محبوبه ولی

 

بارها از روبروی موسسات فرهنگی مختلف در سطح شهر و محل زندگی خود عبور کرده‌اید، چه‌بسا در آنها ثبت‌نام هم کرده باشید، اما معمولا کسی نمی‌داند که آن موسسه فرهنگی زیر سایه یک آقا یا آقازاده است.

مثلا همین ساختمان بزرگ در منطقه گران سعادت‌آباد تهران که متعلق به مرکزی به نام «موسسه نوآوران آموزشی شمس‌الشموس» است و اگر گزارش حراست شهرداری و شهردار منطقه دو و شهردار وقت تهران و شکایت یک آقازاده نبود، کمتر کسی می‌دانست که الیاس قالیباف، پسر محمدباقر قالیباف پشت این موسسه است؛ موسسه‌ای که پای محمدعلی نجفی را با پرونده‌ای تازه به دادگاه باز کرد.

پایان پرونده استاد و آغاز پرونده قالیباف

محمدعلی نجفی، چهره اصلاح‌طلبی که زمانی دور وزیر آموزش و پرورش بود و زمانی نزدیکتر شهردار تهران و بعد هم با یک قتل خانوادگی تمام حیثیت و اعتبار سیاسی‌اش مخدوش شد، همه یک سال گذشته را به دلیل کشتن همسرش، میترا استاد به محاکمه گذرانده است.

اما علاوه بر پرونده قتل، او اردیبهشت سال جاری نیز به دلیل گزارشی که از تخلفات موسسه شمس‌الشموس به دادستانی ارجاع کرده بود محاکمه شد.

 تخلفات منتسب به خانواده و خود سردار خلبانی که این روزها تکیه بر کرسی اول بهارستان دارد، به قدری است که با گذشت چندین سال از پایان ریاست او بر شهرداری تهران، همچنان تیتر اخبار است.

رسوایی واگذاری املاک شهرداری، تخلفات گسترده مربوط به خیریه زهرا مشیر، همسر قالیباف و پرداخت کمک 60 میلیارد تومانی و اعطای زمین‌های هفتاد هزار، هفت هزار و سه هزار متری به این خیریه، طلب 497 میلیارد تومانی شهرداری از بنیاد تعاون سپاه، بدهکاری 229 میلیارد و 700 میلیون تومانی قوه قضائیه به شهرداری و عدم پرداخت آن و انبوه دیگر از این موارد، اتهاماتی است که متوجه قالیباف و مدیریت او در شهرداری تهران است که البته بسیاری از آنها در سکوت به محاق رفته‌ و عزمی برای شفافیت درباره آنها نیست. به همه اینها باید اضافه کرد نام نه چندان خوش عیسی شریفی را که به نام محمدباقر قالیباف گره خورده است.

حکایت دست پیش و پس نیفتادن

یکی دیگر از این موارد مربوط به پسر قالیباف و موسسه آموزشی اوست. ماجرا از این قرار است که حراست منطقه ۲ شهرداری تهران در ۱۷ بهمن سال ۹۶ گزارشی در مورد تخلفات «موسسه نوآوران آموزشی شمس‌الشموس» متعلق به الیاس قالیباف مبنی بر تخلفات و جرایم تهیه و آن را به شهردار وقت منطقه ۲ یعنی رسول کشت‌پور اعلام کرد. کشت‌پور هم در همان تاریخ گزارش حراست را به انضمام اسناد و مدارکی برای نجفی شهردار وقت تهران فرستاد و نجفی نیز گزارش حراست و شهرداری منطقه ۲ را در نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال کرد و نوشت: «به پیوست، گزارش شهردار منطقه ۲ در خصوص احتمال وقوع جرایم و تضییع حقوق شهرداری تهران در ارتباط با موسسه شمس‌الشموس تقدیم می‌شود و خواهشمند است به موضوع رسیدگی کرده و نتیجه را به شهرداری اعلام دارید.»

وکیل نجفی می‌گوید گزارش شهرداری درباره تخلفات شمس‌الشموس خطاب به دادستانی ارسال و مراتب به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده و هنوز تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشده است؛ لذا جرم افترا هنوز تحقق نیافته که بتوان متهم را محکوم کرد

پس از آن، الیاس قالیباف پیش از آنکه به آن گزارش رسیدگی شود، پیش‌دستی کرد و از افراد یاد شده تحت عنوان نشر اکاذیب، افترا و انتشار مطالب خلاف واقع شکایت کرد که این شکایت پس از صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه ارسال شد.

آیا نجفی مجرم است؟

با این شکایت، درنهایت دادگاه محاکمه نجفی اردیبهشت ماه برگزار شد و ابتدای هفته جاری نیز حکم وی صادر شد. وکیل او دراین زمینه می‌گوید:«شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت موکلم را به اتهام افترا به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم کرده و درباره اتهامات دیگر موکلم یعنی نشر اکاذیب و گزارش خلاف واقع حکم برائت صادر کرده است.»

