نماینده افغان و رئیس‌جمهور اسکاتلندی!

دیروز فهمیدیم علاوه بر اینکه نماینده مجلسمان، آن هم نماینده سه دوره یعنی از مجلس هشتم تا دهم، افغان بوده است! رئیس‌جمهوری‌مان نیز می‌تواند اسکاتلندی باشد! بیشتر شبیه طنز است، اما واقعیت این روزهای مجلس است. مشخص نیست این تب بیش از حد نفوذ است که چنین خبرهای شگفت‌انگیزی را خلق کرده یا جنگ قدرت یا حقیقتی تلخ؛ هرچند که بیش از هر چیز شبیه به جنگ قدرت است. اما به هر حال هرچه باشد، داستان دوتابعیتی‌ها آتش اختلافات شدیدی را به جان مجلس انداخته که هیزمش هم دو فیلم سپاه و صدا و سیما شده‌اند.

محبوبه ولی

ماجرای دو تابعیتی‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست، اما زخم آن دو روز پیش در جریان حضور وزیر دفاع در مجلس و سوال نمایندگان از وی سر باز کرد. در یکی از همین روزهای گرم تابستان پارسال، کریمی قدوسی، نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری در جلسه سوال از محمدجواد ظریف، فیلم محرمانه‌ای را پخش کرد که مدعی بود این فیلم مستند اطلاعات سپاه درباره دوتابعیتی‌هاست. مقاماتی از دولت و برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این فیلم دوتابعیتی و حتی برخی از آنها جاسوس معرفی شده بودند. 

فیلمی که کریمی قدوسی در آن روز پخش کرد، فیلم شهرآشوبی بود و شهر را به هم ریخت؛ چراکه انتشار آن محدود به مجلس نشد و اندکی بعد هر مخاطبی در هر جای دنیا می‌توانست در فضای مجازی آن را دانلود کند و به تماشایش بنشیند. 

همان زمان علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و شماری دیگر از نمایندگان لب به انتقاد گشودند که اگر این فیلم محرمانه بوده، دست آقای کریمی قدوسی چه می‌کرده و باز هم اگر محرمانه بوده چگونه سر از فضای مجازی در آورده؛ آن هم در شرایطی که افراد متهم در این مستند امکان دفاع از خود را ندارند.

تابویی به نام «سوال از سپاه»

رحیمی آن زمان اعلام کرد که امیر حاتمی، وزیر دفاع قرار است به زودی به مجلس بیاید و او به همراه 31 نماینده دیگر در این باره از او سوال خواهند پرسید. این آینده نزدیک ظاهرا دوشنبه هفته جاری بود که امیر حاتمی به مجلس رفت و رحیمی که حالا دیگر در تازه‌ترین انتخابات هیأت رئیسه مجلس، عضو هیأت رئیسه شده است، از او پرسید: «شفاف بگویید فیلم دوتابعیتی‌ها در کجا تدوین شده است و چگونه یک نماینده به آن دست یافته است. اگر سازمان اطلاعات سپاه مسئول است چرا این فیلم در صحن علنی پخش شده است؟ سازمان اطلاعات سپاه در تدوین این فیلم و دسترسی نماینده به آن و پخش فیلم در صحن چه نقشی دارد؟»

عضو هیأت رئیسه مجلس درباره اظهاراتش در جریان جلسه سوال از وزیر دفاع گفت: سوال روز گذشته من متوجه سپاه بود، اما به دلیل نقص قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس به نماینده اجازه داده نمی‌شود تا از سپاه، بانک مرکزی و صدا و سیما سوال کند

او ادامه داد: «نکته قابل‌توجه نقش قوه قضائیه است، زمانی که این فیلم در صحن پخش شد در مصاحبه‌ای از دادستان کل کشور خواستم که به مسئله ورود کند، بارها اتهامات کذبی علیه دولتمردان و سران کشور مطرح شد، اما دادستان کشور فقط ناظر بود و نگاه کرد. به رئیس‌جمهور اتهام زدند که دو تابعیتی است و در سطح کشور این دروغ پخش شد، این دروغ تکذیب شد اما تکذیب این دروغ در جایی مطرح نشد. اگر به رئیس قوه قضائیه اتهام دو تابعیتی می‌زدند آیا دادستان کل کشور سکوت می‌کرد؟»

