سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تهدید آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی اقدامی غیرقانونی و بی‌شرمانه است و اگر بخواهند کاری کنند، ما دست به اقدام متقابل خواهیم زد.

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دیروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نفتکش‌های ایرانی که به سمت ونزوئلا در حال حرکت هستند چه چیزی حمل می‌کنند و از سوی دیگر با توجه به تهدیدهای آمریکا اگر اتفاقی برای این نفتکش‌ها رخ دهد ایران چه واکنشی انجام خواهد داد، افزود: تجارت آزاد میان کشورهای مستقل مشروع بوده و آنچه نامشروع است، دخالت در این روابط است که آمریکا سردمدار این کارهای یاغی گرایانه است. اگر آمریکا از کشوری خوشش نمی‌آید، نمی‌تواند دیگران را مجبور به عدم تجارت با آن کشور کند. ما سفیر سوئیس را احضار کردیم و آقای ظریف نیز نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل نوشتند و عواقب اقدام نابخردانه آمریکا را گوشزد کردند.

وی درباره نفتکش‌هایی که به سوی ونزوئلا می‌روند نیز اظهار کرد: این نفتکش‌ها حامل محموله‌های سوختی به سمت ونزوئلا هستند و همانطور که پیش از این عرض کردم فعالیت این کشتی‌ها کاملا رسمی و قانونی است در واقع این موضوع در چارچوب تجارت آزاد در حال انجام است و هیچ مانع قانونی در راه انجام این تجارت مشروع وجود ندارد.

واکنش به طرح صلح کرونا

وی در مورد طرح صلح کرونا که توسط سناتور آمریکایی مطرح شده، عنوان کرد: ما سابقه بسیار بدی از آمریکا به یاد داریم. سابقه‌ای که با بدعهدی همراه است و از این به بعد هم بعید می‌دانم جمهوری اسلامی در سطح دولتی تماسی با آمریکا داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا ندارد.

درباره لغو تحریم تسلیحاتی ایران روی اروپا حساب نمی‌کنیم

موسوی در مورد اظهارات جوزپ بورل در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیز گفت: ما مزاحم فکر کردن اروپایی‌ها نمی‌شویم. همانگونه که دو سال است آنها در حال فکر کردن برای جواب متناسب به اقدام یکجانبه‌گرایانه آمریکا هستند، ما کاری با بی‌عملی آنها نداریم. ما روی اروپا حساب نمی‌کنیم و اقدامات خود را به پیش می بریم. امیدواریم آنها به قدری بجنبند و از حیثیت تاریخی خود دفاع کنند.

وی ادامه داد: اروپا بی‌عملی خود را نشان داده و زیر فشار رژیم قلدری قرار گرفته است که در مقابل، آنها فقط خطابه خوانی می‌کنند. آمریکا به دنبال آنارشیسم بین‌المللی است و زنگ خطر برای دیگر کشورها به صدا درآمده که دود آن به چشم آنها خواهد رفت.

گفتگوهایی در زمینه کانال بشردوستانه میان ایران و کره شروع شده ولی آمریکا مانع است. آنچه مهم است، این است که پول ما در کره مانده و بهانه‌هایی مانند تحریم مورد قبول نیست؛ این موضوع را باید از مسئولان بانک مرکزی پرسید

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: اگر آمریکا دست به حماقتی بزند، ما واکنش را محاسبه و طراحی کردیم و هر کجا بخواهیم پاسخ می‌دهیم. امیدواریم به آنجا نکشد.

آماده حل سوءتفاهم‌ها با عربستان هستیم

موسوی در پاسخ به سوالی در زمینه اخباری مبنی بر میانجی‌گری عراق میان تهران و ریاض تصریح کرد: مشخصاً ما چیزی دریافت نکردیم. ما هم اخبار را از سطح رسانه‌ها شنیده‌ایم. ایران پیش‌تر هم اعلام کرده که چه با میانجی و چه بی‌میانجی آماده حل سوءتفاهم‌ها با عربستان است. اگر اراده‌ای از سوی ریاض باشد، آغوش ما باز است.

وی در مورد وجود پالس‌های همکاری از کشورهای همسایه اظهار کرد: قدری زود است که قضاوت کنیم. کشورهای منطقه اگر اراده کنند، دوستی بهتر از ایران نخواهند داشت. این منطقه برای ما بوده و سرنوشت همه ما مشترک است. ما آماده هستیم گفتگوها برای رفع سوتفاهمات را آغاز کنیم. در مدتی که برخی کشورهای منطقه با آمریکا رابطه داشتند، خیری ندیدند و جز دوشیدن پول آنها و فروش جنس‌های بنجل به آنها، اتفاقی نیفتاده و امیدواریم رابطه همسایگی پا بگیرد.

