رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما می‌خواهیم مردم بتوانند از یک بشکه تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت یا بیشتر بخرند و اطمینانی داده می‌شود که سود آن کمتر از سود بانکی نباشد؛ یعنی تضمینی است که اگر کسی یک تعداد بشکه نفت خریداری کرد و سال آینده خواست بفروشد، اگر قیمت نفت بیشتر شد، به همان قیمت روز می‌تواند بفروشد.

به گزارش مهر، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به طرح گشایش اقتصادی و فروش داخلی نفت، درباره سود این طرح برای مردم در صورت کاهش قیمت نفت توضیح داد: یک فرض هم گذاشتیم که اگر قیمت نفت کاهش پیدا کرد و کسی خواست نفت خود را بفروشد و ضرر کرده بود، قطعاً مابه‌التفاوت آن را شرکت نفت متناسب با سود بانکی تامین می‌کند.

وی افزود: این طرح خوبی است زیرا تورم ندارد، کالا معامله می‌شود و از طرف دیگر انگیزه‌ای برای شرکت‌های خصوصی ایرانی ایجاد می‌کند که وقتی خریدهایشان به یک میزانی رسید، خودشان برای صادرات آن کار کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: نفت، در این طرح ریالی و متناسب با قیمت نفت امروز و ارز نیمایی خرید و فروش می‌شود. همه می‌توانند در بورس انرژی نفت را خرید و فروش کنند. واعظی گفت: اگر کسی توانست ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت بخرد، می‌تواند یک کشتی کوچک تحویل بگیرد و صادرات کند.

طرح نیاز به تایید رهبری دارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این طرح تعهد مالی برای دولت بعدی ایجاد می‌کند، افزود: همیشه دولت‌هایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند از امکانات امروز برای آینده استفاده می‌کنند. ما الان در یک سال آینده پروژه‌های بسیار بزرگی از جمله پتروشیمی را بهره برداری می‌کنیم. مثلاً ۱۷ پروژه بزرگ پتروشیمی را افتتاح خواهیم کرد. این پروژه‌ها، سرمایه‌ای برای کشور است.

وی افزود: ما هیچ وقت فکر نمی‌کنیم سرمایه گذاری‌هایی که می‌کنیم برای دولت بعدی می‌ماند، ما اصلاً به دولت نگاه نمی‌کنیم بلکه به این نگاه می‌کنیم که همه ما کارگزار مردم هستیم. نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری‌مان را تعطیل کنیم و بگوییم ما که یکسال دیگر بیشتر نیستیم، ما این کارها را برای مردم و توسعه کشور انجام می‌دهیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار کرد: جلسات متعددی در این زمینه تشکیل شد و سپس به ستاد اقتصادی دولت آمد و بعد از اینکه یک مقدار پخته شد ما آن را در دو جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا مطرح کردیم که در مجموع کلیات آن تصویب شد و طبق روال همیشگی خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌شود و بعد از اینکه ایشان تایید کنند و نظراتشان را بدهند و اصلاح کنند ما آن را علنی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: تا وقتی که رهبر انقلاب مصوبه‌ای تایید نکرده‌اند، از نظر ما مصوبه تلقی نمی‌شود بلکه یک پیشنهاد تلقی می‌شود.