سوال علیرضا رحیمی، سوالی طولانی بود که البته هیچ بخش آن مربوط به وزیر دفاع نمی‌شد. به نظر می‌آمد او بیشتر به دَر می‌گفت تا دیوار بشنود؛ همانگونه که خودش هم دیروز گفت: «سوال روز گذشته من متوجه سپاه بود اما به دلیل نقص قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس به نماینده اجازه داده نمی‌شود تا از سپاه، بانک مرکزی و صدا و سیما سوال کند، مجبور هستیم دستگاه‌های متناظر را در دولت پیدا کنیم و سوال خود را از این دستگاه‌ها بپرسیم.»

جمع‌آوری امضا برای عزل رحیمی

البته هزینه آن سوالات و آن اظهارات برای رحیمی این بود که طی دو روز گذشته آماج حملات متعددی بوده مبنی بر اینکه به سپاه توهین کرده است تا جایی که دیروز ابوالفضل ابوترابی که او نیز عضو کمیته تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌هاست، خبر داد: نامه‌ای برای عزل علیرضا رحیمی از هیأت رئیسه مجلس به دلیل اظهارات «ساختارشکنانه‌اش» در جریان سوال از وزیر دفاع، در حال جمع امضاست که اگر امضاهای آن به 25 امضا برسد و کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس نیز آن سخنان را ساختارشکنانه تشخیص دهد، این عضو هیأت رئیسه باید از سمت خود عزل شود. 

درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان

علاوه بر این پس‌لرزه‌ها، سخنان رحیمی، آتشی را که نماینده تربت‌جام یک روز قبل‌تر روشن کرده بود، شعلهور کرد. جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام با ادبیاتی تند و شدیداللحن به کریمی قدوسی تاخته بود که «شما چه کاره مملکت هستید که به وزیر و رئیس‌جمهوری و حالا نماینده مجلس می‌تازید. چه کسی به شما شناسنامه ایرانی داده است؟»

او خطاب به نماینده مردم مشهد افزوده بود: «آقای کریمی قدوسی آن زمانی که اجداد شما، بستگان شما از افغانستان به ایران حمله می‌کردند ما ایرانی بودیم و از ایران دفاع می‌کردیم!»

بدین ترتیب کریمی قدوسی که مدت‌هاست مشغول دو تابعیتی‌هاست، افغان معرفی شد و دیروز دادش درآمد و در صحن علنی مجلس گفت که «از دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی، ثبت احوال، سپاه و شورای نگهبان درخواست دارم که اگر یک سند در تایید اتهاماتی که آقای رحیمی به بنده زدند، وجود داشت ایشان این سند را در صداوسیما پخش کند. از دولت افغانستان هم درخواست می‌کنم که اگر من رگ و ریشه‌ای از کشور افغانستان داشتم، عنوان شود. آقای رئیس مجلس شما هم مسئولید و این حقوق کسانی است که به من رأی داده‌اند.»

شبکه خاکستری یا شبکه نفوذ؟

در همین حیص و بیص مشخص شد که نه‌تنها در ایرانی بودن نماینده مشهد تردید وارد شده، بلکه عده‌ای نیز معتقدند که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان اسکاتلندی است! علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس در امتداد حواشی روز دوشنبه، دیروز در صحن علنی مجلس خطاب به کریمی قدوسی گفت: «اینکه رئیس‌جمهور تابعیت اسکاتلند دارد، شما و دوستان شما به عنوان یک دروغ بزرگ در تلویزیون مطرح کردید.»

