محبوبه ولی

 

آیا ایران در حال انتقال مخفیانه نفت خود با پرچم کشورهای دیگر به مناطق مختلف در جهان است؟ اخبار چند روز گذشته حاکی از توقیف نفتکش‌هایی منتسب به ایران، این سوال را ایجاد کرده است؛ توقیف‌هایی که ایران آنها را تکذیب و بخشی از جنگ روانی آمریکا اعلام کرده است.

هفته گذشته دبیر کمیته امور داخلی سنای پاکستان خبر داد که دولت این کشور به درخواست آمریکا یک کشتی ایرانی را به خاطر انتقال نفت در بندر کراچی توقیف کرده‌ است.

رحمان مالک گفته بود: «این کشتی ایرانی توسط یک سازمان آمریکایی رهگیری شده و سپس این سازمان به دولت پاکستان برای توقیف آن اطلاع داده و از دولت پاکستان خواسته است تا نسبت به تبعات واردات، صادرات و همچنین پالایش نفت ایران اقدامی قانونی انجام دهد.»

این سناتور پاکستانی همچنین ابراز نگرانی کرده بود که این مسائل درنهایت منجر به اعمال فشار علیه پاکستان شود.

ایران اما این ادعا را رد کرد. نه تنها هیچ یک از مقامات ایرانی این خبر را تایید نکردند، بلکه آن را تکذیب نیز کردند. محمدعلی حسینی، سفیر ایران در اسلام‌آباد گفت که «مقام‌های پاکستانی درباره توقیف این نفتکش رسما اطلاعی به او نداده‌اند.»

صاحب صادقی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفتکش هم اظهار کرد که «نفتکش متعلق به ایران نبوده و اطلاعی از این موضوع نداریم.»

رسانه‌های پاکستانی اما در عین حال که هیچ اشاره‌ای به مالکیت کشتی و اینکه متعلق به کدام کشور است، نمی‌کردند، موضوع قاچاق نفت ایران را مورد تاکید قرار می‌دادند.

ادعای توقیف چهار نفتکش ایرانی

این گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت تا اینکه روز پنجشنبه و جمعه نیز رسانه‌های خارجی از توقیف چهار نفتکش ایرانی حامل سوخت در آب‌های آزاد خبر دادند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه دولت آمریکا نوشت: «محموله‌های سوخت ایران که توسط آمریکا توقیف شده است، برای انتقال به آب‌های آمریکا به کشتی‌های دیگر منتقل شده است و حکم توقیف تنها برای محموله‌هاست نه نفتکش‌ها.»

روزنامه وال‌استریت ژورنال هم از قول مقامات آمریکایی نوشت که نفتکش‌های لونا، پاندی، برینگ و بللا طی روزهای اخیر به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در آب‌های آزاد توقیف شده‌اند و اکنون در مسیر هوستون، ایالت تگزاس، هستند.

این روزنامه نوشته که احتمالا مقامات ارشد آمریکایی هنگام پهلو گرفتن این نفتکش‌ها در بندر حضور داشته باشند.

آنطور که این رسانه‌ها نوشته‌اند، توقیف محموله این چهار نفتکش در پی حکمی است که یک قاضی آمریکایی ماه گذشته صادر کرده و تنها محموله‌های بنزین چهار نفتکش را شامل می‌شود و توقیف نفتکش‌ها را دربرنمی‌گیرد.

آنها ادامه داده‌اند که مالکان این چهار کشتی که محموله‌ها را حمل می‌کردند با انتقال این محموله‌ها (به کشتی‌های دیگر) موافقت کرده‌اند.

همزمان با موج خبری درباره توقیف نفتکش‌های ایران، سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا روز پنجشنبه ادعا کرد که نیروهای نظامی ایران یک تانکر حامل مواد نفتی و شیمیایی به نام ویلا (Wila) را در خلیج فارس توقیف کرده‌اند

ایران اما این اخبار را تایید نمی‌کند. خبرگزاری‌ها دیروز به نقل از یک مقام مسئول که نام وی را ذکر نکرده‌اند، نوشته‌اند: «هیچ یک از کشتی‌های ایرانی یا محموله‌های متعلق به ایران توقیف نشده‌اند.»

مقام مسئول این ادعاها را تلاشی برای فضاسازی غیرواقعی و قدرت‌سازی دروغین برای آمریکا عنوان کرده و ادامه داده: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بار‌ها اعلام کرده به هرگونه اقدام خصمانه برای محدودسازی حقوق قانونی خود واکنش متقابل نشان خواهد داد و تاکنون به هیچ کشوری اجازه اقداماتی از این دست را نداده است.

