کارخانه کنسانتره ۵ میلیون تنی فولاد سنگان به عنوان بزرگترین کارخانه تولیدکننده این ماده در شرق کشور با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و با فرمان رئیس‌جمهوری به شکل ویدیو کنفرانس به صورت رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خواف، کارخانه کنسانتره‌سازی فولاد سنگان که با سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه بنا نهاده شده و در مجموعه بزرگ عسلویه معدنی ایران قرار دارد، در سالی که با نام جهش تولید نامگذاری شده توانست اولین تولید آزمایشی خود را به ثمر برساند و با افتتاح رسمی که انجام شد، تولید کنسانتره سنگ آهن کشور را به میزان ۵ میلیون تن در سال افزایش داد.  این کارخانه که در قالب ۲ خط تولید با ظرفیت ۲.۵ میلیون تنی با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن کنسانتره در سال طراحی شده، زمینه ساز اشتغال مستقیم برای ۵۰۰ نفر و غیر مستقیم برای ۳ هزار نفر خواهد شد.

کنسانتره تولیدی این کارخانه جهت تامین خوراک گندله سازی فولاد مبارکه اصفهان استفاده شده و از خام فروشی سنگ آهن در کشور تا حد بسیار زیادی جلوگیری خواهد کرد.

تولید فولاد کشور در دولت‌های یازدهم و دوازهم دوبرابر شد

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در برابر کارگران، مهندسان و فعالان در بخش تولید تواضع می‌کنم که برای توسعه و تولید کشور تلاش می‌کنند که بسیار ارزشمند است.

حسن روحانی در مراسم افتتاحیه که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: برای ما بسیار ‌مهم است که امسال سالی پرکار و پرشتاب برای همه مسئولان و کارگران باشد؛ امسال سال تولید ملی و رونق تولید نیست بلکه سال جهش تولید است و ما باید همه توانمان را به کار ببریم و حرکتمان را باید به گونه‌ای افزایش دهیم که سالی پرافتخار برای ملت و کشور باشد.

وی افزود: تولید فولاد کشور در دولت یازدهم و دوازدهم به دو برابر تولید فولاد در تاریخ رسیده است، این به معنای آن است که همه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و‌ مهندسان شبانه‌روز برای آبادانی کشور تلاش می‌کنند.

روحانی اضافه کرد: این مهم است که در فولاد رتبه ما دهم بوده است و ما داریم به رتبه هشتم می‌رسیم و ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را امروز دارا هستیم و در معدن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد زنجیره ما، زنجیره منظم و کاملی شده است.

رییس دولت دوازهم اظهار کرد: من می‌خواهم خدمت ملت بزرگ ایران بگویم که امروز تمام ایران به کارگاهی عظیم و بزرگ تبدیل شده است و همه در حال کار و تلاش هستند؛ اینکه در بخش صمت ما ۳۸۰۰ طرح مشغول فعالیت هستند و در سال جاری تا پایان سال ۲۰۰ طرح مهم افتتاح می‌شود یعنی همه کشور در حال حرکت است و ما امروز شاهد یک تحول بزرگ هستیم و توانسته‌ایم در هر هفته طرح‌های بزرگ و مهمی را افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: ۴هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان ارزش طرح‌هایی است که امروز افتتاح شده‌است که این پاسخ بسیار خوبی به کسانی است که می‌خواستند کشور ما را به زانو درآورند.

روحانی بیان کرد: گزارشی که امروز در بخش لوازم خانگی داده شد، نشان داد که در سال ۹۸ که فشار مضاعف شد، تولید لوازم خانگی ۱۰ درصد افزایش یافت و در برخی از‌ ‌موارد ۳۳ و ۱۲ درصد افزایش یافته است؛ یعنی تحریم‌ها نتوانسته ما را از پا درآورد.

