خدیجه علامه‌زاده

هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی‌ جین‌پینگ، همتای چینی وی، دیدار داشتند و بر سر موضوعات مختلف از جمله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در جریان کنفرانس خبری که روز چهارشنبه (پانزدهم خرداد ماه) به‌صورت مشترک در کاخ کرملین برگزار شد، ولادیمیر پوتین گفت: با توجه به اهمیت اقدام جامع مشترک و نبود جایگزینی برای حل و فصل مسائل برنامه هسته‌ای ایران، روسیه و چین پایبندی خود به اجرای پایدار و همه جانبه به توافق‌های در چارچوب این توافق بین‌المللی مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت را حفظ می‌کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، در کنار توافقات گسترده‌ای که در زمینه‌های ارزهای جایگزین، انرژی‌ هسته‌ای و خودروسازی بین دو کشور در این دیدارها به امضا رسید، شرکت هوآوی چین توافقی را به بزرگ‌ترین اوپراتور مخابراتی روسیه MTS برای توسعه فناوری‌های نسل پنجم موسوم به 5G به امضا رساند و قرار است نسل پنجم شبکه موبایلی را ظرف یک سال آینده در روسیه اجرا کند.

این قرارداد، اولین امتیاز شبکه نسل پنجم به صورت تجاری است که قرار است اجرایی شود و به بیان رسانه دولتی این کشور: عصر جدیدی در صنعت مخابراتی جهان آغاز شد.

هوآوی عمیقاً در این قرارداد مشارکت داده می‌شود تا به 45 قرارداد تجاری شبکه نسل پنجم این شرکت که در 30 کشور دنیا به امضا رسیده افزوده شود. اما هوآوی می‌توانست خیلی جلوتر از این گام‌ها باشد؛ شرکت نوکیای فنلاند ظرف دو ماه گذشته 12 قرارداد جدید نسل پنجم را به امضا رساند، این در حالی بود که هوآوی موفق شد فقط سه قرارداد به امضا برساند؛ ضمن آنکه هوآوی پیشگام این صنعت به‌شمار می‌رفت و می‌توانست رقبایش را در زمینه هزینه اجرا به راحتی پشت‌سر بگذارد.

این غول فناوری چین به‌طور ناخواسته در خط مقدم جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت. یکی از مدیران اجرایی این شرکت به درخواست آمریکا، از سوی کانادا بازداشت شد و پس از آن آمریکا این شرکت را از بازار خود کنار گذاشت و از طرف دیگر واشنگتن فشار فزاینده‌ای علیه بازارهای این شرکت اعمال کرد. 

همچنان که کشورها در تلاش برای توسعه شبکه نسل پنجم خود برای داشتن اینترنت سریع‌تر، ارتباطات سریع‌تر و دسترسی سریع‌تر به شبکه ابری داده‌ها و تقویت فناوری‌هایی همچون ماشین‌های خودران و شهرهای هوشمند هستند، این موضوع کشورها را به دو بخش تقسیم کرده است: گروهی که همچنان طرف پکن هستند و هیچ مشکلی با هوآوی ندارند و گروهی که همچون واشنگتن ترجیح می‌دهند این شرکت را کنار بگذارند.

هرچند که نمی‌توان گفت آمریکا نمی‌تواند به پای چین برسد و درنهایت از آن سبقت بگیرد، اما این موضوع می‌تواند چالشی برای آمریکا باشد. در نهایت این موضوع می‌تواند کشورها را دچار این کشمکش کند که بین چین و تجهیزات ارزان و آمریکای با تکنولوژی هنوز عقب‌تر و گران‌تر یکی را انتخاب کنند که این موضوع برای واشنگتن می‌تواند گران تمام شود. ضمن آنکه هوآوی فعلاً در کشورهای نیوزیلند، استرالیا، ایالات‌متحده و تایوان محدود شده است و این شرکت می‌تواند براحتی بازار خود را در دیگر نقاط جهان توسعه دهد. البته برخی کشورها شامل بلژیک، کانادا، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، ژاپن، نروژ، لهستان و بریتانیا، فعلا در مورد همکاری با هوآوی مردد هستند.