سخنگوی دولت با بیان اینکه دسته‌بندی شهرها به سه منطقه سفید، زرد و قرمز به معنای عادی‌سازی شرایط نیست، گفت: رنگ‌ها به معنی عادی شدن وضعیت نیست و این تقسیم‌بندی به معنی برنامه‌ریزی برای بازگشایی اماکن مذهبی، اجتماعات اجتماعی و بازگشایی بنگاه‌های اقتصادی است.

 به گزارش مهر، علی ربیعی در نشست خبری دیروز خود با بیان اینکه یکی از تصمیمات مهم ما در ستاد ملی کرونا تداوم طرح فاصله‌گذاری هوشمند بود، افزود: در این طرح کشور را به سه رنگ سفید، زرد و قرمز دسته‌بندی کردیم. اما از روزی که اعلام شد مطالبی مشاهده می‌کنم که خیلی‌ها می‌خواهند همه چیز را عادی جلوه دهند. ما شرایط بهتر داریم اما به هیچ وجه شرایط عادی نداریم. یادمان نرود این شرایط از یک مورد در یک شهرستان ایجاد شد و حتی یک مورد هم برای ما در این زمینه مهم است.

سخنگوی دولت درباره این شکل از رنگ‌بندی کشور گفت: این روش به ما کمک می‌کند تا برای بازگشایی هوشمندسازی کنیم. هر سه روز یکبار وضعیت شهرها رصد می‌شود. وزارت بهداشت و استانداری‌ها موظف به رسیدگی و بررسی وضعیت‌ها هستند. تعدادی از شهرها هستند که اعداد بستری آنها از یک نفر در دو هفته کمتر است. شهرهایی که در چهارده روز اخیر کمتر از چهارده نفر بستری داشته باشند نیز وضعیت سفید دارند که بیشتر شهرهای کوچک هستند. سخنگوی دولت با اعلام اینکه اقدامات از ۱۵ اردیبهشت شروع می‌شود، تصریح کرد: باید بگویم که دولت ازمدت‌ها پیش به دنبال بازگشایی اماکن بوده است. خوشبختانه آمار تهران را که می‌دیدم، نسبت به اوایل فروردین تاکنون، با کاهش ۲۰ درصدی مواجه هستیم که علامت خوبی بوده؛ ولی نباید فراموش کنیم که این موضوع از چه چیزی ناشی شده است.

 

سخنگوی دولت درباره توئیت ترامپ که به نظامیان خود گفته بود «در صورت تحریک از سوی نظامیان ایران آنها را هدف قرار دهید»، یادآور شد: به هر حرکتی که برخلاف منافع ما در منطقه صورت بگیرد پاسخ قاطع و لازم را خواهیم داد

هر حرکت خلاف منافعمان را پاسخ می‌دهیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی پیرامون توئیت رئیس‌جمهور آمریکا که به نظامیان خود گفته بود «در صورت تحریک از سوی نظامیان ایران آنها را هدف قرار دهید» یادآور شد: ما به دنبال جنگ نیستیم و همواره صلح‌طلب بوده‌ایم و به هیچ عنوان ماجراجویی نداریم. این آمریکاست که ماجراجویی می‌کند و هر گاه شرایط داخلی آمریکا به هم می‌ریزد ما آماده یک عملیات روانی از سوی آنها در خارج هستیم که تبدیل به سنتی برای آنها شده است.

ربیعی افزود: ما مطمئنیم چنین اقدامی از سوی آنها صورت نخواهد گرفت و آنها به دنبال عملیات روانی هستند و مطالب مطرح شده اخیر نیز یک عملیات روانی از سوی آنها بود. ما در ماه رمضان پیشنهاد صلح و امنیت را به همه کشورها دادیم اساساً به دنبال حادثه‌آفرینی در منطقه نیستیم. اما به طور قاطع و مشخص اعلام می‌کنیم هر حرکتی که برخلاف منافع ما در منطقه صورت بگیرد پاسخ قاطع و لازم را خواهیم داد. اما تاکید می‌کنیم هیچگاه پیشگام برای ناامنی نیستیم و آن را به نفع منطقه نمی‌دانیم.

