معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی دچار ورشکستگی شوند، گفت: تصور اینکه بتوانیم بدون هزینه و آسیب از مقطع کرونا عبور کنیم تقریباً غیر ممکن است. همانگونه که مردم در این شرایط دچار مشکلاتی شده‌اند و هزینه می‌دهند، بخش خصوصی، دولت و سایر بخش‌ها نیز هزینه‌هایی را پرداخت خواهند کرد تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

اسحاق جهانگیری در جلسه‌ای با مدیران و مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه دولت با تمام ظرفیت در کنار فعالان اقتصادی بخش‌های مختلف خواهد بود و آنها را تنها نخواهد گذاشت، افزود: نباید تسلیم شرایط پیش رو شویم و در عین حال نباید چشم خود را بر عوارض، تبعات و پیامدهای ناشی از شیوع کرونا ببندیم. باید برای جبران آسیب‌ها و خسارات ناشی از شیوع کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصادی برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

نظام بانکی با جدیت پای کار آمده است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه ریزی های دولت برای جبران آسیب‌ها و خسارات بنگاه های اقتصادی، گفت: دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد برای بنگاه‌های آسیب‌دیده به شرط حفظ نیروی کار در نظر گرفته و ۲۵ هزار میلیارد تومان دیگر از منابع دولتی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر تخصیص داده است.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی و نظام بانکی کشور با جدیت پای کار آمده و مصمم است به بنگاه‌های آسیب دیده کمک کند، از پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده از سوی نظام بانکی برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده قدردانی کرد.

ملت ایران چه درخواستی باید بدهد؟

جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه البته مردم از شرایط و منابع مالی دولت آگاه هستند، گفت: ما در تحریم ظالمانه‌ای از سوی آمریکا به سر می‌بریم و رئیس جمهور آمریکا با نهایت پررویی به خبرنگاران اعلام می‌کند که ایرانی‌ها برای لغو تحریم‌ها درخواستی به ما نداده‌اند.

وی اضافه کرد: ملت ایران چه درخواستی باید بدهد؟ ملت ایران از ابتدا اعلام کرده‌اند در شرایطی که همه مردم دنیا با جان خود در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند، باید تحریم‌های ظالمانه آمریکا برداشته شود.

وی ادامه داد: ملت ایران می‌گوید تحریم‌ها را بردارید تا بانک مرکزی به منابع درآمدی خود دسترسی پیدا کند و بتواند ضرورت‌ها و نیازهای مقابله با کشور را تامین کند. اگر موانع را بردارید حتماً بهتر می‌توانیم با کرونا مبارزه کرده و این شرایط را مدیریت کنیم. شما مهمترین منبع درآمدی ایران که نفت است را به روی ملت ایران بسته‌اید و اجازه خرید نفت ایران را به کشورهای دیگر نمی‌دهید.