یک روزنامه آمریکایی از تصمیم حزب‌ جمهوری‌خواه آمریکا برای ارائه طرحی قانونی به کنگره خبر داد که به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن فری‌بیکن بر اساس رونوشتی که مدعی است به طور اختصاصی از یک طرح قانونی کنگره آمریکا رویت کرده است، گزارش داد که جمهوری‌خواهان کنگره در هفته پیش رو بسته تحریمی جدیدی علیه ایران را ارائه خواهند داد که هدف آن «برنامه‌ای بی‌سابقه برای از بین بردن قدرت اقدام ایران در زمینه تروریسم و ورشکست کردن آن» عنوان شده است. فری بیکن مطرح کرد که کمیته مطالعات حزب جمهوری‌خواه آمریکا روز چهارشنبه یک طرح قانونی جامع علیه آن‌چه حکومت‌های متخاصمی مانند روسیه، چین و ایران عنوان شده است ارائه خواهد کرد. این خط مشی سیاسی شامل بیش از ۱۴۰ اقدام جدید در راستای تحکیم دوباره رهبری حزب جمهوری‌خواه در زمینه سیاست خارجی آمریکا است.

به نوشته این روزنامه: مایک جانسون سناتور جمهوری‌خواه که ریاست کمیته مطالعات این حزب را بر عهده دارد، درباره بخش ایران این طرح قانونی گفته است که این طرح شامل سخت‌ترین تحریم‌هایی خواهد بود که تا به حال بر ایران اعمال شده‌اند. این طرح موجب گسترش کارزار «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شده و به باعث کنار گذاشتن سیاست‌های متعددی خواهد شد که مورد اعتراض قرار گرفته‌اند و جمهوری‌خواهان درباره این سیاست‌ها این‌گونه استدلال می‌کنند که موجب زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای از زمان خروج دولت آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸ شده است.

همچنین در این گزارش با توجه به پایان یافتن تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر سال میلادی جاری، آمده است که جمهوری‌خواهان افراطی و متحدانشان در دولت آمریکا مکانیسم بازگرداندن تحریم‌ها [در برجام] را یک راهکار مهم برای ممانعت از فروش تسلیحات کشورهایی مانند روسیه و چین به ایران می‌دانند. کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان کنگره به منظور افزایش امکان بازگردانی تحریم‌ها لایحه جدیدی را ارائه می‌کند که به دولت آمریکا این اختیار را می‌دهد از نفوذش در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کند تا مطمئن شود که تحریم‌های بین‌المللی دوباره اعمال می‎شوند. فری بیکن در ادامه با استناد به رونوشتی که از این طرح قانونی در اختیار دارد بیان می‌کند که اگر تحریم تسلیحاتی ایران تمدید نشود، کنگره می‌تواند نقش عمده‌ای در طراحی تحریم‌های جدیدی در زمینه فروش تسلیحات به ایران ایفا کند. این اقدام شامل «تحریم‌های جدید علیه صنایع تسلیحاتی کشورهایی مانند روسیه و چین که به ایران تسلیحات بفروشند و بانک‌های تسهیل کننده فروش تسلیحات به ایران و شرکت‌های حمل‌ونقل این تسلیحات خواهد بود». این روزنامه آمریکایی درباره دیگر تحریم‌هایی که در این طرح قانونی وجود خواهند داشت به تحریم‌ها علیه صنایع پتروشیمی و خودرویی و بخش‌های مالی ایران اشاره کرد. تازه‌ترین تلاش‌ دولت آمریکا در زمینه اعمال تحریم علیه ایران، در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران است که تاریخ آن در ماه اکتبر پایان خواهد یافت.