پولی گم نشده است

ربیعی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره گزارش دیوان محاسبات در مورد گم شدن ارز دولتی نیز گفت: آقای همتی اعلام کردند و اسامی همه افراد موجود است. برخی افراد در مرحله واردات هستند و در مرحله گمرک قرار دارند و برخی نیز به تعزیرات و قوه قضائیه معرفی شده‌اند. سخنگوی دولت افزود: بالاخره گزارشی از روی دلسوزی آمده و ما احترام قائل هستیم. شیوه بیان طوری بوده که می‌گویند پول گم شده است. نباید این احساس به وجود آید که رقمی گم شده است. ممکن است برخی از رقم اختصاص یافته سوءاستفاده کنند. این اطمینان وجود دارد که از یک سنت این پول دولت نخواهد گذشت و ارزی گم نمی‌شود. ما با جدیت تمام پیگیری می‌کنیم و مردم در این موضوع مطمئن باشند. وی تصریح کرد: خود آقای عادل آذر اعلام کردند که پولی گم نشده است، اما برخی می‌گویند که منظور آقای عادل آذر این بوده است که پول گم شده است. باید بگویم که ارز نمی‌تواند گم شود.

از پرداخت حقوق‌های نجومی جلوگیری می‌کنیم

ربیعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه طبق گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات، دولت در افزایش حقوق سال ۹۹ سقفی را برای دریافت حقوق نگذاشته و امکان دارد بحث دریافت حقوق‌های نجومی به جامعه بازگردد، گفت: در جاهایی که امکان دریافت حقوق‌های بالا وجود داشت، نهادهای عمومی مکلف شدند که در چارچوب جلساتی که با مسئولان سازمان مدیریت می‌گذارند، در این باره تصمیم‌گیری انجام شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که پیش از این، این شرکت‌ها و نهادها خودشان می‌توانستند تصمیم‌گیری کنند اما ما مقرر کردیم که هیئت امنای آنان با جلساتی که با دولت می‌گذارند، این موضوع را تعیین تکلیف کنند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: بخش دولتی خارج از قواعد و چارچوب امکان پرداخت ندارد، از این جهت مطمئن هستیم و با کنترل‌هایی که در دستور کار داریم، از پرداخت حقوق‌های نجومی جلوگیری می‌کنیم.

کنترل قیمت‌ها با بازگشایی مغازه‌ها

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در زمینه بالا رفتن برخی اقلام خوراکی و یا لوازم الکترونیکی به دلیل بسته بودن مغازه‌ها و برنامه دولت برای تنظیم بازار گفت: ما ۱۰۰ قلم کالا که مهم هستند را تحت کنترل داریم که نامشان نیز در سایت موجود است. ۳۰ قلم از این کالاها رشد قیمتی بالای ۱۵ درصد داشته که تعداد این کالاها به ۲۴ قلم رسیده و باید بگویم که این افزایش قیمت لجام گسیخته نبوده است.

ربیعی عنوان کرد: مثلاً در خودرو ما افزایش قیمت از سوی کارخانه نداشتیم و در فضای مجازی گرانی رخ داد. در مورد لوازم الکترونیکی مانند موبایل و لپ تپ نیز به دلیل بسته بودن مراکز فروش، برخی افراد که در بازارهای دیگری چون سکه و مسکن بودند، باعث قیمت گذاری کاذب در برخی سایت‌هایی شدند که نمی‌خواهم نامشان را بیاورم.

خوشبختانه  درتهران نسبت به اوایل فروردین تاکنون، با کاهش ۲۰ درصدی آمار مواجه هستیم که علامت خوبی بوده؛ ولی نباید فراموش کنیم که در سایه تلاش‌ به این نتیجه دست یافته‌ایم

وی تصریح کرد: با باز شدن فیزیکی مغازه‌ها و بررسی در سامانه برخورد، و نظارت قضائی، قیمت بازخواهد گشت. سخنگوی دولت اظهار داشت: در ماه رمضان تلاش کردیم قیمت برخی اقلام اساسی را با ثبات کنیم و برخی کالاها مانند شکر ثبات پیدا کرده و در مورد خرما نیز قیمت رو به کاهش است.

ربیعی ادامه داد: در مورد حبوبات شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم که در جلسات ستاد تنظیم بازار در حال بررسی هستند و نتیجه را به مردم خواهیم گفت.