وزیر امور خارجه در خصوص برخی شبهات مطرح شده درباره این قرارداد، گفت: مردم اطمینان داشته باشند که این دولت و نه هیچ دولت دیگری در ایران یک وجب ازخاک ایران را نه به کسی واگذار می‌کند و نه اجازه استفاده اختصاصی از خاک ایران را به کسی خواهد داد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در این خصوص تاکید کرد: همه مراحل قرارداد 25 ساله ایران و چین کاملا شفاف است؛ البته هنوز نهایی نشده است.

قرارداد همکاری راهبردی ایران و روسیه به روز شد

وی همچنین با اشاره به سفر روز گذشته‌اش به روسیه، مذاکرات خود با مقامات روس را مفید ارزیابی کرد و گفت: با وزیر خارجه این کشور همچنین درباره همکاری‌های دو جانبه و مسایل منطقه‌ای گفتگو شد.

وزیر امور خارجه افزود: دیروز بعد از ظهر ۴ ساعت و نیم مذاکره فشرده با روس‌ها داشتیم که در نهایت به توافق رسیدیم.

ظریف در ادامه گفت: قرارداد همکاری ۱۰ ساله بین ایران و روسیه که در زمان دولت اصلاحات امضا شده بود، تاکنون دوبار و هر بار ۵ ساله تمدید شده است که ۸ ماه دیگر تمام می‌شود.

وی افزود: اگر کسی مخالفت نکند، این قرارداد خود به خود ۵ سال دیگر تمدید می‌شود، اما بهتر دیدیم که یک قرارداد جامع راهبردی دراز مدت تدوین و به روز شود.

وزیر امور خارجه گفت: این قرارداد پس از امضاء برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

ایران همواره برای روابط با عربستان آماده بوده است

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به گمانه‌زنی‌ها درباره میانجی‌گری نخست وزیر عراق میان تهران و ریاض گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای روابط با عربستان آماده بوده است؛ مشکلی نداریم.

ظریف تصریح کرد: عربستان به جای اتکا به همسایه‌ای که همیشه اینجا خواهد بود، می‌خواهد به چند قدرت خارجی یعنی آمریکا، انگلیس و اسرائیل اتکا کند؛ هر وقت تصمیم بگیرند، آمادگی ما همیشه بوده و خواهد بود.