ایران: جنگ روانی است

حجت سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا نیز در واکنش به خبرهای مربوط به توقیف چهار نفتکش ایرانی که راهی ونزوئلا بودند، در صفحه توئیتری خود نوشت: «یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم آمریکا. نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آن‌ها ارتباطی به ایران دارد. ترامپ تروریست نمی‌تواند حقارت و شکست خود در برابر ملت بزرگ ایران را با تبلیغات دروغین جبران کند.»

در حالی که سفیر ایران در ونزوئلا تاکید کرده نه مالک و نه پرچم این کشتی‌ها ارتباطی با ایران ندارند، آمریکا مدعی است که یک تاجر ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق شرکت‌های صوری، حمل و نقل و ارسال محموله‌های سوخت به ونزوئلا را تسهیل کرده است.

همزمان با این موج خبری درباره توقیف نفتکش‌های ایران، سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا روز پنجشنبه ادعا کرد که نیروهای نظامی ایران یک تانکر حامل مواد نفتی و شیمیایی به نام ویلا (Wila) را در خلیج فارس توقیف کرده‌اند. این نهاد در حساب توئیتری خود این خبر را داد و نوشت که «قایق‌های ایرانی و یک هلی‌کوپتر نظامی این کشور نیروهای خود را روی عرشه این کشتی پیاده کرده‌اند.»

حساب توئیتری سنتکام ویدیویی هم منتشر کرد که در آن یک هلی‌کوپتر بر فراز عرشه یک کشتی با فاصله نزدیک ایستاده است. سنتکام می‌گوید دو قایق و یک فروند هلی‌کوپتر ایرانی از نوع «پادشاه دریا» -Sea King- در این عملیات شرکت داشته‌اند.

یک توقیف پنج ساعته از سوی ایران؟

وبسایت اطلاع‌رسانی آزاد «درای‌اد گلوبال »(Dryad Global) هم عصر چهارشنبه، ابتدا نوشت گزارش‌های تایید نشده‌ای از متوقف شدن و ورود نیروهای ایرانی به عرشه کشتی ام‌تی ویلا دریافت کرده است.

بنا بر گزارش این وبسایت، کشتی ام‌تی ویلا در مسیر منتهی به لنگرگاه بندر خور فکان در شارجه امارات با نیروهای ایرانی روبرو شده و موقعیت جغرافیایی برای مدتی نامعلوم بوده است.

وبسایت درای‌اد گلوبال ساعتی بعد در توئیتی جدید اعلام کرد که کشتی ویلا به سوی بندر خور فکان شارجه ادامه حرکت داده و در حوالی ساعت دو و نیم عصر به وقت شارجه در این بندر لنگر انداخته است.

سنتکام مدعی است که کشتی مذکور برای مدت پنج ساعت در توقیف نیروهای ایرانی بوده است. ائتلاف دریایی آمریکا هم اعلام کرد که «ورود نظامیان ایرانی به یک کشتی تجاری نقض قوانین بین‌المللی است.»

سفیر ایران در ونزوئلا اخبار مربوط به توقیف چهار نفتکش ایرانی در مسیر ونزوئلا را تکذیب کرد و در صفحه توئیتری خود علاوه بر آنکه این خبر را «یک دروغ و جنگ روانی» خواند، نوشت: نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آن‌ها ارتباطی به ایران دارد

وبسایت ترید ویندز - Trade Winds- که اخبار کشتیرانی در جهان را مخابره می‌کند از گزارش‌هایی در ارتباط با متوقف شدن یک نفتکش مرتبط با یونان توسط نیروهای ایرانی خبر داده است.

آنطور که منابع خارجی می‌گویند نفتکشی که گفته می‌شود توسط نیروهای ایرانی توقیف شده، متعلق به شرکت‌های یونانی است که با پرچم لیبریا در حال حرکت بوده است.

با انتشار این خبر برخی مطرح کردند که ایران این نفتکش را به تلافی اقدامات آمریکا در توقیف نفتکش‌هایش، توقیف کرده است تا اقتدار خود را نشان دهد. ایران اما تا زمان نگارش این گزارش، واکنش روشنی به این خبر نشان نداده است.  بدین ترتیب به نظر می‌رسد جنگ نفتکش‌ها در فضایی مه‌آلود و توأم با سوالات و نقاط تاریک بسیار در جریان است.