یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: شرایط کشور طوری نیست که مجلس یازدهم، دولت را تا حدی تحت فشار قرار دهد که منجر به برکناری یا استعفای دولت شود، زیرا اصلا به نفع اصولگرایان نیست که مشکلات بعدی را در کارنامه آن‌ها بنویسند.

مهدی آیتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص پیش‌بینی از تحولات یک سال پیش‌رو و مواجهه‌ مجلس یازدهم با اکثریت مطلق اصولگرا و دولت روحانی، گفت: مجلس یازدهم حاصل و نتیجه‌‌ برنامه‌ریزی ۶-۷ سال اخیر اصولگرایان برای ورود به یک مرحله تازه از مدیریت‌ کشور و آن هم مرحله‌ یکدست کردن همه نهادها، است.

وی ادامه داد: برای این کار درست از زمانی که آقای روحانی برنده شد، این برنامه‌ریزی انجام شد که چطور اصولگراها بعد از دروه احمدی‌نژاد بتوانند هم آن شکست‌های گذشته را جبران کنند و هم اینکه مملکت را یکدست به دست بگیرند و مدیریت یکپارچه ایجاد کنند. برای این کار برنامه‌ریزی‌های مختلفی شد که یکی هم مجلس یازدهم است.

آیتی گفت در مرحله‌ای این برداشت می‌شد که یک برنامه‌ریزی برای این که یک مجلس یکدست و یکصدا وجود داشته باشد، در حال وقوع است چرا که بخشی از اصولگرایان معتقدند راه برون رفت از مشکلات اقتصادی و سیاسی موجود در کشور ایجاد یکصدایی و تکصدایی میان ارکان مختلف حکومت است. در حالی به عقیده‌ من این امر نه‌تنها مفید نیست بلکه مضر هم خواهد بود.

دولت آینده نیز حتما اصولگرا خواهد بود

این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان اینکه دولت آینده نیز حتما اصولگرا خواهد بود، ابراز داشت: با توجه به شرایط کنونی فضای سیاسی کشور اگر همین روال طی یکسال آینده ادامه پیدا کند، در انتخابات آتی ریاست جمهوری و شوراهای شهر نیز اصولگرایان پیروز خواهند شد و این آرزوی قدیمی اصولگرایان است که تصور می‌کنند اگر می‌خواهیم در سیاست خارجی و داخلی موفق باشیم و از نظر اقتصادی خودکفا شویم، باید تمام ارکان نظام یکصدا و تکصدا شویم.  وی افزود: اصولگرایان در حالی به جامعه القا می‌کنند که راه نجات کشور یکدست شدن حاکمیت است که این اتفاق هم در گذشته در کشور ما و هم در کشورهای دیگر و در همه جا یک تجربه شکست خورده است و در کشورهای مدرن و پیشرفته سیاستمداران همواره بر این امر تاکید دارند که چندصدایی باعث رشد شده و در نتیجه‌ آن توسعه حاصل می‌شود.

اصلاح‌طلبان باید ۸ سال کنار و در سایه باشند

آیتی همچنین درخصوص آینده اصلاح‌طلبان با توجه به احتمالاتی که درباره انتخابات ۱۴۰۰ مطرح می‌شود، ابراز داشت: اصلاح‌طلبان باید ۸ سال کنار و در سایه باشند اما نباید بیکار بمانند، بلکه باید فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود را افزایش داده و همچنین احزاب و رسانه‌هایشان را تقویت کنند، از سوی دیگر اصلاح‌طلبان باید مجلس یازدهم و دولت آینده را اگر اصولگرا باشد به نقد بکشند و اجازه ندهند اصولگرایان هرکار که خواستند، انجام دهند.