درباره سوریه مکانیسم خاص خود را داریم

وی در خصوص اخباری در زمینه توافق ایران و روسیه در مورد سرنوشت بشار اسد عنوان کرد: این اخبار را ما تکذیب می‌کنیم. رابطه ما با سوریه استراتژیک است. ما در جایگاهی نیستیم که برای دولت و ملت سوریه تصمیم بگیریم. موسوی تاکید کرد: میان ایران و روسیه هیچ گونه گفتگویی در زمینه سرنوشت آقای اسد صورت نگرفته و همگان می‌دانند که پشت این سخنان چیست. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما در مورد سوریه مکانیسم خاص خود را داریم. ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور ضامن روند آستانه مکانیسم خود را پیگیری می‌کنند. برخی از دیگر کشورها هم مکانیسم خود را دارند. پیش از این قرار بود که کشورهایی به روند آستانه اضافه شوند، ولی فعلاً تصمیم بر این است که کشوری اضافه نشود. ما روند آستانه را تنها روند نتیجه بخش می‌دانیم تا سوریه از لوث وجود تروریست‌ها خالی شود.

پول ما در کره مانده است

موسوی در مورد اخباری درباره آغاز به کار کانالی بشردوستانه میان ایران و کره افزود: گفتگوهایی در این زمینه شروع شده ولی آمریکا مانع است. نمی‌دانم دولت کره جنوبی توانسته مجوز از آمریکا را بگیرد یا خیر. آنچه مهم است، این بوده که پول ما در کره مانده و بهانه‌هایی مانند تحریم مورد قبول نیست. این موضوع را باید از مسئولان بانک مرکزی پرسید.

نفتکش‌هایی که به سوی ونزوئلا می‌روند، حامل محموله‌های سوختی هستند و فعالیت آنها کاملا رسمی و قانونی است. اگر آمریکا از کشوری خوشش نمی‌آید، نمی‌تواند دیگران را مجبور به عدم تجارت با آن کشور کند

به وظایف خود در ارتباط با قانون مقابله با رژیم صهیونیستی عمل می‌کنیم

 موسوی همچنین در پاسخ به این سوال که امروز در صحن علنی مجلس طرحی در ارتباط با مقابله با رژیم صهیونیستی به تصویب نمایندگان رسید و در این طرح تکالیفی برعهده وزارت خارجه گذاشته شده و آیا در این ارتباط با این وزارت خارجه هماهنگی و گفت وگویی انجام شده بود یا نه اظهار کرد: در هنگام بررسی این طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همکاران ما در این کمیسیون حضور داشتند و در جریان جزئیات موضوع قرار داشتند نقطه نظرات وزارت خارجه نیز به مجلس در این زمینه ارائه شد ما منتظر می‌مانیم تا ببینم که سرنوشت این طرح به کجا کشیده می‌شود و وقتی طرحی قانونی شود ما باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنیم.

سفر به افغانستان برای رفع سوء تفاهمات

موسوی با سازنده خواندن نقش ایران در توافق سیاسی میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی در افغانستان، گفت: ما تحولات افغانستان را از بعد انتخابات پیگیری کردیم و چندین دور گفتگو، تماس و رفت و آمد با همه احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های مهم این کشور داشتیم که خوشبختانه منتج به توافق روز گذشته شد.

وی در عین حال در مورد غفلت از دیپلماسی عمومی در موضوع غرق شدن اتباع افغان اظهار داشت: اتفاقی که افتاد هم دردناک بود و هم ابعادش مشخص نبود. از همان ابتدای خبری شدن این موضوع، ما تماس‌هایی با مقامات مسئول گرفته و استعلام و کمک گرفتیم. وقتی موضوع برای ما مشخص شد، قاطعانه آن را رد کردیم. روابط خوب ایران و افغانستان دشمنانی دارد. برخی کشورها و عده‌ای با اهدافی به دنبال بر هم زدن رابطه خوب و برادرانه ایران و افغانستان هستند. ما برای حل این موضوع آماده همکاری بوده و همانگونه که گفتم، هیأتی از ایران به زودی به افغانستان سفر می‌کند.