وی افزود: تولید یخچال فریزر ۳۰۰ هزار دستگاه از امروز افزایش پیدا می‌کند؛ البته تحریم به ما فشار وارد می‌کند و کار ما را سخت می‌کند اما دشمن نتوانست ما را از هدف بازدارد و نتوانسته ما را تسلیم کند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که تامین مواد اولیه برای ما مهم است، گفت: معادن غنی کشور مواد اولیه را برای ما فراهم می‌کند و امروز نیاز نیست ما مواد را از خارج کشور تهیه کنیم؛ تهیه مواد اولیه از معدن شروع می‌شود و تا خط تولید ادامه می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: معادن برای ما مهم است، معادن را باید آزاد کنیم، روی کاعذ معادن به کسانی واگذار شده است که کاری انجام نمی‌دهند این ورق‌ پاره‌هایی که به این افراد دادید برای‌شان مهلت بگذارید اگر توانستند به تعهدات‌شان عمل کنند که هیچ اگر نه معادن را از حبس آزاد کنید.

روحانی گفت: بارها گفته‌ام معادن را می‌توانیم به سهام تبدیل کنیم، زیرا که بزرگترین سرمایه برای کشور خواهد بود.

وی با بیان این‌که در دولت دوازدهم کارهای زیادی برای اکتشاف معادن صورت گرفته‌ است، گفت: دولت در زمینه اکتشاف کار بزرگی کرده است، در این دولت ۱۰۰ هزار کیلومتر اکتشاف انجام شده است که این نشان از عزم دولت در این بخش دارد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد:  امروز ما وضعیت خوبی در مسئله فناوری داریم و  خوشبختانه خودکفا شده‌ایم،  ۶۰ تا ۷۰ صنایع ما داخلی است در فولاد هم به دلیل شرایط کرونا تمامی اقدامات را جوانان ما انجام دادند.

وی تاکید کرد: این افتتاح‌ها در یک شرایط عادی صورت نمی‌گیرد در شرایط کرونا صورت می‌گیرد. امروز اعلام شد در بخشی از صنایع لوازم خانگی ما در ۲ ماه اول که شدت کرونا زیاد بوده است در بخش تولید ماشین لباسشویی ۱۵۲ درصد افزایش داشته‌ایم و در تولید تلویزیون ۴۹ درصد؛ پس متوقف نشدیم تحریم ما را متوقف نکرده است.

رئیس ‌جمهور با تاکید بر این‌که ما باید به مسئله صادرات بها دهیم، گفت: تمام صنایعی که تولید می‌کنیم  باید بخشی از آن را  صادر کنیم، کیفیت و قیمت بسیار مهم است اگر نداشته باشیم می‌شود خودرو که فقط مردم خریدارش هستند.

رئیس جمهور گفت: امسال ۳ چیز برای ما مهم است، اول اینکه تولید ملی‌مان را افزایش دهیم، کرونا باعث شد بخشی از تولید و مشاغل متوقف شود. دنبال اشتغال پایدار و صادات مستمر باشیم. صادارات اگر مستمر نباشد گاهی تبدیل به سابقه بد می‌شود.

وی تاکید کرد: کیفیت هم باید مستمر باشد فضای صادارتی نیازمند کیفیت پایدار است، بنابراین همه بخش‌های تولیدی و صنعت و معدن و بخش خصوصی باید وارد شوند.

روحانی گفت: اگر کارها به مردم واگذار شود می‌توانیم هم تولید و هم صادرات را پیش ببریم.

وی تاکید کرد: مشخص نیست چه زمانی از کرونا خلاصی پیدا کنیم، زمان بیماری ممکن است طولانی شود، اما ما باید تولید ملی را افزایش دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر مردم دستورالعمل‌ها را رعایت کنند مدارس و دانشگا‌ه‌ها و غیره باز خواهد شد. اگر دستور‌العمل‌ها را رعایت کنیم  همه مشاغل را باز خواهیم کرد.

وی گفت: مردم نباید  برایشان عادی شود که دوران کرونا سپری شده است باید دستور‌العمل‌ها را رعایت کنند.

افتتاح بدون تکنسین های خارجی و با دانش متخصصان ایرانی

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بزرگترین کارخانه کنسانتره شرق کشور بدون حضور تکنسین خارجی و با علم کارشناسان ایرانی در سنگان خواف افتتاح شده است.