حمیدرضا گودرزی درباره این حکم توضیح داده است: «طبق ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی «هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر کند که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت کند، جز در مواردی که موجب حد است، به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد.»؛ این در حالی است که در پرونده اصلی گزارش شهرداری خطاب به دادستانی ارسال و مراتب به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده و هنوز تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشده است؛ لذا جرم افترا هنوز تحقق نیافته که بتوان متهم را محکوم کرد.»

وکیل نجفی به این موضوع نیز اشاره کرده که گزارش مربوطه را شهردار منطقه دو خطاب به نجفی ارسال کرده و نجفی نیز طبق قانون، گزارش را خطاب به دادستان تهران ارجاع داده است؛ از این رو به گفته گودرزی، نجفی انجام وظیفه کرده و حالا به دلیل این انجام وظیفه محاکمه شده است.

او با این توضیحات نتیجه گرفته که حکم صادره درباره نجفی در تضاد با قوانین موضوعه است و نکته دیگر اینکه در این پرونده برای شهرداری منطقه دو برائت صادر شده، لذا اگر شهردار منطقه ۲ اقدامش صحیح بوده پس آقای نجفی هم اقدام درستی کرده و باید تبرئه شود.

تاملی بر «شمس‌الشموس»

اما آیا یک تسویه‌حساب سیاسی را می‌توان با قانون و ماده و تبصره سنجید؟ بهمن گذشته، علی‌اصغر قهرمانی، وکیل الیاس قالیباف موضوع «تراکم فروشی در مدرسه شمس‌الشموس» را توطئه نجفی خواند و گفت: «مطرح شدن این ادعاها هم‌زمان با حضور دکتر قالیباف در رقابت‌های انتخابات مجلس، خود گویای اهداف سیاسی و اغراض جناحی پشت این ماجراست.»

حالا از میان این دو چهره محبوب چپ و راست، یکی در مسیر کرسی اول بهارستان است و دیگری در راه محبس. اما شمس‌الشموس دقیقا چه موسسه‌ای است؟ زمان تاسیس این موسسه در سایت آن 18/2/90 عنوان و هدف از تاسیس آن نیز ایجاد یک مجتمع آموزشی الگو و همچنین مراکز خدماتی موردنیاز مانند مرکز مطالعه و پژوهش، مرکز آموزش مربیان، مرکز ارزیابی، مرکز فناوری، مرکز تهیه لوازم کمک آموزشی و دفتر طراحی و معماری مدارس و ...  برای تامین نیازهای مجتمع مهرهشتم اعلام شده است.

در معرفی این سایت به کرات از کلیدواژه «جهادی» استفاده شده؛ عنوانی که کلیدواژه خطابه‌های محمدباقر قالیباف نیز هست. حتی نام یکی از زیرمجموعه‌های آن «موسسه جهادی مردم‌نهاد رویش مهر» است.

طبق آگهی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، الیاس قالیباف به همراه چهار نفر دیگر این موسسه را تاسیس کرده‌اند که برخی از آنها همکلاسی‌های «الیاس» در مدرسه مفید و دانشگاه بوده‌اند. سرمایه اولیه برای تاسیس این موسسه «صد هزار تومان» اعلام شد اما آنچه مایه شگفتی ناظران شد این بود که علی رغم این سرمایه اندک، ساختمان دبستان و پیش دبستانی و دفتر مرکزی این موسسه در زمین بزرگی در سعادت آباد تهران واقع شده است! اتهام تراکم فروشی به شمس‌الشموس نیز به این تناقض افزوده شد و البته موارد دیگری که در گزارش حراست شهرداری تهران وجود دارد و دستگاه قضایی هنوز به آنها رسیدگی نکرده است.

مسکوت ماندن پرونده تخلفات شمس‌الشموس در دستگاه قضا و از سوی دیگر برگزاری دادگاه شکایت الیاس قالیباف از نجفی، موجب شده تا به زعم بسیاری بوی سیاسی‌کاری از این پرونده به مشام برسد

طنز تلخ تاریخ

مسکوت ماندن پرونده تخلفات شمس‌الشموس در دستگاه قضا و از سوی دیگر برگزاری دادگاه شکایت الیاس قالیباف از نجفی، موجب شده تا به زعم بسیاری بوی سیاسی‌کاری از این پرونده به مشام برسد. یاشار سلطانی، فعال رسانه‌ای که پیشتر نیز اخباری را درباره تخلفات شمس‌الشموس افشا کرده بود، پیشتر در صفحه توئیتری خود در همین باره نوشته است: «محاکمه نجفی به خاطر شکایت الیاس قالیباف طنزی تلخ برای تاریخ است.»

به نوشته او این محاکمه در حالی است که «قالیباف هنوز به دلیل پرونده اختلاس ۱۴هزار میلیاردی، برای احوال‌پرسی هم به دادسرا احضار نشده! اسناد واریزی چند صد میلیارد تومان به حساب موسسه همسرش و اعترافات هزینه‌کرد در ستادهای انتخاباتی‌اش را هم که در کوزه بگذارید!»