او ادامه داد: «70 درصد لیست صد نفره دوتابعیتی‌ها که توسط هیأت تحقیق و تفحص به ریاست آقای جواد کریمی قدوسی تهیه شده، توسط وزارت اطلاعات تکذیب شده و  دستگاه‌های دیگر مانند وزارت نفت، جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها نیز در کمال تعجب مانده بودند که این لیست از کجای نظام جمهوری اسلامی تهیه شده و به زور افراد را متهم به دوتابعیتی بودن می‌کنند.»

رحیمی در اظهارات خود از شبکه‌ای به نام «شبکه خاکستری» نام برد و توضیح داد: «شبکه خاکستری همان کندوی نفوذی است که آقای کریمی قدوسی به غلط آدرس آن را دادند و به اسم انقلابی‌گری قصد دارند فاتحه جمهوریت نظام را بخوانند.»

کریمی قدوسی در واکنش به اظهارات نماینده تربت‌جام که او را افغان دانسته بود، از دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی، ثبت احوال، سپاه و شورای نگهبان و همین طور دولت افغانستان خواست تا این ادعا را بررسی کنند

او تاکید کرد: «نفوذ را علاوه بر وزارت خارجه در صدا و سیما، در حوزه علمیه و سایر محل‌ها بررسی کنید و مشاهده کنید که در آنجا نیز نفوذی وجود دارد یا خیر.»

رحیمی قبل‌تر هم گفته بود: «یک شبکه خاکستری در سراسر کشور با هدف تفرقه‌افکنی، ناامید کردن مردم و دشمن‌تراشی گاهی به اسم انقلابی‌گری فعال است.»

بدین ترتیب در حالی که جریان منتسب به کریمی قدوسی نسبت به «شبکه نفوذ» هشدار می‌دهند، جریان مقابل نیز نسبت به «شبکه خاکستری» هشدار می‌دهند و هر یک دیگری را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند.  

دو فیلمی که مجلس را به هم ریخته‌اند

آنچه آتش دوتابعیتی‌ها در مجلس را شعله‌ور کرده است، علاوه بر فیلمی که کریمی قدوسی پارسال آن را پخش کرد، یک فیلم دیگر نیز هست؛ «گاندو»؛ همان فیلم پرحاشیه و پر سر و صدایی که حتی چند روز پیش خبر آمد دولت به خاطر آن تصمیم گرفته بودجه صدا و سیما را قطع کند که البته دولت چنین موضوعی را تکذیب کرد.

نام این فیلم در این چند روزه بارها در مجلس شنیده شده است. علیرضا رحیمی در جریان سوال از وزیر دفاع چندین بار به آن اشاره کرد و گفت: «فیلمی که با موضوع دو تابعیتی‌ها در مجلس پخش شد با سریال گاندو دو روی یک سکه هستند، هر دو در مسیر ناامید کردن مردم، تشویش اذهان عمومی، تخریب دولت، متلاشی کردن دیپلماسی عمومی کشور و بدنام کردن دولتمردان به ویژه دیپلمات‌های موفق دولت هستند.»

حالا با این انتقادات چند روزی است در مجلس این موضوع مطرح شده که سازوکاری ایجاد شود تا صدا و سیما در قبال بودجه‌ای که می‌گیرد، پاسخگو باشد. اینکه چنین سازوکاری پا بگیرد یا نه، منوط به آینده است؛ اما در حال حاضر دست اهالی بهارستان در برابر صدا و سیما نیز به همان اندازه بسته است که در برابر سپاه و همین نبودن روزنه‌ای برای تعامل و پاسخگویی، کار را به تشنج‌هایی این چنینی کشانده است.  

پرده بعدی؛افشای لیست دوتابعیتی‌ها

ظاهرا پرده بعدی این جنجال افشای لیست دوتابعیتی‌هاست، چراکه دیروز کریمی قدوسی در مجلس گفت به‌رغم اینکه بارها تاکید کرده این لیست نباید به بیرون درز کند؛ حالا آن را در اختیار رسانه‌های ارزشی قرار خواهد داد!

در هنگامه این دعواهای حیدری - نعمتی ظاهرا آنچه کسی به آن فکر نمی‌کند، این است که مردم چقدر خسته‌اند