عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر چه روابطمان با چین گسترده‌تر شود سبب خواهد شد تعرض و نفوذ آمریکا در خاورمیانه مخصوصاً ایران قطع یا کمتر شود.

آیت‌الله مجتهد شبستری در گفتگو با مهر در رابطه با تأثیر همکاری ایران و چین در روند اخراج آمریکا افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور چین از ابتدا روابط حسنه‌ای بوده و روز به روز در حال گسترده‌تر شدن است. از نظر قانون اساسی این روابط هیچ اشکالی ندارد و آنچه منظور است این است که با کشورهای متخاصم مانند آمریکا و اسرائیل نباید رابطه داشته باشیم و رابطه سالم اقتصادی و غیره با سایر کشورها بلامانع است.

وی عنوان کرد: از نظر منافع ملی نیز رابطه ایران با چین نه تنها مشکلی ندارد بلکه به نظر می‌رسد در شرایطی که با آمریکا قطع رابطه کرده‌ایم و روابط‌مان تیره است، اقدام مناسبی است. از طرف دیگر ما به کشورهای معروف غربی به دلیل اینکه دنباله رو آمریکا هستند نیز نباید روی خوش نشان دهیم و روابطمان با آنها خیلی گرم نیست در نتیجه در میان بلوک شرق، در زمینه ارتباط با چین که از نظر صنعتی و اقتصادی کشور پیشرفته‌ای است و ما نیز تاکنون از آنها بدعهدی‌ای ندیده‌ایم، مقتضی است که روابط اقتصادی و دیپلماتیک خوبی داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز چین هم مغضوب آمریکا است و آنجا هم مانند ایران تحریم شده است بنابراین حالا که مشترکاتی داریم مخصوصاً در شرایط فعلی این روابط مثبت ارزیابی می‌شود و هر چه روابطمان با چین گستره‌تر شود سبب خواهد شد تعرض و نفوذ آمریکا در خاورمیانه مخصوصاً ایران قطع یا کمتر باشد.

مجتهد شبستری تصریح کرد: وقتی آنها می‌بینند ایران با یک کشور قدرتمند اقتصادی و صنعتی در ارتباط است و مشترکات اقتصادی و سیاسی زیادی دارد، از ایران حساب می‌برند و بنابراین سبب می‌شود آمریکا مقداری دست و پای خود را جمع کند. طبق اصل ۸۹ قانون اساسی تمام عهدنامه‌ها و معاهده‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد یعنی لازم است قراردادهای مطرح شده از سوی دولت به تصویب مجلس برسد تا به مرحله اجرایی در بیاید.

وی اضافه کرد: به هر حال در حالت کلی این روابط خوب است، دلیل اولیه خوب بودن این روابط به لحاظ اقتصادی و دلیل ثانویه آن به لحاظ سیاسی است که سبب می‌شود آمریکا از ایران حساب ببرد و روابط با چین مسأله حیاتی و مطلوبی به نظر برسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با اثرگذاری سفر سرلشکر باقری به سوریه و امضای قرارداد نظامی با آن در آینده تعاملات و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و فضای بین‌الملل، خاطرنشان کرد: به لحاظ مظلوم واقع شدن سوریه، حمایت همه جانبه ما از آنها امری لازم است زیرا مورد بغض اسرائیل و در خط مقدم مقابله با اسرائیل قرار گرفته است.