مدرس خیابانی در این مراسم گفت: ظرفیت تولید فاز نخست کنسانتره فولاد سنگان 2.5 میلیون تن است که تا کمتر از 50 روز دیگر فاز دوم با ظرفیت 2.5 میلیون تن دیگر افتتاح می شود، بهره برداری این طرح در ۱۳۹۳ آغاز شده است که ۳ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری این طرح است.

وی افزود: راه اندازی این کارخانه‌ها علاوه بر رشد تولید و افزایش ظرفیت‌ها، امنیت پایدار نقاط مرزی شرق کشور را هم به همراه دارد و افتتاح کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن در سنگان در راستای پویش ملی افتتاح هفتگی طرح‌ها انجام شده است.

مدرس خیابانی افزود: راه اندازی کنسانتره سنگان ظرفیت تولید کنسانتره کشور از ۵۷ میلیون تن به ۶۲ میلیون تن افزایش می‌یابد و در ۱۴۰۴ با تولید ۵۵ میلیون تن فولاد از رتبه ۱۰ جهانی به رتبه ۸ جهانی می‌رسیم.

وی گفت: وزارت صمت به عنوان خانواده بزرگ، در قالب طرح پویش هفتگی ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی از میان ۳۸۰۰ طرح بالای ۸۰ درصد پیشرفت مرتبا افتتاح می کند که ابعاد اقتصادی و اجتماعی دارد . این طرح‌ها ۵۰ هزار اشتغال مستقیم دارد.

وی گفت: ظرفیت بی‌نظیر مجموعه فولادسنگان، فراهم شدن تبادلات مرزی و خارجی است که تضمین کننده اقتصاد شرق کشور است و مصونیت امنیتی هم بهمراه دارد.

وی افزود: افتتاح این طرح ها در محدودیت‌های بین المللی و تحریم جهانی صورت گرفته و کلیه این کارها بدون حضور کارشناسان خارجی بوده است.

وی در پایان گفت: پیام روشن افتتاح این طرح ها این است که برخلاف خواسته دشمنان ایران که قصد ضربه به کشور را داشتند، نه تنها هیچ وقفه ای در کار تولید ایجاد نشده بلکه توسعه کشور در مسیر پیشرفت با قدرت ادامه دارد.

سرمایه‌گذاری ٣٨٠٠ میلیارد تومانی در کارخانه کنسانتره شرق

مدیرعامل فولاد سنگان گفت:۳۸۰۰ میلیارد تومان هزینه تولید این پروژه شده و با راه‌اندازی این کارخانه رتبه سوم تولید کنسانتره در کشور را بدست خواهیم آورد.

امرایی در مراسم افتتاح بزرگترین کارخانه کنسانتره شرق کشور با تاکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب که معدن باید جایگزین نفت شود، اظهار کرد: ما به نوبه خودمان به این دستور مقام معظم رهبری عمل خواهیم کرد تا باعث اقتصاد درون‌زا شویم.

وی در ادامه گفت: به دلیل کمبود مواد اولیه در کشور و تکمیل زنجیره تولید فولاد مبارکه کارخانه کنسانتره‌سازی در این نقطه از کشور راه‌اندازی شد. ۳۸۰۰ میلیارد تومان هزینه تولید این پروژه شده و با راه اندازی این کارخانه رتبه سوم تولید کنسانتره در کشور خواهیم شد و طولانی ترین نوار نقاله را خواهیم داشت.

 امرایی افزود: از مزایای خاص این طرح این است که برای اولین بار در کشور سیستم آبگیری باطله را در کشور راه اندازی کردیم و ۵۰ درصد آب مصرفی دوباره به چرخه برمی‌گردد و این چنین به محیط زیست نیز توجه شده است. این طرح در اوج تحریم‌ها کارش را آغاز کرد و در شرایط همین تحریم‌ها نیز افتتاح شد. به این ترتیب تمام برنامه‌های نرم افزاری‌ به دست کارشناسان ایرانی انجام شد و با تمام پیچیدگی هایش تمام کارها توسط خودمان نهایی شد.

وی در پایان تاکید کرد: خط دو این پروژه نیز کاملا آماده است اما چون اولین تجربه ماست برای کمتر کردن ریسک کار در دو فاز این کار را انجام خواهیم داد.

