رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پیامی کوتاه به سخنان محمد دلاوری مجری شبکه پنج سیما پاسخ داد.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پیامی کوتاه به سخنان دلاوری مجری شبکه پنج سیما پاسخ داد.

در این پیام آمده است: «آقای دلاوری عزیز جسارتتان را می‌پسندم. شما مبتنی بر فهم خودتان از قضیه حرف می‌زنید. تلاش کردم هیچ وقت دعوت اصحاب رسانه را بی‌پاسخ نگذارم چرا که خبرنگاران را نماینده ملت می‌دانم. درباره موضوع کرونا ‌و جنگ بیولوژیک چند روز پیش با خبرگزاری فارس مصاحبه کردم. راجع به ابعاد دیگر مساله به دلایلی مجبور بودیم فعلا سخنی نگوییم. فکر کنم با بیان انتقادیتان این قفل شکسته شود. این روزها بیشتر مراقب هم باشیم.»

به گزارش خبرآنلاین، محمد دلاوری در برنامه شب گذشته تهران بیست در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان مبنی بر اینکه آیا شیوع ویروس کرونا در ایران یک حمله زیستی است خواهان مصاحبه رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این خصوص شده بود.

این درحالی است که سردار جلالی چند روز پیش در پاسخ به این سوال که گفته می شود ویروس کرونا ساخته شده از سوی برخی کشور برای تحت تاثیر قراردادن اقتصاد چین و ایران است، گفت: منشاء توسعه کرونا با شواهد و قرائن تحلیلی و راهبردی و بعضی نکات خبری به دشمن ارجاع می شود، اما  اثبات تخصصی آن نیاز  به بررسی‌های آزمایشگاهی و مقایسه بین ژنوم ویروس اولیه ثبت شده و نتایج مطالعه بر روی ژنوم‌های جدید از نظر نوع تغییرات عامدانه روی آن دارد.

وی ادامه داد: هرچند بررسی پیامدهای این ویروس از نظر میزان تلفات یا وسعت همه‌گیری و نوع موج رسانه‌ای حاکم بر آن در جهت تشدید ترس و وحشت و نگرانی بین مردم این فرضیه را تقویت می‌کند که یک حمله زیستی با اهداف اقتصادی علیه چین و ایران روی داده است.

تئوری توطئه به واسطه عقب‌ماندگی

صادق زیباکلام نیز درباره طرح بیوتروریستی بودن شیوع کرونا به «اعتمادانلاین» گفت: حالا امروز کروناویروس هم به تئوری‌های توطئه نسبت داده می‌شود، اما اگر یادمان باشد درباره طالبان، داعش، القاعده، و حادثه یازده سپتامبر هم تئوری‌های توطئه مطرح بود. شما هیچ پدیده مهم داخل و خارج از کشوری را پیدا نمی‌کنید که به شکلی به تئوری توطئه ارتباط پیدا نکند. البته این فقط در ایران نیست که هر چیزی را که با آن مخالف هستند به این تئوری پیوند می‌زنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره دلایل طرح موضوعاتی مانند بیوتروریسمی بودن شیوع کرونا عنوان کرد: در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب هم به دلایل تاریخی (که در حقیقت همان دخالت قدرت‌های بیگانه در ایران بوده) و هم به واسطه ضعف و عقب‌ماندگی علوم انسانی به جای فهم پدیده‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، فکری تاریخی و... همه چیز به تئوری‌های توطئه نسبت داده می‌شود.