وزیر امور خارجه درباره دیدار با سناتور «مورفی»، گفت: من در سفرهای خارجی درخواست‌های ملاقات دارم، کسانی که درخواست می‌کنند برخی نماینده مجلس و خبرنگار هستند، سناتورهای آمریکا از ۲۰ سال پیش با من دیدار می‌کنند و چیز جدیدی نیست. به گزارش مهر، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، افزود: این موضوع نشان‌دهنده این است که «ترامپ» و «پمپئو» چقدر از اینکه یک سناتور آمریکایی واقعیات را از وزیر امور خارجه ایران بشنود، هراسان هستند. آن‌ها تلاش کرده‌اند با تحریم وزیر خارجه ایران، اجازه ندهند صدای مردم کشورمان به مردم آمریکا برسد؛ تلاش کردند با عدم ویزا به بنده، مانع از این شوند که صدای ایران به نهادهای بین‌المللی برسد.

زمان دلخوری از انتخابات نیست

وی درباره انتخابات پیش رو، با بیان اینکه ممکن است که هر کدام از ما دلخوری‌هایی در مورد انتخابات داشته باشیم، افزود: حتماً همه ما ترجیح دیگری در مورد انتخابات داشتیم و فکر می‌کردیم اگر افراد بیشتری تأیید صلاحیت می‌شدند، مردم حضور بیشتری در انتخابات می‌داشتند. امروز زمان این بحث نیست، بلکه زمان آن است که به آمریکا بگوییم سیاست فشار حداکثری شکست خورده است. وزیر امور خارجه تاکید کرد: اگر می‌خواهیم دست همکاران من را در سیاست خارجی تقویت کنیم، تا بتوانند در حوزه سیاست خارجی با جدیت بیشتری جلو تحریم‌ها را بگیرند. باید آمریکا را مجبور کنیم به پای میز مذاکره بازگردد. نه مذاکره دوجانبه! بلکه مذاکره‌ای که آمریکا آن را ترک کرده است. ظریف با بیان اینکه حضور پرشور مردم در انتخابات، بزرگ‌ترین تقویت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با سیاست‌های آمریکا است، گفت: نیاز داریم مردم در انتخابات دوم اسفند از نظر کمیت بهترین حضور و از نظر کیفیت بهترین انتخاب را داشته باشند.

ما بیش از همه مایل به خواندن جعبه سیاه هستیم

وی در مورد بحث جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی نیز، گفت: اگر قرار باشد جعبه سیاه را به دیگران بدهیم که به جای ما اطلاعات آن را بخوانند، این کار را نخواهیم کرد؛ برای همین است که ما با کشورهای مختلف و به خصوص اوکراین در حال مشورت بوده و در همین راستا با لابراتوارهای مختلف تماس گرفته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم مقررات خود را به ما اعلام کنند تا ببینیم به چه میزان، حضور ایران در هر روند بررسی و تحقیق قطعی می‌شود؛ در آن صورت ما تصمیم لازم را خواهیم گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه وقتی که نتیجه مناسب بگیریم، اقدام مناسبی خواهیم کرد، گفت: من پیش‌تر، هم در جلسه با وزرای پنج کشور درگیر در پرونده هواپیمای اوکراینی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ و هم جلسه با نخست وزیر و وزیر خارجه کانادا گفتم که هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی نیازمند و مایل به خواندن جعبه سیاه نیست.

ظریف تاکید کرد: باید جعبه سیاه را خواند، چرا که ما هستیم که داغ دیده‌ایم، ما هستیم که بهترین جوان‌های خود را از دست داده‌ایم، این ما هستیم که نیاز داریم تا بدانیم چه اتفاقی افتاده است.