سفیر ایران در بغداد درباره وجود ارتباط میان سفر اخیر فرمانده نیروی قدس سپاه به عراق و آغاز گفتگو میان بغداد و واشنگتن، گفت: آقای قاآنی هر بار که به عراق تشریف می‌آورند با دعوت رسمی و هماهنگی با مقامات عراقی صورت می‌گیرد و هر ملاقاتی که انجام می‌دهد در راستای تقویت روابط میان دو کشور ایران و عراق است.

ایرج مسجدی طی یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه خبری «العراقیه»، گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران، در این ارتباط توضیح داد: درباره مذاکرات عراق و آمریکا باید بگویم که این موضوعی داخلی و بستگی به خود عراق دارد که چه تصمیمی بگیرد و چه توافقی کند. شما مطمئن باشید هر توافقی که دولت عراق ببندد و پارلمان این کشور آن را تأیید کند، ایران نیز از آن حمایت خواهد کرد.  وی ادامه داد: ممکن است در صورت درخواست مشورت، ما مشورت ارائه دهیم. خروج آمریکا از عراق مصوب پارلمان است به ما ربطی ندارد. پارلمان تصویب کرده که نیروهای خارجی باید از عراق خارج شوند و ما نیز آن را تایید می‌کنیم و می‌گوییم که نه تنها از عراق که باید از کل منطقه خارج شوند.

ایران حاضر به سرمایه‌گذاری در عراق است

وی درباره ارتباط ایران با دولت الکاظمی نیز اظهار کرد: همکاری و پشتیبانی و حمایت از دولت مصطفی الکاظمی است زیرا ما آن را دولتی می‌دانیم که بر اساس خواست ملت عراق تشکیل شده و از سوی پارلمان نیز به آن رأی اعتماد داده شده است. مسجدی افزود: ما اعلام کردیم که برای همه انواع همکاری آماده‌ایم و اطمینان داریم که روابط دوجانبه میان دو کشور، گسترده‌تر و مستحکم‌تر خواهد شد و به صورت مناسبتی در دوره نخست‌وزیری الکاظمی پیشرفت خواهد کرد. برای ما منافع مشترک دو کشور اهمیت دارد. سفیر ایران با اشاره به دیدارهایش با نخست‌وزیر و شماری از وزرای کابینه او گفت که در این دیدارها، روابط دوجانبه و پرونده‌های موجود میان ایران و عراق بررسی شده است. وی تصریح کرد: درست است که دولت الکاظمی با دولت‌های پیشین اختلاف دارد اما نیازها و نیازمندی‌هایی که دو کشور را به یکدیگر مرتبط می‌کنند، تغییر نمی‌کنند. اختلافات اساسی در روابط دو طرف وجود ندارد و چنین اتفاقی نیز نخواهد افتاد. رویکرد دولت جدید عراق در قبال ایران مثبت است و ما نیز به همکاری تمایل داریم.

مسجدی در این مصاحبه ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی میان دو کشور به ویژه در بخش برق، در سایه سفر وزیر نیروی ایران به بغداد و امضای توافق‌نامه در این زمینه تقویت شود. تعاملات تجاری میان دو کشور نیز به نیازها و شرایط موجود در عراق در فصول مختلف بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران از هر تولید داخلی در عراق حمایت می‌کند و حتی حاضر به سرمایه‌گذاری بر این امر است.