به دلیل کمبود مواد اولیه در کشور و تکمیل زنجیره تولید فولاد مبارکه کارخانه کنسانتره‌سازی در کشور راه‌اندازی شد. ۳۸۰۰ میلیارد تومان هزینه تولید این پروژه شده و با راه‌اندازی این کارخانه رتبه سوم تولید کنسانتره در کشور خواهیم شد و طولانی‌ترین نوار نقاله را خواهیم داشت

تاثیر بسیار خوب کارخانه جدید در تولید فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره راه‌اندازی کارخانه کنسانتره سنگان به عنوان بزرگترین کارخانه شرق کشور گفت: افتتاح این طرح کمی حاشیه امن برای تولید فولاد به وجود آورده است و تاثیر بسیار خوبی در تولید فولاد مبارکه خواهد داشت.

حمیدرضا عظیمیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خواف، با اشاره راه‌اندازی کارخانه کنسانتره سنگان به عنوان بزرگترین کارخانه شرق کشور گفت: کارخانه کنسانتره سنگان که با سرمایه‌گذاری مستقیم فولاد مبارکه اصفهان انجام شده، کمی حاشیه امن برای تولید فولاد به وجود آورده و تاثیر بسیار خوبی در تولید فولاد مبارکه خواهد داشت.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: مشکل اساسی و مهم ما تامین مواد اولیه بوده و امید می‌رود که با راه اندازی این کارخانه این مشکل نیز برطرف شود و روند تولید در فولادمبارکه با سرعت بیشتری به جلو برود.

وی در خصوص افزایش ظرفیت فولاد نیز گفت: درخواست پلنت 5 میلیون تنی را ارائه داده ایم و مسئله تامین آب در اینجا یک مشکل اساسی است و اگر دولت این مجوز را دهد، 100درصد این واحد را مورد بهره برداری قرار خواهیم داد.

ایمیدرو عهده‌دار وظیفه تامین مواد اولیه صنایع بزرگ در کشور

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ایمیدرو وظیفه تامین مواد اولیه صنایع بزرگ در کشور را برعهده دارد و طرحی که اکنون در مجتمع معادن سنگان اجرایی شده برای تامین مواد اولیه شرکت‌های بزرگ بوده است.

غریب پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خواف گفت: 100در صد تولید سنگان صرف تولیدات داخل کشور شده و در این مجموعه هیچگونه خام فروشی نداریم، یعنی این دو و نیم میلیون تن کنسانتره و 15 تن گندله که نهایتا تولید می‌شود در داخل کشور و توسط واحدهای صنعتی به فولاد و محصولات فولادی تبدیل شده و یک فعالیت کاملا دارای ارزش افزوده بالا است.

وی افزود: با افتتاح بزرگترین کارخانه کنسانتره شرق کشور، دو و نیم میلیون تن به ظرفیت کنسانتره و دو و نیم میلیون تن نیز به ظرفیت گندله کشور اضافه شد، البته فاز دوم کنسانتره فولاد مبارکه نیز تا 50 روز آینده به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سنگان در نهایت خوراک 10 میلیون تن فولاد کشور را با این 15 میلیون گندله تامین خواهد کرد.

وی افزود: ایمیدرو وظیفه تامین مواد اولیه صنایع بزرگ در کشور را دارد و طرحی که اکنون در مجتمع معادن سنگان اجرایی شده برای تامین مواد اولیه شرکت‌های بزرگ بوده است، همچنین در طرح احیای معادن کوچک مقیاس نیز تامین مواد اولیه یعنی سنگ آهن، شرکت‌های بزرگ همچون فولادمبارکه اصفهان در اولویت قرار دارند.

وی درباره میزان استخراج سنگ در معادن افزود:سال گذشته بین 90 تا 95 میلیون تن سنگ استخراج کردیم و 27 میلیون تن را فولاد تولید کرده، خوشبختانه سال به سال این روند در حال افزایش است، وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز سیاست های تعرفه ای بر تجارت مواد خام را سخت‌گیرانه‌تر کرده و برای جلوگیری از خام فروشی تلاش دارند.