یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه فوق‌العاده دیروز کمیسیون بهداشت برای بررسی اقدامات انجام شده جهت مقابله با ویروس کرونا گفت: طبق توضیحات وزیر بهداشت بخشی از ویروس کرونا در گیلان متفاوت از ویروس ووهان چین و با منشأ متفاوت است.

روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه‌ای که با جمعی از نمایندگان مجلس داشت، گزارشی از وضعیت کووید 19 و روند کنترل آن ارائه کرد. در این جلسه که در صحن پارلمان برگزار شد، آخرین تحولات و اقدامات انجام شده در مقابله با بیماری کرونا از سوی وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس بررسی شد.

شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره همین جلسه به ایسنا گفت: در این جلسه وزیر بهداشت توضیح داد که بخشی از ویروس کرونا در گیلان کاملا با ویروس ووهان چین متفاوت است که حتی به پرستار ۲۵ ساله هم رحم نکرد لذا باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

مشخص نیست منشا ویروس دوم از کجاست

وی توضیح داد: این شامل قم هم می‌شود که بخشی از ویروس کرونا در قم با ویروس ووهان چین متفاوت است. به عبارت دقیق‌تر مشخص نیست که منشأ ویروس دوم از کجاست. آنچه از صحبت‌های وزیر بهداشت برداشت کردم این است که دو نوع ویروس در کشور هست. یکی ویروس ووهان چین و یکی دیگر ویروسی با منشأ نامعلوم که به نظرم در این باره این احتمال وجود دارد که ویروس از نوع بیوتروریسم آمریکا باشد که در ایران پخش شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به انتشار گسترده کرونا در استان گیلان گفت: مسافران از قم ویروس را به گیلان بردند. همچنین قبل از آنکه ایران درگیر کرونا شود زواری از افغانستان و پاکستان و حتی امارات به ایران آمده بودند که حتی خودشان هم از ابتلا به کرونا اطلاعی نداشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از قول وزیر بهداشت گفت: بخشی از ویروس کرونا در گیلان و قم با منشا نامعلوم، کاملا با ویروس ووهان چین متفاوت است که حتی به پرستار ۲۵ ساله هم رحم نکرد و این احتمال وجود دارد که از نوع بیوتروریسم آمریکا باشد

دریافت منابعی از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری

برزگر درباره توضیحات وزیر بهداشت برای مقابله با کرونا گفت: بهترین راهکار در خانه ماندن است. البته ما پیشنهاد دادیم که از تمام ابزارهای قهری، جبری، اجباری، خواهش و تمنا استفاده شود تا مردم در خانه بمانند. همچنین پیشنهاد شد که از صندوق توسعه ملی پتانسیل بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان، هلال احمر، سپاه، ارتش و سایر نهادها استفاده شده و همه پای کار آیند تا زنجیره کرونا قطع شود.

در همین ارتباط منوچهر جمالی سوسفی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس به خبرگزاری ایلنا گفت: در جلسه نمایندگان با وزیر بهداشت، قرار شد تامین منابع مالی از طرق مختلف صورت پذیرد که یکی از آن‌ها استفاده از صندوق توسعه ملی بود که بتوانند با اذن رهبری این کار را انجام دهند.

وی افزود: همچنین در این جلسه گفته شد که در بحث جذب نیرو مشکل داریم و مجوز جذب نداریم که این مسئله کشور را دچار مشکل می‌کند همچنین بر ضرورت تامین تجهیزات و دارو هم تاکید شد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره سایر مباحث مطرح شده در این جلسه، توضیح داد: نکاتی که مدنظر بود این بود که باید جلوی این چرخه بیماری گرفته شود؛ مباحثی از جمله محدودیت تردد، محدودیت تجمع و محدودیت رفت و آمد بعضی از شهرها و استان‌ها نیز مطرح شد. بحث تامین تجهیزات و منابع نیز مطرح شد. بحث دیگری که به آن پرداخته شد درباره موضوع درمان بود که الان در بیمارستان‌ها دچار مشکل هستیم و کمبود تخت و وسایل و تجهیزات داریم.

جمالی سوسفی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تامین تجهیزات مورد نیاز درمان بیماری کرونا گفت: در نهایت قرار شد تامین منابع مالی از طرق مختلف صورت پذیرد که یکی از آنها استفاده از صندوق توسعه ملی بود که البته باید با اذن رهبری این کار را انجام دهند. آقای لاریجانی هم در جلسه بود که برای این کار باید آقای لاریجانی کمک کنند. همچنین مطرح شد که رسیدگی به موضوع کرونا در جلسه سران قوا جدی گرفته شود به این معنا که همه مسئولان کشور پای کار باشند و این کار فقط به عهده وزیر بهداشت گذاشته نشود چون ممکن است از توان وزارت بهداشت یا مسئولان یک استان خارج باشد. در نتیجه مطرح شد که از توانمندی‌های بخش‌های مختلف در امر پیشگیری استفاده شود.

الزام تبعیت همه بخش‌ها از ستاد ملی مقابله با کرونا

همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس در جلسه دیروز این نهاد با وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه «ستاد ملی مقابله با کرونا باید از قدرت کافی برخوردار باشد»، تصریح کرد: بر همین اساس در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد که تمام بخش‌ها از تصمیم این ستاد ملی تبعیت کنند.

وی با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای در مقابله با شیوع این بیماری انجام شد، گفت: بیش از ۱۰۰ کشور درگیر موضوع ویروس کرونا شده‌اند که هم تبعات بهداشتی و هم مسائل اقتصادی دارد و تمام تلاش بر این است که ستاد ملی مقابله با کرونا توفیق پیدا کند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره چگونگی تامین تجهیزات مورد نیاز درمان بیماری کرونا، گفت: قرار شد تامین منابع مالی از طرق مختلف صورت پذیرد که یکی از آنها استفاده از صندوق توسعه ملی بود که البته باید با اذن رهبری این کار را انجام دهند

لاریجانی تاکید کرد: روز گذشته مجدداً در شورای عالی امنیت ملی گزارشی مبنی بر این ارائه شد که  دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف چه کمک‌هایی باید داشته باشند تا مردم کمتر متضرر شوند و مصوباتی نیز در خصوص نحوه همکاری دستگاه‌ها با ستاد مبارزه با کرونا به تصویب رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره عدم برگزاری جلسات صحن علنی مجلس در این روزها نیز توضیح داد: به دلیل مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، نتوانستیم جلسات مجلس را تشکیل دهیم.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به تسری و گسترش سریع کرونا در کشور، تاکید کرد: البته ریشه‌های موضوع و اینکه این بیماری چگونه به بخش‌های مختلف تسری یافته است، از سوی وزیر بهداشت شناسایی شد، لذا تدابیری اندیشیدند و ستاد اصلی این کار در وزارت بهداشت نیز مسئولیت مدیریت این موضوع را به عهده گرفت.