وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چهارمین سفر خود به عراق در چارچوب راهبرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای توسعه روابط و همکاری‌ها، برای گفت و گو با مقامات ارشد عراق وارد بغداد شد. وی قرار است به شهر اربیل هم سفر کند.

سفر «محمد جواد ظریف » به بغداد در حالی بود که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق امروز راهی عربستان است، فردا به تهران می‌آید و چهارشنبه نیز مسافر واشنگتن است.

ظریف در این سفر یک روزه با بسیاری از مقامات عراقی از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وائل الزیدان رئیس شورای عالی قضایی، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق، فالح الفیاض رئیس سازمان الحشدالشعبی و برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی عراق دیدار کرد و سپس با اشاره به این دیدارها در گفتگو با خبرنگاران گفت: «شاهد یک اراده جدی در طرف عراقی برای اجرای توافقات با ایران هستیم و جمهوری اسلامی ایران نیز برای اجرای این توافقات اراده جدی دارد زیرا منفعت آن به نفع دو ملت خواهد بود.

وی ادامه داد که تشکیل دولت جدید و سفر دو روز آینده نخست وزیر محترم عراق به تهران فرصت خوبی برای پیشبرد و اجرایی کردن تصمیمات قبلی از جمله توافقات صورت گرفته در سفر اسفندماه 97 دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به بغداد است.

ظریف در ادامه حضور خود در عراق، سفری هم به اربیل و منطقه کردستان در شمال عراق داشت تا با مقام‌های این منطقه نیز گفتگو کند.

پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی

محمدجواد ظریف همچنین در نزدیکی فرودگاه بغداد برای ادای احترام و قرائت فاتحه در محل شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس حضور پیدا کرد و دیداری نیز با فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق داشت.

همکاری و هم‌افزایی دو کشور در پیگیری حقوقی ترور سرداران مقاومت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس محور اصلی گفتگو در این دیدار بود.

ظریف در دیدار با این مقام عراقی به سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به ایران نیز اشاره کرد و گفت که سفر آینده نخست وزیر این کشور به تهران بهترین فرصت برای توسعه روابط دو کشور است.

رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز در این دیدار با قدردانی از موضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت و کشور عراق گفت که روابط با ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

تاکید بر استحکام روابط ایران و عراق

بخش دیگری از برنامه سفر یک‌روزه وزیر امور خارجه کشورمان به عراق، دیدار و کنفرانس مشترک با همتای عراقی خود بود. دو طرف بر مستحکم بودن روابط دو کشور و لزوم تقویت و گسترش آن تاکید کردند.

فواد حسین در این نشست خبری گفت: با وزیر خارجه ایران در رابطه با مسائل اقتصادی و تاثیر آن‌ها در مقابله با کرونا بحث و رایزنی کردیم.

وی گفت: ما بر ضرورت حمایت از حاکمیت عراق و دور کردن عراق و منطقه از درگیری‌ها تاکید کردیم.

ظریف در نزدیکی فرودگاه بغداد برای ادای احترام و قرائت فاتحه در محل شهادت سردار سلیمانی حضور پیدا کرد. همکاری و هم‌افزایی دو کشور در پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس محور اصلی گفتگوی ظریف با رئیس شورای عالی قضایی عراق بود

از سوی دیگر ظریف گفت: باید در رابطه با تهدیدات مداوم داعش هوشیاری کامل داشته باشیم.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: روابط اقتصادی میان دو کشور می‌تواند گسترده‌تر شود و به سود هر دو طرف است.

محمد جواد ظریف خاطرنشان کرد: پرونده کشتیرانی، مرزهای آبی و خطوط ریلی میان دو کشور را پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس خسارتی بزرگ در جنگ با تروریسم در منطقه و عراق به شمار می‌رود و ما پرونده این جنایت آمریکا را با قدرت پیگیری خواهیم کرد.

ظریف با تاکید بر اینکه روابط ایران و عراق مستحکم است و دیگر هیچگاه متزلزل نمی‌شود، گفت: روابط میان ایران و عراق بر اساس احترام متقابل و احترام به حاکمیت دو کشور است و ما از نقش عراق در منطقه خلیج فارس استقبال می‌کنیم.

ارسال یک تن کمک بهداشتی و دارویی به عراق

دیروز همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد اعلام کرد که یک تن کمک دارویی و بهداشتی همزمان با سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق وارد این کشور شد .

ایرج مسجدی در این ارتباط به ایرنا گفت که این هدیه بهداشتی و دارویی در زمینه مقابله با بیماری کرونا است و قرار است تقدیم نماینده وزارت بهداشت و درمان عراق شود.

وی تاکید کرد که همکاری‌های بهداشتی و درمانی خوبی در شرایط حاضر بین وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ایران و طرف عراقی وجود دارد که امید است این همکاری‌ها به همین ترتیب ادامه پیدا کند.

منابع ایرانی و عراقی این سفر را در راستای تقویت روابط دو کشور تفسیر کرده‌اند، از این رو ارسال محموله بهداشتی و دارویی نیز در همین تعریف جای می‌گیرد و بخشی از دیپلماسی ایران برای توسعه روابط با عراق است.

حامل پیامی برای ریاض؟

انجام این سفر در زمانی که مصطفی الکاظمی خود در آستانه سفر به ریاض، تهران و واشنگتن است نیز مورد توجه قرار گرفت و برخی هدف از آن را ارسال پیام برای عربستان عنوان کردند.

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد اعلام کرد که یک تن کمک دارویی و بهداشتی همزمان با سفر وزیر امور خارجه ایران به عراق وارد این کشور شد

در همین ارتباط غضنفر البطیخ، یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق که ریاست آن را هادی العامری برعهده دارد در گفت وگو با شفق نیوز گفت: هدف ظریف از سفر به عراق و دیدار با مسئولان این کشور تاکید بر روابط ایران و عراق و تقویت این روابط و همچنین برطرف کردن برخی شک و شبهه‌ها مبنی بر دور شدن عراق از محور ایران بعد از رسیدن مصطفی الکاظمی به نخست وزیری است.

وی تاکید کرد: هدف دیگر این سفر رساندن پیام به کشورهای حاشیه خلیج(فارس) و خصوصا عربستان است، مبنی بر اینکه تهران آماده ایجاد برخی تفاهم‌ها به واسطه عراق است.

این نماینده عراقی با بیان اینکه سفر ظریف خالی از این مسئله نیست، ادامه داد: عراق به خوبی امکان این را دارد که این نقش را ایفا کند و به نفع عراق نیست که در یک محور علیه محور دیگری قرار بگیرد.

البطیخ خاطرنشان کرد که سفر وزیر خارجه ایران به عراق در راستای پیگیری مساله ترور سردار سلیمانی نیز هست.