مجلس یازدهم از همین ابتدای کار، با یک تغییر بزرگ پا به میدان گذاشته است؛ تغییری شامل تحرکات زودهنگام برای تعیین هیأت رئیسه و همینطور حذف هیأت رئیسه موقت.

سابق بر این روند انتخاب هیأت رئیسه در مجلس چنین بود که ابتدا هیأت رئیسه سنی در جایگاه قرار می‌گرفت، بعد از آن انتخابات هیأت رئیسه موقت برگزار می‌شد. هیأت رئیسه موقت اداره مجلس را تا زمان تایید اعتبارنامه نمایندگان به عهده می‌گرفت و بعد از آن نیز با تایید اعتبارنامه‌ها انتخابات هیأت رئیسه دائم که در واقع یکساله بود برگزار می‌شد.

این بار اما انتخاب هیأت رئیسه موقت از این پروسه حذف شده است. حذف آن نیز به تغییری بازمی‌گردد که مجلس دهم سال 97 با اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس صورت داد.

تقوی رئیس هیأت رئیسه سنی شد

بدین ترتیب قالیباف، حاجی بابایی یا میرسلیم بسیار زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، بر کرسی ریاست پارلمان یازدهم خواهند نشست. امروز اولین روز مجلس یازدهم خواهد بود. غلامرضا نوری، معاون اجرایی مجلس دیروز خبر داد که هیأت رئیسه سنی برای مجلس تازه مشخص شده‌اند و امروز نیز برای دومین جلسه رسمی مجلس به صوت استمزاجی تصمیم‌گیری خواهد شد و در صورت موافقت منتخبان جلسه دوم روز پنجشنبه برگزار می‌شود. نوری تاکید کرد که در این جلسه نیز انتخاب هیأت رئیسه دائم صورت خواهد گرفت.

به موجب ماده ۱۰ آئین‌نامه داخلی مجلس، مسن‌‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به ‌عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به ‌عنوان نایب‌رئیس و دو نفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر تعیین می‌‌شوند و در جایگاه هیأت رئیسه قرار می‌‌گیرند. روز گذشته اعلام شد که برای مجلس یازدهم سیدرضا تقوی، منتخب تهران و سیدمصطفی میرسلیم، دیگر منتخب تهران به عنوان مسن‌ترین منتخبان مجلس یازدهم به ترتیب رئیس و نایب رئیس هیأت رئیسه سنی مشخص شدند.

روح‌الله نجابت، منتخب شیراز و محسن فتحی، منتخب کردستان نیز به عنوان جوانترین منتخبان به ترتیب در جایگاه دبیر هیأت رئیسه و دبیر دوم هیأت رئیسه قرار گرفتند. این ترکیب امروز در محل هیأت رئیسه مستقر خواهند شد و اولین جلسه مجلس یازدهم را اداره خواهند کرد.

اقبال گسترده به نشست با قالیباف

و اما هیأت رئیسه دائم! انتظار می‌رود مستاجران یکساله کرسی‌های هیأت رئیسه تا آخر هفته مشخص شوند. هرچه به زمان رأی‌گیری برای انتخاب هیأت رئیسه نزدیکتر می‌شویم، گمانه‌زنی‌ها به یقین نزدیکتر می‌شوند؛ چنانکه روز گذشته بسیاری از رسانه‌ها از قطعی شدن ریاست قالیباف بر مجلس یازدهم نوشتند.

این قطعیت ناشی از جلسه صبح دیروز سه رقیب اصلی کرسی ریاست پارلمان بود. رقابت بر سر این کرسی در حال حاضر میان مثلث محمدباقر قالیباف، نواصولگرای بانفوذ و مدعی، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت محمود احمدی‌نژاد و مصطفی آقامیرسلیم اصولگرای سنتی حزب موتلفه برقرار است.

صبح دیروز قالیباف و حاجی بابایی در جلساتی جداگانه به تشریح برنامه‌ها و اهداف خود پرداختند. خبرها و عکس‌هایی که از این جلسات آمد، حاکی از اقبال طیف گسترده‌تری از نمایندگان به قالیباف بود.

نکته قابل توجه برای ناظران این دو جلسه، طیف گسترده نمایندگانی بود که در نشست با قالیباف شرکت کرده بودند؛ از پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها گرفته تا چهره‌های نزدیک به لاریجانی و نمایندگان مستقل و اندک اصلاح‌طلبانی که به مجلس یازدهم راه یافتند.

