روزنامه فایننشال تایمز نوشت: دولت آمریکا از پیش‌نویس قطعنامه‌ای با رویکردی افراطی علیه ایران که خطر به انزوا کشاندن متحدان این کشور در شورای امنیت سازمان ملل را در بر داشت، عقب‌نشینی کرد. در عوض، نسخه ساده‌ای از آن را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که در ماه اکتبر تاریخ آن به پایان می‌رسد، ارائه خواهد کرد.

پیش‌نویس جدید که به رویت فایننشال تایمز نیز رسیده، به جای ۱۳ صفحه شامل ۴ پاراگراف مختصر بوده و بیان سرسختانه قبلی درباره محکوم کردن اقدامات ایران در گذشته، تلاش برای مشارکت کشورهای دیگر در بازرسی کشتی‌ها، توقیف تسلیحات و ذکر نام برخی افراد ایرانی برای ممنوعیت سفر و توقیف دارایی‌های آنان از آن حذف شده است.

علیرغم این تغییرات ایجاد شده، هنوز انتظار می‌رود که اعضای شورای امنیت پیش‌نویس این قطعنامه را رد کنند.

ریچارد گوان، مدیر گروه بین‌المللی بحران در این باره گفت: اگر هنوز هدف اعمال تحریم تسلیحاتی نامحدود علیه ایران و بدون اعطای امتیازی به آن است، من هنوز فکر می‌کنم که روسیه و چین آن را وتو خواهند کرد.

دو کشور روسیه و چین از حق وتوی قطعنامه‌های سازمان ملل برخوردار هستند و تاکنون با طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالف بوده‌اند.

طبق گفته یک دیپلمات، هیأت آمریکا در سازمان ملل خواسته است کشورهای شورای امنیت سازمان ملل تا ده صبح چهارشنبه به وقت محلی نظرشان را اعلام کنند و رأی گیری نیز پنج‌شنبه یا جمعه انجام خواهد شد.

یک دیپلمات سازمان ملل گفته است که بیان جدید پیش‌نویس قطعنامه آمریکا هدف آرام کردن متحدان اروپایی و به انزوا کشاندن روسیه و چین به خاطر مخالفتشان را در بر دارد. این دیپلمات افزود که آمریکا هنوز باور ندارد پیش‌نویس قطعنامه‌اش رأی لازم برای تصویب شدن را کسب کند.

در این میان، انگلیس، آلمان و فرانسه که هر سه آنها از اعضای توافق هسته‌ای ایران هستند، ماه‌ها در تلاش بوده‌اند واشنگتن را قانع کنند که لحن مخالفت‌آمیزش را کنار بگذارد تا تمدید تحریم تسلیحاتی شکل قابل قبول‌تری برای چین و روسیه داشته باشد.

آن‌ها در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کردند که هرگونه اقدام یک جانبه برای به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل «عواقبی معکوس و جدی» در بر خواهد داشت.