نماینده آمریکا در امور ایران در عین حال که از آمادگی کشورش برای مذاکره با تهران سخن گفت، تصریح کرد که دولت این کشور در حال اجرای کارزاری بی‌سابقه از فشار حداکثری علیه ایران است. به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی-اسپن، «برایان هوک»، نماینده آمریکا در امور ایران، در برابر کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور حاضر شد. وی در نطق خود در برابر سناتورهای آمریکایی مدعی شد: دولت آمریکا در حال اجرای کارزاری بی‌سابقه از فشار حداکثری علیه ایران در راستای دستیابی به دو هدف عمده است؛ نخست، محروم کردن ایران از منابع مالی لازم برای حمایت از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود و دوم، کشاندن ایران پای میز مذاکره جهت رسیدن به توافقی جامع. نماینده آمریکا در امور ایران همچنین مدعی شد: فرانسه، آلمان و بریتانیا از ایران خواستند تا رفتارهای خصمانه خود را قطع کند. مایه خوشحالی ماست که اعضای دیگر برجام در پی آن هستند که به توافق جدیدی برسند. قربانی حقیقی اقدامات ایران مردم این کشور هستند و ما آرزومند آینده‌ای خوب برای مردم این کشور هستیم.

امیدواریم روسیه و چین ما را همراهی کنند

وی در ادامه مدعی شد:‌ توافق برجام به ایران کمک کرده که توانایی‌های موشکی خود را افزایش دهد. از زمان عقد برجام آمریکا حتی یک تحریم علیه این برنامه موشکی ارائه نداده است. شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله ایران به تاسیسات آرامکو باید نقش خود را بپذیرد. این اقدام ایران تلاش داشت در بازار انرژی جهانی خلل ایجاد کند. این برنامه هنوز به نتیجه نرسیده است. امیدواریم روسیه و چین در این زمینه ما را همراهی کنند. هوک همچنین مدعی شد:‌ دولت ایران استراتژی خود را تغییر نداده است و منافع آمریکا را هدف قرار می‌دهد. آبه نخستین نخست‌وزیر ژاپن بود که به ایران سفر کرد و ایران سیاست‌های صلح‌جویانه ژاپن را رد کرد و یک نفتکش ژاپنی در خلیج فارس منفجر شد. گرچه رئیس‌جمهوری آمریکا و وزیر خارجه بارها و بارها گفته‌اند که حاضرند با مقام‌های ایران دیدار کنند. دولت ما آماده گفت‌وگو و مذاکره و ایجاد توافقی جدید است. وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در منطقه دست به دزدی نفتکش زده است و به آن‌ها حمله کرده است، ادعا کرد: آن‌ها قطعا چنین کرده‌اند. حدود برجام را زیر پا گذاشته‌اند. 

هوک گفت: تصمیم ترامپ درباره سوریه تاثیری بر رویکرد ما در زمینه ایران ندارد. رویکرد ما این است که تمام نیروهای ایران باید از سوریه خارج شوند. وی  در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد: به گمانم فشار بر ایران، باعث شده ایران از منابع مالی خود محروم شود و نتواند از منظر مالی دولت اسد را تامین کند، این باعث شده ایران نتواند هیچ گونه نفتی به دمشق بفروشد. ما همچنان تمرکز خود را روی نفت می‌گذاریم.