برخی معتقدند محمود احمدی‌نژاد در پشت پرده به دنبال اداره مجلس است تا از این طریق هم خود را برای بازگشت به پاستور مهیا کند و هم با تاخت و تاز مجلس به قوه قضائیه، رقیب محتمل خود در 1400 یعنی ابراهیم رئیسی را از سکه بیندازد

بخش عمده‌ای از نمایندگان تهران در مجلس یازدهم، عبدالحسین روح‌الامینی،  علیرضا منادی سپیدان، مجتبی ذوالنور، علیرضا زاکانی، رضا تقی‌پور، محمدحسین فرهنگی، ابولفضل ابوترابی، زارع، صدیف بدری، حسینعلی حاجی دلیگانی، سیدجواد کریمی قدوسی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن پیرهادی، احمد نادری، مجتبی رضاخواه، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، شهباز حسن پور، محمدرضا رضایی کوچی، محسن دهنوی، احمد دنیا مالی، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی، عبدالرضا مصری، جبار کوچکی‌نژاد، صباغیان، زهره الهیان، مجتبی توانگر، احد آزادی خواه، سهراب گیلانی، علی اکبر کریمی، امیرآبادی فراهانی، ابوالفضل عمویی، غلامرضا نوری قزلجه، هاجر چنارانی، فدا حسین مالکی، احسان خاندوزی بعضی از نمایندگان حاضر در نشست با «محمدباقر قالیباف» هستند.

به طور کلی حاضران در نشست قالیباف 187 نفر اعلام شدند، در حالی که عدد نمایندگان حاضر در نشست با حاجی بابایی، 47 نفر اعلام شد. حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، محمدمهدی زاهدی، فریدون عباسی و علی نیکزاد، علیرضا زاکانی، نصراالله پژمانفر و سید شمس‌الدین حسینی مهمترین چهره‌ های حاضر در این نشست بودند.

حاجی‌بابایی به نفع کسی کنار نخواهد رفت

در میان، ضلع سوم مثلث رقابت بر سر کرسی ریاست، یعنی مصطفی آقامیرسلیم با انتشار توئیتی از این جلسات جداگانه انتقاد کرد و همکارانش را برای پرهیز از افتراق، به شرکت در جلسه فراکسیون اکثریت و پرهیز از برگزاری جلسات جداگانه فراخواند.

با این حال آن تفاوت فاحش در اقبال به جلسه قالیباف، منجر شد تا پیش‌بینی‌ها درباره ریاست شهردار پیشین تهران بر هرم بهارستان، قوت بیشتری گیرد. هرچند که شماری دیگر معتقدند تا زمانی که صحن مجلس تشکیل نشود، نمی‌توان به این گمانه‌زنی‌ها اعتماد کرد.

شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد و منتخب تنکابن یکی از همانهاست که در این باره به ایلنا گفت: «برگزاری جلسه فراکسیون و به دنبال آن جلسه صحن مجلس است که هئیت رئیسه را مشخص می‌کند لذا اکنون هیچ پیش قضاوت و ارزیابی نمی‌کنم.»

او همچنین تاکید کرده که حاجی‌بابایی به نفع هیچ‌کس کنار نخواهد رفت. اما اگر دیگران نیز به نفع او کنار نروند و همچنین اقبال به قالیباف در جلسه انتخاب هیأت رئیسه نیز به اندازه اقبال دیروز منتخبان به نشست با او باشد، حاجی بابایی عملا بازنده این رقابت خواهد بود. نه تنها او بلکه میرسلیم و دیگر مدعیان ریاست نیز، رقابت را به سرهنگ خواهند باخت.

دست دوستی روحانی

در گیرودار این رقابت، دولت نیز دل‌نگران نتیجه است؛ نتیجه‌ای که ممکن است تندروی‌ها در بهارستان را به آنجا بکشاند که استیضاح او را استارت بزنند و قصد زمین زدنش را کنند.

صبح دیروز قالیباف و حاجی بابایی در جلساتی جداگانه به تشریح برنامه‌ها و اهداف خود پرداختند. نکته قابل توجه اما این بود که جلسه قالیباف با 187 نفر و نشست حاجی بابایی با حضور تنها 47 تن برگزار شد

برای پیشگیری از تمام این منازعات احتمالی، حسن روحانی در آستانه آغاز به کار مجلس جدید، توئیتی با هشتک‌های دولت و مجلس زد و نوشت: «با عبور مجلس از ۴۰ سالگی و آغاز دهه پنجم آن، مردم چشم امید به همکاری یکساله دولت دوازدهم و مجلس یازدهم دوخته‌اند. دولت از هم‌اکنون دست دوستی خود را به سمت مجلس جدید دراز می‌کند.» او فردا به همراه احمد جنتی و ابراهیم رئیسی میهمان ویژه جلسه افتتاحیه پارلمان است. برخی معتقدند محمود احمدی‌نژاد با دوستان و مدیرانش در دولت نهم و دهم که در مجلس دارد، در پشت پرده به دنبال اداره مجلس است تا از این طریق هم خود را برای بازگشت به پاستور مهیا کند، هم سنگ پیش پای دولت روحانی اندازد و هم با تاخت و تاز مجلس به قوه قضائیه، رقیب محتمل خود در 1400 یعنی ابراهیم رئیسی را از سکه بیندازد.  شاید نتوان اعتبار چندانی برای چنین تحلیل‌هایی قائل بود اما آنچه مهم است این است که سرنوشت تمام این گمانه‌زنی‌ها را نتیجه رقابت بر سر کرسی اول مشخص خواهد کرد؛ کرسی‌ای که برای 12 سال در اختیار علی لاریجانی بود و به زودی مشخص خواهد شد که چه کسی جای او خواهد نشست.