سخنگوی شورای نگهبان  گفت: به نظر من اصل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب است و باید از آن حمایت کنیم و موضع دشمنان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی راه خود را درست رفته است.

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری دیروز خود در این ارتباط افزود: همه موافقتنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس و شورای نگهبان بررسی شود و درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم همینطور خواهد شد.

کسی برای انتخابات 1400 با شورای نگهبان رایزنی نکرده است

سخنگوی شورای نگهبان درباره ادعای برخی رسانه‌ها در خصوص رایزنی احمدی‌نژاد با این شورا برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده گفت: هیچ‌گونه رایزنی با شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری به عمل نیامده و این اخبار تکذیب می‌شود.  

کدخدایی یادآور شد:‌ نسبت به صلاحیت افراد همانطور که در مجلس برای هر دوره اظهارنظر می‌کنیم، برای  انتخابات ریاست جمهوری هم در زمان خودش اظهارنظر می‌کنیم و باید موضوع بررسی شود و امکان بررسی هم وجود دارد و نظر شورا در زمان خودش اعلام می شود.

وی افزود: تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ممنوع است و اگر جایی خطایی صورت گیرد، باید تذکر داد اما این گفتگوهایی که انجام می‌شود، عرفا تبلیغ نیست.

گزارش 40 سال نظارت

وی همچنین در این نشست خبری که در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس شورای نگهبان به صورت آنلاین برگزار شد، بخشی از عملکرد ۴۰ ساله این شورا را تشریح کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره پیگیری برخی نمایندگان مجلس برای فیلتر اینستاگرام، گفت: پیشاپیش نمی‌توان قضاوت کرد و باید نسبت به همه مصوبات بعد از اینکه مصوبات به دستمان می‌رسد اظهارنظر کنیم

وی گفت: ما در طول ۴۰ سال گذشته ۳۳۴۶ مصوبه را از سوی مجلس در ادوار مختلف دریافت کردیم اما در مورد آن‌ها ۴۸۰۰ بار اظهارنظر شده است. از این تعداد ۲۲۱۴ مورد لایحه بوده و ۱۱۳۲ طرح بوده است و یک دهم از مصوبات با ایراد مواجه شده است. در واقع ۲۹۸۳ مصوبه مورد تایید شورای نگهبان واقع شده است و ۳۶۳ مصوبه مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شده است. ۵۰۲ اساسنامه نیز از هیأت وزیران ارسال شده که ۴۵۸ اساسنامه تایید شد و به ۳۸ اساسنامه ایراد وارد شده است.

کدخدایی افزود:۱۰۸۱ نامه دیوان عدالت اداری برای فقها اعلام شده که از این تعداد ۱۸۱ نامه‌های دیوان خلاف موازین شرع شناخته شده است. همچنین تعداد ۷۱ اصل را تفسیر کردیم که مواردی که درخواست تفسیر شده ۱۶۳ مورد بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: در حوزه انتخابات نیز باید بگویم در مورد انتخابات ریاست جمهوری، ۱۲ انتخاب سراسری داشتیم و در مجلس ۱۱ انتخابات سراسری و برای خبرگان ۵ انتخابات سراسری داشتیم اما در مجلس و خبرگان انتخابات میان‌دوره‌ای متعدد داشتیم که ۲۹ انتخابات سراسری هست لیکن انتخابات میان دوره‌ای هم به آن اضافه می‌شود.

وی درباره مصوبات مجلس یازدهم نیز گفت: هنوز از مجلس یازدهم مصوبه‌ای دریافت نکردیم و همه مصوبات امروز مربوط به مجلس دهم است.

هجمه‌ها به شورای نگهبان از سر کینه‌توزی است

قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره رد اعتبارنامه تاجگردون و هجمه‌های وارده در این زمینه به شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان یک مرحله رسیدگی است و براساس قوانین بررسی انجام می‌شود و رسیدگی به اعتبارنامه مرحله دیگری است. نمایندگان مجلس اعتبارنامه‌ها را در مواردی که مسایل جدید دارند بررسی می‌کنند و فکر کنم نزدیک ۲۰ یا ۱۹ مورد هم قبلا  داشتیم که مواردی که در شورا تایید شده ولی مجلس به اعتبارنامه‌ها رأی لازم نداده است.

