رئیس قوه قضاییه با اشاره به حوادث و درگیری‎های تلخ و خونبار هند، از دولت هند خواست به افراط‌‎گراها مجال ندهند دست به کشتار و جنایت بزنند چرا که نتیجه آن بحرانی‎تر شدن وضعیت منطقه خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت: امروز شاهد جنایات هولناکی علیه امت اسلام هستیم که عوامل افراطی چون داعش و گروه‎های مورد حمایت آمریکا و صهیونیست‎ها انجام می‎دهند و زخمی بر پیکر مردم منطقه وارد شده که در سایه افراط‎گرایی و قتل و غارت و ویران کردن خانه‎های مردم به وجود آمده است. وی با اشاره به ردپای انگلیس در حوادث خونبار تاریخی در هند اظهار داشت: اگر حوادث تاریخی را به دقت ریشه‎یابی کنیم دست پلید انگلیس در آنها مشاهده می‎شود که همواره دنبال اختلاف‎افکنی بوده‎اند. الآن هم بلافاصله بعد از سفر ترامپ به این کشور می‎بینیم که این درگیری‎ها شکل گرفته است. رئیسی خاطرنشان کرد: دولت‎مردان هند باید به تحلیل‎های امروز آمریکایی‎ها برای ایجاد اختلاف و درگیری بین مردم این کشور دقت کنند و مراقب باشند جریانات افراطی در هند میدان پیدا نکنند و از دستگاه قضایی هند هم می‎خواهیم که مسبّبان و عاملان این جنایات‎ را مجازات کنند و اجازه ندهند نسبت به جان و مال مظلومان تعرض شود. رئیس دستگاه قضا با انتقاد از سکوت مجامع مدعی حقوق بشر در برابر جنایاتی که در هند در جریان است، تصریح کرد: سکوت مدعیان حقوق انسان در برابر حوادث تلخ هند، اثبات می‎کند آنها بیش از آن‎که دنبال احقاق حقوق انسان‎ها باشند، دنبال فضای سیاسی و عامل دست مستکبرین هستند.

رسیدگی خارج از نوبت به پرونده محتکران

وی در بخش دیگری از سخنان خود، شیوع ویروس کرونا را از بلایا و مصائب امروز جهان دانست و با اشاره به آمادگی دستگاه قضایی برای همکاری و پشتیبانی از نیروهای درگیر در مسئله کرونا، یکی از جلوه‎های این همکاری و همیاری را رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده محتکران کالاهای پزشکی دانست و افزود: هنگامی که محرز شد کالای احتکارشده از اقلام بهداشتی و درمانی موردنیاز مردم بوده است، بلافاصله باید در شبکه توزیع قرار گیرد و از طریق مراجع بهداشتی و درمانی به دست مردم برسد. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه همکاران قضایی باید با افراد محتکر، مستند به قانون به عنوان اخلالگران در نظام اقتصادی برخورد کنند، همچنین خواستار برخورد با عناصر شایعه‎پراکن در جامعه شد و گفت: برخی افراد از روی غفلت یا مغرضانه نقش ستون پنجم دشمن را ایفا می‎کنند و در این شرایط خاص با تکرار حرف‎های سعودی‎ها و لندن‎نشینان در جامعه، التهاب و اضطراب به وجود می‎آورند که باید با آن برخورد شود. در این جلسه، حشمتی، رئیس دادگستری استان تهران نیز در ادامه جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به روند رسیدگی به پرونده‎ها در شرایط خاص شیوع بیماری کرونا از کاهش میزان پرونده‎های معوقه از 9هزار و 700 مورد به کمتر از 2هزار پرونده اشاره و اعلام کرد: پرونده تعاونی برق استان تهران با نزدیک به 12هزار شاکی که از 11سال پیش در جریان بوده، با صدور رأی قطعی در روزهای اخیر به نتیجه رسیده است.