نماینده مردم دشتستان از جمع‌آوری امضا در مجلس برای استیضاح «بیژن زنگنه» وزیر نفت خبر داد.

ابراهیم رضایی در گفتگو با مهر، با اشاره به محورهای این استیضاح، گفت: مشکلات بسیار زیادی در صنعت نفت وجود دارد که عملکرد وزیر نفت هم نشان می‌دهد که وی نمی‌تواند این مشکلات را حل و فصل کند.

وی خام فروشی نفت و بر زمین ماندن اسناد کلان نظام چون سند اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در صنعت نفت را از محورهای استیضاح زنگنه برشمرد و توضیح داد: ارتقای جایگاه ایران در تولید نفت اوپک جز برنامه‌های وزیر نفت در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بود اما وی عملکرد موفقیت‌آمیزی در این زمینه نداشته است و به همین دلیل شاهد جایگزینی بازار نفت و گاز ایران در منطقه توسط کشورهای رقیب هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ضعف عملکرد زنگنه در دیپلماسی انرژی از دیگر محورهای استیضاح وی است، افزود: از سوی دیگر ما شاهد عدم توجه به ظرفیت‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی هستیم و عملکرد وزارت نفت در این زمینه مطابق با انتظار نبوده است و بسیاری از ظرفیت‌ها در این حیطه روی زمین مانده است.

رضایی تأکید کرد: در زمینه فروش نفت هم امروز با مشکلات زیادی مواجه هستیم و متأسفانه تدبیر لازم برای فروش نفت از سوی زنگنه وجود ندارد.

وی با اشاره به عدم اتخاذ دیپلماسی انرژی فعال، گفت: این مسئله باعث شده است که ما در دادگاه‌های بین‌المللی محکوم شویم و همچنین بسیاری از قراردادهای بین‌المللی مانند انتقال گاز به پاکستان و قرارداد با کشورهایی چون هند و ترکیه در این دوره روی زمین مانده و به نتیجه مطلوب نرسیده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسائلی چون کرسنت هم هنوز حل و فصل نشده است، تصریح کرد: عدم بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در اجرای پروژه‌های کلان صنعت نفت از دیگر محورهای استیضاح زنگنه است و اعتماد لازم به توان داخلی را در این وزارتخانه شاهد نیستیم و اعتماد اشتباهی به بیگانگان شده است که باعث شده ما در برخی از زمینه‌ها متضرر شویم. وی با بیان اینکه در توسعه میدان استراتژی پارس جنوبی هم متأسفانه عقب ماندیم، گفت: حذف کارت سوخت که در سال ۹۴ اتفاق افتاد و دوباره در سال ۹۸ و با یک هزینه کلان از جیب ملت بازگردانده شد، از محورهای دیگر استیضاح وزیر نفت است.