وی در این خصوص افزود: هجمه‌ها مثل بقیه هجمه‌هاست و برخی از سر نادانی و برخی از سر کینه توزی است و امیدواریم دوستان نادان به خود بیایند. شورای نگهبان همان شورای نگهبان سال ۸۸ است و از آرای خود دفاع می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: من به برخی از نمایندگان در جلسه هیات مرکزی رأی منفی و مخالف دادم  ولی ساختار می‌گوید رای هیات مرکزی ملاک است. همه آرای شورای نگهبان مورد احترام خود من است و دوستان باید ملاحظات دیگر را  داشته باشند و از شایعات پرهیز و اخبار را بررسی کنند و ببینند چه کسی خبر را می‌دهد و بعد اعلام نظر کنند. لازم نیست فرافکنی و به شورای نگهبان هجمه کنند.

هر نهادی خوب است که اصلاحاتی داشته باشد

او در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان، عملکرد شورای نگهبان در این سال‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا شورای نگهبان را نهادی نیازمند تغییر می‌دانید، گفت: عملکرد را شما باید نمره دهید و ممکن است خود ما هرچه بگوییم خلافش باشد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: هر نهادی خوب است که تحولاتی را در خود به وجود آورد و اصلاحاتی داشته باشد.  خود ما باید در رویه های‌مان تغییر ذایقه‌ای داشته باشیم و این کار در حال انجام است و از پیشنهاد و انتقاد شما استقبال می‌کنیم و اگر پیشنهادی دارید برای ما ارسال کنید.

کدخدایی گفت: با عنایت به اصل ۱۰۰ که وظیفه شوراها نظارتی است، اعضای محترم قائلند که نمی‌توانند در حوزه‌های دیگر اقداماتی انجام دهند و وظیفه دیگری بر عهده ندارند. امیدواریم مجلس یازدهم عنایت بیشتری به اصلاح قانون انتخابات داشته باشد.

وی درباره وظیفه شورای نگهبان در قبال انتخابات شوراها، گفت: در خصوص انتخابات شوراهای شهر و روستا بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی، نظارت برای شورای نگهبان پیش‌بینی نشده است و قصد قانون اساسی این نبوده که نظارت بر انتخابات شوراها را بر عهده شورای نگهبان بگذارد اما دوستان همچنان اصرار دارند که نظارت بر این انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان باشد. پیرامون این موضوع گفت‌وگوهایی مطرح شده اما من فکر می‌کنم پذیرش این امر برای شورای نگهبان دشوار باشد. منتظریم تا ببینیم مجلس محترم چه راهکاری را در این خصوص پیش خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا کسی که قبلاً رد صلاحیت شده ممکن است برای انتخابات جدید تایید صلاحیت شود، گفت: نمی‌توانیم پیشاپیش بگوییم که صلاحیت چه کسی تایید یا رد می‌شود و امکان بررسی برای هر پرونده‌ای وجود دارد و نظر شورا نیز پس از بررسی هر پرونده اعلام می‌شود.

کدخدایی با تاکید بر اینکه همه موافقتنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس و شورای نگهبان بررسی شود، تصریح کرد: درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم همینطور خواهد شد و به نظر من باید از این قرارداد حمایت کنیم

اساسنامه کمیته ملی المپیک پس از اصلاح، تایید می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان هم‌چنین در پاسخ به سوالی گفت: اساسنامه کمیته ملی المپیک به دولت اعاده شده و اگر اصلاح شود، مورد تایید قرار خواهد گرفت.

کدخدایی درباره پیگیری برخی نمایندگان مجلس برای فیلتر اینستاگرام، گفت: پیشاپیش نمی‌توان قضاوت کرد و باید نسبت به همه مصوبات بعد از اینکه مصوبات به دستمان می‌رسد اظهارنظر کنیم و قطعا قانون یا مصوبه‌ای که می‌فرمایید اگر در مجلس تصویب شود بعدا می‌توان در موردش صحبت کرد.