رئیس‌جمهور با تاکید بر انجام امور مردم در ادارات از طریق فضای مجازی گفت: می‌دانم این کار سخت است و برخی بخش‌ها نعوذ بالله برای برخی امور خلاف قانون زیر بار نمی‌روند، اما اگر به دنبال مقابله با فساد هستیم الان زمانش است.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی طی سخنانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به فرارسیدن روز پزشک اظهار کرد: امسال یک تبریک جانانه تری را باید تقدیم پزشکان جامعه کنیم. همیشه پزشکان ما در خط مقدم سلامت مردم بودند و همیشه تلاش کردند و به قسم خود پایبند بودند. پزشکان عزیز ما کار خود را به عنوان یک شغل تلقی نمی‌کردند بلکه به عنوان یک وظیفه و تلاش عاشقانه برای سلامت مردم تلقی می‌کردند.

وی افزود: ما الان وارد شهریور شدیم و ۶ ماه با این ویروس مقابله کردیم و وارد ماه هفتم شدیم. در این مقابله مدافعان سلامت کار بسیار بزرگی انجام دادند اعم از پزشک، پرستار، بهیار و همه‌ آنهایی که تلاش می‌کنند در بخش‌های مختلف. یک زنجیر به هم پیوسته است و همه را به عنوان خط مقدم مدافعان سلامت مردم می شناسیم و می‌خواهیم از عزیزانی که شبانه روز در زمینه این بیماری تلاش کردند، تجلیل کنیم.

وی با اشاره به آمار جانباختگان کرونا در مدت اخیر اظهار کرد: در میان جانباختگان، جوانان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال را مشاهده می‌کنیم، در حالی که در موج اول این آمار کم بود اما در موج دوم بیشتر شده است و علاوه بر این در موج دوم استان‌های زیادی درگیر شده اند. روحانی تصریح کرد: اگر یک یا دو استان درگیر باشند راحت‌تر می‌توان مدیریت کرد، اما گاهی از ۳۱ استان، بیش از ۲۰ استان درگیر بیماری هستند، آن وقت شرایط دیگر متفاوت می‌شود. روحانی تاکید کرد: امیدوارم با همین روحیه و تلاش و فداکاری تا روز پایانی مقابله با این ویروس و عبور از آنکه البته نمی‌دانیم چه زمانی است، همه به همین صورت کنار هم باشیم تا خداوند پیروزی را نصیب ما کند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری آزمون‌های سراسری در روزهای اخیر، اظهار کرد: واقعاً برگزاری این آزمون و تصمیم‌گیری برگزاری برای ما سخت بود. اینکه برگزار بشود یا نشود و اگر بشود چگونه باشد. برخی می‌گفتند اصلا برگزار نشود. یک مسئولی با من تماس تلفنی داشت و می‌گفت فلانی! بگذارید کنار این موضوع را! این چه موضوعی است که حالا این‌همه درباره‌اش بحث می‌کنید؟ تعبیر او این بود که بگذارید یک سال دیگر برگزار شود.

وی افزود: بله می‌شود گفت یک‌ سال دیرتر انجام شود اما بیان‌ کردن آن خیلی سخت است. عمر، آرزو، برنامه‌ریزی و امید یک جوان و خانواده‌اش در میان است. حالا بگوییم صبر کن تا یک‌ سال دیگر یا برو در دانشگاه‌های پایین‌تر مشغول تحصیل شو. ولی زمانی است که این جوان می‌آید در آزمون سراسری شرکت می‌کند و نمره کافی نمی‌آورد، آنوقت می‌گوید من تلاشم را کردم، آن دانشگاهی که می‌خواستم نشد، دانشگاه‌های رده بعدی شد اما زمانی ما نمی‌گذاریم او ورود پیدا کند و تلاش کند، این دیگر خیلی سخت است.

وی با بیان اینکه بخش‌های تاریک و ناشناخته این بیماری هنوز زیاد است، تصریح کرد: باید به شرایطی برسیم که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ما بگویند که واکسنی وجود دارد که اولاً موثر است، بی‌خطر است و تا مدتی ماندگاری دارد و حفظ می‌کند. همین چند روز پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ما تا مهار کامل این ویروس دو سال فاصله داریم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: اگر باز هم رعایت پروتکل‌ها جدی گرفته نشود،‌ شاهد شیوع مجدد می‌شویم. برخی می گویند پیک سوم در راه است. باید گفت که این دست خود ماست.

وی یادآور شد: من اینجا مجدداً دو نکته را تاکید می‌کنم، یکی دولت الکترونیک و دیگری سلامت الکترونیک. این دو امر بسیار برای ما مهم است. در دولت الکترونیک مردم از خانه خارج نمی‌شوند، به بانک، اداره ثبت و دیگر ادارات نمی‌روند و از خانه مشکل خود را حل می‌کنند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: من باز هم می‌گویم، اگر اداره‌ای کاری را بشود از فضای سایبری انجام دهد اما به طرف بگوید که باید حضوری بیایی، این باید حتماً تنبیه شود. از آن تنبیه‌هایی که انفصال سه‌ماهه و شش‌ماهه بود.

روحانی یادآور شد: آن دفعه هم گفتم اگر کسی مردم را وادار می‌کند که بیایید. مردم را به جامعه می‌کشاند، وقت‌شان را صرف می‌کند و می‌گوید توی صف این اداره بایستید، با او برخورد شود.

وی افزود: در بخش سلامت هم همینطور است. پرونده سلامت الکترونیک هم به خوبی پیش رفته است. از آقای نمکی و آقای جهرمی تشکر می‌کنم و می‌خواهم ما هرچه سریع‌تر مسیر سلامت الکترونیک را به پایان برسانیم. نسخه‌ها الکترونیکی داده شود و مردم جز در موارد ضروری نیازی نداشته باشند که در مراکز درمانی حاضر شوند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: من می‌دانم این کار سخت است. می‌دانم برخی بخش‌ها زیربار نمی‌روند. می‌دانم بخشی از ادارات ما نیاز به حضور دارند. نعوذ بالله برای برخی از امور خلاف قانون! می‌دانم برخی از شهرداری‌ها نیاز به حضور دارند، اما ما باید برخورد کنیم. روحانی گفت: اگر می‌خواهیم با فساد برخورد کنیم، جا و زمانش همینجاست. موقعیتش همین الان است. بیاییم همه را تا جایی که امکان دارد محدود کنیم مگر مواردی که حضور ضرورت دارد و آن بحث دیگری است. وی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم سوگواری محرم اظهار کرد: برای ما مهم است که محرم پرشوری را بگذرانیم اما بعد از عاشورا و یکی‌دو هفته که گذشت شاهد بالارفتن آمار و نمودارهای ابتلا در هیچ نقطه‌ای نباشیم و پیک جدیدی شروع نشود. آنجا نقطه افتخار برای ما است.