بالاخره پس از فراز و فرودهای بسیار مجلس یازدهم، دیروز با چهره‌ای کاملا متفاوت از سلف خود افتتاح شد؛ چهره‌ای اصولگرا در برابر دولتی که متمایل به اصلاح‌طلبان است. به سبب همین تغییر حداکثری بود روحانی به عنوان میهمان ویژه دیروز مجلس تازه‌نفس، خواستار این شد که دولت و مجلس با همکاری یکدیگر یک یادگاری ماندگار بر جای گذارند. سیدرضا تقوی، رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس اما در پاسخ به دل‌نگرانی‌ها درباره تعامل مجلس اصولگرا با دولت حسن روحانی، تاکید کرد که مجلس یازدهم نه وکیل‌الدوله هست و نه معاندالدوله.

روسای قوای مجریه و قضاییه، دولتمردان حسن روحانی، لاریجانی، حدادعادل، سیدحسن خمینی و جمعی از مقامات کشوری و لشکری از حاضران در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم بودند و البته غیبت برخی چهره‌ها نیز مشهود بود.  آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، عضو شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت از مدعوین ویژه افتتاحیه مجلس بودند؛ اما در مراسم دیروز حضور نداشتند؛ دو چهره‌ای که تصاویر حضور آنها در افتتاحیه مجلس دهم به ثبت رسیده است.

سایه کرونا بر سرِ اولین  روز مجلس یازدهم

حواشی برگزاری این مراسم اما از دقایقی پیش از آغاز به کار آن، شروع شد. حضور کم تعداد مهمانان و خبرنگاران در این مراسم و فاصله بین صندلی منتخبان مجلس یازدهم به دلیل شیوع ویروس کرونا از جمله این حواشی بود که بر نوع برگزاری مراسم افتتاحیه سایه انداخته بود.

پیش از آغاز مراسم افتتاحیه، مدیرکل تشریفات مجلس از منتخبان خواست براساس پروتکل ستاد ملی مقابله با کرونا از ماسک و دستکش استفاده کنند و در ورودی صحن حضور خود را ثبت کنند و با استقرار در محدوده صندلی خود از تردد اضافی جلوگیری کنند. هرچند علیرغم این توصیه‌ها برخی منتخبان بعد از ورود به صحن، ماسک و دستکش خود را کنار گذاشتند و به خوش و بش معمول با یکدیگر پرداختند.

اولین نطقِ از تریبون ریاست

در ادامه مراسم افتتاحیه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی، رئیس سنی مجلس در نطق خود در آیین افتتاحیه مجلس یازدهم، تاکید کرد که این مجلس، مجلسی ولایت‌مدار است، دنبال حاشیه‌سازی نیست و منتخبان وکیل‌الدوله و وکیل معاند دولت نیستند. او ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس، گفت: مجلس یازدهم معتقد است که انقلاب اسلامی برای اجرای عدالت به وجود آمده؛ عدالت در طرح‌ها و لوایح و اختصاص طرح‌ها در مناطق محروم. او تاکید کرد: نگاه عدالت‌محور پرخوری رانتخواران را تحمل نمی‌کند.

نمایندگان به زیارت مرقد بنیانگذار انقلاب نمی‌روند

تقوی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت که به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا منتخبان مجلس یازدهم امسال برخلاف رویه همیشگی به زیارت مرقد بنیان‌گذار انقلاب نمی‌روند. طبق توضیحات او، «درب‌های حرم بسته است و امسال ما در این روز از زیارت مرقد امام (ره) محروم هستیم لذا برای عرض ارادت به ساحت شهدا در ساعات پایانی جلسه در کنار مزار شهدای گمنام در مجلس حاضر می‌شویم و به آن‌ها ادای احترام خواهیم کرد.»

