکان‌ها سمت دیگری بود. احمد امیرآبادی، فراهانی، نماینده قم و عضو هیأت رئیسه مجلس در توئیتر دستور روحانی برای لغو جلسه سران قوا را «خجالت‌اور» خواند.

سیدمحسن دهنوی، نماینده تهران و دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس هم مانند امیرآبادی، گلایه خود را به توئیتر فیلترشده برد و نوشت که رئیس‌جمهور در بحبوحه مشکلات معیشتی و آمارهای ناامیدکننده اقتصادی و در شرایطی که مردم به تدبیر رئیس دولت احتیاج دارند، فقط دغدغه سلامتی خود را دارد.

سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده تهران اما از بُعد دیگری به موضوع نگاه کرد و در گفتگویی، تصریح کرد که دولت و آقای روحانی از عملکرد رئیس مجلس که خود را موظف می‌داند بر اساس تکلیفی که قانون برای مسئولان در نظر گرفته تا بین مردم بروند و نظارت کنند، ناراحت است!

او در اثبات گفته خود توضیح داد: «در روزهای قبل نیز مقدمات و اشاراتی را از جانب دولتمردان در این زمینه دیده بودیم، زمانی که رئیس مجلس و برخی نمایندگان در استان‌های مختلف حضور پیدا کردند و نظارت میدانی به عمل آوردند و با مردم دیدار مستقیم داشتند، برخی مسئولان دولتی ناراحت شدند و سعی کردند این مدل ارتباط‌گیری با مردم را تخطئه کنند و مجلس را زیر سوال ببرند.»

برخی هم چون محمدمهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا تیغ طنز خود را کشیدند و با عنوان «مستر باقر ترامپ!»، رفتار قالیباف را به رفتار ترامپ مقایسه و آن را یک نمایش تبلیغاتی تفسیر کردند

نقض پروتکل‌ها؛ پیامی خطرناک برای سلامت عمومی

القصه اینکه اینگونه اظهارنظرها دیروز در مجلس بسیار بود. البته محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی پیشتر، زمانی که گفته شد رئیس‌جمهوری به دستور ستاد مقابله با کرونا در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صمت حاضر نمی‌شود، توضیح داده بود که «جان رئیس‌جمهور عزیزتر از جان سایر مردم و کادر درمان نیست، اما اگر رئیس‌جمهور مبتلا شود، کار مملکت می‌خوابد.» بماند که کار مملکت در همین حال هم خوابیده است اما به هر ترتیب استدلال دولت چنین بود.  در مقابل موضع‌گیری‌های مجلس، در این سو علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری واکنشی تند نشان داد و با تاکید بر اینکه کوچک شمردن پروتکل‌ها با هر انگیزه‌ای، عادی‌سازی نقض آنهاست، ادامه داد: «خارج از فضای قطبی و احساسی، این التزام و اعتقاد به رعایت پروتکل‌هاست که مقامات را با مردم هم‌تراز می‌کند و اتفاقا نقض پروتکل‌هاست که می‌تواند تصویری از فرادستی مقامات به افکار عمومی ارائه دهد؛ ‌این نه یک بحث سیاسی و تبلیغاتی است و نه مجالی برای طعنه و کنایه. نقض پروتکل‌ها، پیامی خطرناک برای سلامت عمومی است.» درنهایت هم معزی تیر خلاص را بر بازدید جهادی آقای رئیس از یک بیمارستان کرونایی زد و تصریح کرد: «حضور در بخش بیماران بدحال و به همراه بردن خبرنگار و دوربین نه ایستادن در کنار مردم که بی‌اهمیت کردن سلامت مردم است.»

یک سناریوی از پیش تعیین شده؟!

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود ناگزیر به توضیح در این مورد شد و گفت که پیشنهاد برگزاری جلسه سران قوا را خود رئیس‌جمهور داده بودند اما زمانی که رئیس مجلس به بیمارستان رفتند، وزیر بهداشت گفتند ایشان به بخش‌های کرونایی و بیماران بدحال رفته‌اند و کمیته بهداشتی ستاد ملی کرونا توصیه کرد این جلسه به عقب بیافتد. حتی برخی افراد قبل از اتفاق این موضوع آن را پیش‌بینی کرده بودند و بیشتر شبیه به (یک سناریو) هست.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به میان آمد تا شاید بتواند به عنوان یک چهره علمی، به این جدل خاتمه دهد. او با تاکید بر اینکه لغو جلسه سران قوا تصمیم درستی بوده، گفت: وضعیت اپیدمی کرونا در ایران هیچ وقت به این وحشتناکی نبوده و هرگونه تجمعی باید لغو شود.

محرز اضافه کرد: مجلس هم باید تا اطلاع ثانوی تعطیل باشد چون نمایندگان مجلس با فاصله اندک در کنار هم هستند و اگر نمی‌توانند حداقل باید فاصله صندلی‌ها را زیاد کنند و اگر نمی‌توانند فاصله‌گذاری را رعایت کنند، برگزاری حضوری جلسات‌شان هم خطرناک است.

این توضیحات هم اما افاقه نکرد و جدل لفظی میان دو طرف همچنان ادامه یافت؛ به طوری که محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس، در توئیتر در پاسخ به توئیت معاون ارتباطات ریاست جمهوری، با انتتشار فیلمی از سخنان شهید بهشتی با این مضمون که «فساد وقتی رسوخ می‌کند که رابطه مستقیم میان مردم و مسئولان قطع شود. حجاب بین مردم و مسئولان حرام مطلق است! اگر از جان خودت می‌ترسی نباید زمام‌دار شوی!» نوشت: «آقای معزی سخنان شهید بهشتی را برای رئیس جمهور پخش کنید، شاید فرجی شد. برگردید به آن دوران که رئیس جمهور در خط مقدم جبهه بود.» تب این ماجرا به زودی خواهد خوابید اما آنچه رخ داد، گواه دیگری بود بر ناهماهنگی و شلختگی میان قوا و فاصله زیادی که بالاترین رتبه‌های مدیریتی کشور از یکدیگر دارند و فارغ از اینکه مصالح ملی و وحدت‌رویه چه حکم می‌کند، بر مبنای سیاست موسی به دین خود، عیسی به کیش خود عمل می‌کنند!