سخنگوی شورای نگهبان درخصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند.

عباسعلی کدخدایی، در نشست خبری دیروز خود همچنین درباره الکترونیکی شدن انتخابات اظهار کرد: تحول خاصی در این خصوص اتفاق نیافتاده است اما به دلیل شیوع کرونا این روند سرعت پیدا کرده است؛ دوستانمان در وزارت کشور کارهای مثبتی انجام داده‌اند و با کارشناسان ما جلسات متعددی داشته‌اند؛ نگاه ما باید پاسداری و صیانت از آرا مردم باشد.

وی در خصوص برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: معاون وزیر کشور دیشب در این زمینه با من صحبت کردند و ظاهراً ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری این انتخابات را داده است اما نظر رسمی ستاد به دست ما نرسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: با توجه به اینکه حوزه‌ها کم است و تنها ۱۲ نماینده باید انتخاب شوند، شاید برای برگزاری این انتخابات تدابیری اندیشیده شود که از اجتماعات جلوگیری شود. وی درباره اظهارنظر آیت‌الله جنتی درباره ضرورت نظارت دائمی شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس، بیان کرد: بیانات آیت‌الله جنتی ناظر به قانون اساسی و سیاست‌های کلی و لزوم اعمال یک نظارت موثر و واقعی نسبت به نمایندگان بود، در طول چهار سال مکانیزم‌های مختلفی ممکن است به وجود بیاید هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان می‌تواند موثرتر و کارآمدتر باشد و جنبه پیشگیرانه قوانینی که بحث می‌شود بیشتر باشد.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به نزدیکی به محرم و اینکه گویا آمار کرونا را وزارت بهداشت دقیق اعلام نمی‌کند آیا شورای نگهبان می‌تواند ورود کند، گفت: شورای نگهبان مسئولیتی ندارد تا مصوبه‌ای ارسال نشود. همه ما تابع مراجع رسمی کشور هستیم و اینکه در هر زمینه‌ای تردید کنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و آمار را مراجع رسمی اعلام می‌کنند و هر چه اعلام می‌کنند موجه است، مگر خلاف آن ثابت شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا درباره طرح گشایش اقتصادی، دولت با شورای نگهبان مشورت کرده است، گفت: لزومی ندارد دولت محترم در مباحث اقتصادی با ما مشورتی داشته باشد و صرفاً اگر طرحی تصویب شود ما ورود می‌کنیم.