بیایید یک یادگاری ماندگار برجای بگذاریم

آخرین سخنران مراسم افتتاحیه، رئیس‌جمهور بود. او در بخشی از سخنان خود گزارشی از اقدامات دولت در مبارزه با ویروس کرونا و دستاوردها و پیشرفت‎هایی که در دو دولت یازدهم و دوازدهم در کشور صورت گرفته، ارائه کرد. تاکید روحانی اما خطاب به منتخبان مجلس یازدهم، تعامل و همکاری ماندگار میان دولت و مجلس بود. او در این رابطه گفت: هم دوران دولت چهار ساله است و کوتاه و هم دوران مجلس اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائمی و ماندگار را برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ قانون متقن، صحیح و کارآمد برای جامعه است. رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک تک نمایندگان را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می دانیم؛ آنچنان که قانون اساسی این را می‌گوید و اگر همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و برای هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی و جناحی و حوزه‌های انتخابی ترجیح بدهیم. وی تاکید کرد: بی‌تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه است نه مجلس اقوام، فرق، جناح‌ها و ... است بلکه خانه ملت است و از آن ملت ایران است.

رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم با تاکید بر همکاری میان دولت و مجلس، گفت: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک تک نمایندگان را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می‌دانیم

سوگند نمایندگان بر حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم

آیین افتتاح مجلس یازدهم با ادای سوگند نمایندگان ادامه پیدا کرد. پارلمان‌نشینان مجلس یازدهم، طبق اصل ۶۷ قانون اساسی متن سوگند نمایندگی را قرائت کردند. آنها سوگند یاد کردند که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی‌جمهوری اسلامی باشند.

شعب ۱۵گانه مجلس یازدهم تشکیل شد

در انتهای مراسم، شعب پانزده‌گانه مجلس یازدهم برای بررسی اعتبارنامه منتخبان این مجلس به قید قرعه مشخص و از تریبون مجلس قرائت شدند. این شعبات وظیفه بررسی اعتبارنامه منتخبان جدید مجلس را بر عهده دارند. هر شعبه دارای یک رئیس، ۲ نایب رئیس، یک سخنگو و ۲ دبیر خواهد بود و ‌به طور میانگین ۱۸ عضو خواهد داشت. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی رسمیت دارند و وظیفه و اختیارات آنها رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، تعیین اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی و بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.

تکلیف هیات رئیسه دائمی مجلس امروز مشخص می‌شود

حجت الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس سنی مجلس در سخنان پایانی این جلسه درباره تصمیم‌گیری برای برگزاری اولین جلسه مجلس یازدهم و انتخاب هیأت رئیسه دائمی، به دو نظر مختلف اشاره کرد و گفت: قرار شد از مجلس استمزاج کنیم که جلسه بعدی پنجشنبه باشد یا یکشنبه. من دلایل این دو نظر را بگویم که به حق کسی اجحاف نشده باشد. ما در هیأت رئیسه می‌توانستیم تصمیم بگیریم ولی با یک مشکل روبرو شدیم و قرار شد برای حل مشکل از مجلس سئوال کنیم.

رأی‌گیری درباره زمان برگزاری دومین جلسه مجلس یازدهم، دیروز به شکل قیام و قعود انجام شد و در نهایت منتخبان مجلس یازدهم در اولین رأی‌گیری رأی به برگزاری اولین جلسه مجلس در روز پنجشنبه، هشتم خرداد دادند

او به تشریح دلایل این دو گروه پرداخت و اظهار کرد: آنهایی که می‌گویند جلسه پنجشنبه باشد، دلیلشان این است که ما زودتر جلسه را شروع می‌کنیم و این خودش پیام دارد، می‌خواهیم به مردم بگوییم که ما برای کار مجلس جدی هستیم و از وقت بیشتر استفاده کنیم اما آنهایی که متعتقد به برگزاری جلسه در یکشنبه بودند، می‌گفتند فرصت بدهید که نمایندگان هم را بشناسند، امروز شعب مشخص شد، چرا عجله دارید. سوم فرصت بیشتری برای شناخت کاندیدهای هیأت رئیسه ایجاد می‌شود.

این رأی‌گیری به شکل قیام و قعود انجام شد و در نهایت منتخبان مجلس یازدهم در اولین رأی‌گیری رأی به برگزاری اولین جلسه مجلس در پنجشنبه دادند.

محمدباقر قالیباف و سیدمصطفی میرسلیم منتخبان مردم تهران، حمیدرضا حاجی‌بابایی منتخب همدان و فریدون عباسی منتخب کازرون 4 نماینده‌ای هستند که برای ریاست مجلس یازدهم نامزد شده‌اند و امروز مشخص خواهد شد که کدامیک از آنها بر کرسی ریاست خواهد نشست.