دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات، گفت: با توجه به تبعات معرفی کاندیداهای غیراصلاح‌طلب که نتیجه‌اش افزایش نارضایتی از اصلاح‌طلبان شده است، به نظر می‌رسد بهتر است این جریان به اصالت خود بازگشته و با کاندیداهای شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب در انتخابات آینده شرکت کنند.

علی صوفی در خصوص مطرح شدن احتمال حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری از افرادی که به جریان راست سنتی و معتدلان تعلق دارند، به ایلنا اظهار کرد: شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در سال ۹۸ رویکرد و راهبرد خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی طی مصوبه‌ای اعلام کرد و در آن اظهار کرد که نسبت به انتخابات‌های ۹۲ ،۹۴و ۹۶ تغییر رویکرد داده است؛ تغییر رویکرد به این معنا که دیگر شیوه مشارکت بدون قید و شرط در انتخابات را کنار گذشته است.

وی توضیح داد: یعنی قبلا اگر کاندیدای اصلاح‌طلب داشتیم و شورای نگهبان رد صلاحیت می‌کرد ما به دنبال افراد بینابین می‌رفتیم، مثلا در انتخابات سال ۹۲ آقای روحانی که اصلا خود را اصلاح‌طلب نمی‌دانست، نسبت به دکتر عارف که اصلاح‌طلب بود ترجیح داده شد، یا در ۹۴ لیستی که به عنوان لیست امید مطرح شد، یک لیست ائتلافی بود.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: اما در انتخابات ۹۸ تصمیم بر این شد که شورایعالی سیاستگذاری به عنوان نهاد تصمیم‌گیری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، تنها معیارها و ملاک‌های اصلاح‌طلبی را در نظر بگیرد و کاندیداها صد در صد کاندیدای شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب و توانمند برای آن کار باشند. بر همین روال هم شورایعالی سیاستگذاری وقتی دید تمام کاندیداهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کردند، اعلام کرد که چون ما دیگر کاندیدای اصلاح‌طلب نداریم، بنابراین لیست ارائه نمی‌دهیم لذا همین روال تا این لحظه اعتبار دارد.

صوفی در ادامه اظهار داشت: با توجه به تبعات معرفی این نوع کاندیداها که نتیجه‌اش افزایش نارضایتی و ریزش رای اصلاح‌طلبان شده است، منطقی به نظر می‌رسد که این جریان سیاسی برای بازیابی بدنه و اعتبار اجتماعی خود به اصالت و گفتمان خود باز گردد و با همان ادبیات با مردم صحبت کند و همچنین مسئولیت اقدام خود را هم بپذیرد.

وی تصریح کرد: تغییر رویکرد یا مصلحت‌سنجی و هر مسئله دیگری به شورایعالی سیاستگذاری بستگی دارد، اما منطق حکم می‌کند که اصلاح‌طلبان فقط و فقط به کاندیداهای اصلاح‌طلب روی بیاورند و اگر کاندیدای خودشان ردصلاحیت شد از معرفی کاندیدا پرهیز کنند.

استعفای عارف به شور گذاشته می‌شود

صوفی همچنین در خصوص مطرح شدن استعفای عارف از سوی برخی چهره‌ها، با بیان اینکه نیاز اولیه‌ شورا برگزاری جلسات و نظرسنجی از استان‌ها است، تصریح کرد: در شورایعالی سیاستگذاری عرف این است که شورا بعد از هر انتخابات در سطح کشور از شوراهای اصلاح‌طلبان استان‌ها یک نظرسنجی را ترتیب می‌دهد و کارگروهی را برای جمع‌آوری و بررسی این نظرسنجی‌ها مشخص می‌کند و جلساتی را شورای عالی سیاستگذاری تشکیل می‌دهد که در آن پیرامون نظرات و انتقاداتی که از استان‌ها می‌آید و همچنین نظراتی که ممکن است اعضا داشته باشند به بحث و مشورت می‌پردازد تا نقاط ضعف و قوت شورا بررسی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تا زمانی که این روال سپری نشود هنوز اتفاقی رخ نداده است و همه مواردی که مطرح می‌شود از جمله پیشنهاد استعفا به آقای عارف بعد از نظرسنجی درخصوص عملکرد شورایعالی سیاستگذاری در این شورا به مشورت گذاشته می‌شود.