یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با ابراز امیدواری از این که شورای نگهبان با شرح صدر بیشتری به پرونده‌های صلاحیت‌های کاندیداها رسیدگی کند، گفت: اگر انتخابات به معنای واقعی رقابتی باشد اصلاح طلبان به لیست و کاندیدای واحد می‌رسند.

به گزارش ایسنا،‌ حجت‌الاسلام احمد مازنی، در پیش‌بینی از اضلاع رقابت‌ها در فضای انتخابات ۹۸، با بیان این‌که «تا اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده نمی‌توان پیش بینی دقیقی درباره رقابت‌های انتخاباتی داشت» گفت: در حال حاضر در ۸ استان شامل ۱۵۷ حوزه انتخابیه، رقابت فقط بین اصولگرایان است. امیدواریم در ادامه راه با رایزنی‌های انجام شده، شورای نگهبان با شرح صدر بیشتری به پرونده‌ها رسیدگی کند و اعتراضات مورد پیگیری قرار گیرد. چون در غیر این صورت امکان انتخابات رقابتی در تمامی حوزه‌ها فراهم نیست.

این عضو فراکسیون امید مجلس افزود: اگر انتخابات به معنای واقعی رقابتی باشد جبهه اصلاح طلب به لیست و کاندیدای واحد می‌رسد چون به برکت رد صلاحیت‌های گسترده، جریان اصلاحات آن قدر کاندیدا ندارد که لیست متعدد ارائه دهد. در مقابل به نظر می‌رسد جریان اصولگرایی به لیست واحد نرسد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با این توصیه که «بزرگان اصولگرا به لیست واحد برسند»، افزود: اصولگرایان با رسیدن به لیست واحد در جهت تحزب و رقابت سیاسی و در مسیر ارتقای دموکراسی حرکت کنند. ما در اردوگاه اصلاح طلبان انسجام بیشتری داریم.

مازنی در پایان با بیان این که «هنوز تکلیف نمایندگان اصلاح طلب رد صلاحیت شده معلوم نیست» گفت: از کاندیداها و بزرگان تاثیر گذار در مسائل انتخابات درخواست دارم که بی تفاوت نباشند و به لابی ‌ها و پیگیری‌ها ادامه دهند تا ان‌شاءالله رقابت جدی در انتخابات داشته باشیم.

غلامرضا ظریفیان: در شرایط فعلی جریان اصلاح‌طلبی بخش عظیمی از نیروهای شاخص خود را در انتخابات ندارد، حتی در بسیاری از شهرستان‌ها حتی یک نفر از نیروهای رده سوم یا چهارم اصلاح طلبان هم تایید نشده‌اند و در تهران هم شرایط متفاوت است

ردصلاحیت یک امام جمعه بخاطر عدم التزام به اسلام

  نایب‌رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز در این زمینه تصریح کرد:

یک مشکلی که همیشه یا حداقل در هفت تا هشت دوره اخیر وجود داشته، این است که داوطلبانی که رد صلاحیت می شوند یا عدم احراز صلاحیت می شوند، دنبال این هستند که بدانند چرا رد صلاحیت شدند، دلایل قانع کننده‌ای برای رد صلاحیت به آنان گفته نمی شود. یک عناوین کلی مثل عدم التزام به اسلام و خدا را مطرح می کنند؛ برای امام جمعه ای که در حال حاضر امام جمعه است و به خاطر انتخابات استعفا داده، می نویسند عدم التزام به اسلام! این فرد تا دیروز برای مردم خطبه می خوانده و امروز می گویند: به عدم التزام به اسلام رد صلاحیت شده است!

عبدالواحد موسوی لاری گفت: معتقدم هیات های نظارت باید مراجع چهارگانه را در نظر بگیرند و از مراجع چهارگانه هم بخواهند که اطلاعات دقیق به آنان دهند و به شنیده ها و گفته‌ها اکتفا نکنند. هیات اجرایی بیان می کردند که پرونده برخی از افراد حتی یک برگه توضیحات و اطلاعات هم نداشته که براساس آن صلاحیت داوطلب مورد ارزیابی قرار گیرد، و از طرفی در برخی پرونده ها از اظهارات، سخنرانی ها، مصاحبه ها و بحث ها دویست صفحه مطلب آورده بودند! این نوع عملکرد و رفتار نتایجی می دهد که به صلاح ملت نیست.

تعلق ردصلاحیت‌ها به نظام و مردم بارها ثابت شده است

همچنین یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا به ردصلاحیت پرشمار اصلاح‌طلبان اشاره کرد و بیان داشت: علیرغم اینکه اصلاح طلبان زیادی در انتخابات ثبت نام کردند اما به شکل بسیار گسترده‌ای ردصلاحیت شدند و بخش مهم یا عموم کسانی که از شوراهای مرکزی احزاب ثبت نام کرده بودند، رد صلاحیت شدند. بسیاری از کسانی که رد صلاحیت شده‌اند افرادی هستند که شناخته شده هستند، سوابق و تعلق شان به نظام و مردم را بارها ثابت کرده‌اند.

غلامرضا ظریفیان  ادامه داد: در شرایط فعلی جریان اصلاح‌طلبی بخش عظیمی از نیروهای شاخص خود را در انتخابات ندارد، حتی در بسیاری از شهرستان‌ها حتی یک نفر از نیروهای رده سوم یا چهارم اصلاح طلبان هم تایید نشده‌اند و در تهران هم شرایط متفاوت است، خیلی از نیروهایی که ثبت نام کرده بودند رد صلاحیت شدند. در نتیجه اکنون اصلاح‌طلبان با یک پارادوکس مواجه هستند، اینکه حضور حداکثری مردم برای نظام، رهبری و اصلاح طلبان اهمیت بسیار زیادی دارد، اما از سوی دیگر فضای فعالیت و حضور فراهم نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار داشت: طبیعی است که در این شرایط در خیلی از مناطق کشور اصلاح‌طلب ها هیچ کاندیدایی ندارند که بخواهند لیست ارائه کنند، پس در آن شهرها تنها می‌توانند به مردم توصیه کنند که در انتخابات شرکت کرده و رای بدهند. وی گفت: از شورای نگهبان انتظار داریم درخصوص ردصلاحیت‌ها تجدید نظر کنند تا اصلاح طلبان بتوانند حضور جدی در انتخابات پیش رو داشته باشند. اگر چنین اتفاقی رخ نداد با شرایط و ابزارهایی که موجود است باید درخصوص اینکه چگونه در انتخابات حضور عملی داشته باشند باید تصمیم گیری شود.

احمد مازنی: تا اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده نمی‌توان پیش بینی دقیقی درباره رقابت‌های انتخاباتی داشت. در حال حاضر در ۸ استان شامل ۱۵۷ حوزه انتخابیه، رقابت فقط بین اصولگرایان است و اگر شورای نگهبان با شرح‌صدر بیشتری به پرونده‌ها رسیدگی نکند، امکان انتخابات رقابتی در تمامی حوزه‌ها فراهم نیست

ظریفیان در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال آماده شدن شرایط برای ریاست قالیباف در مجلس آینده، گفت: با نگاهی به کاندیداهای اصولگرایان می‌توان دریافت که احزاب شناسنامه‌دار و قدیمی جریان راست در نهایت در این انتخابات سهم جدی نداشته باشند، در واقع اکنون مجموعه‌ای از میان اصولگرایان در انتخابات مجلس حضور دارند که با اصولگراهای شناسنامه‌دار و قدیمی‌تر متفاوت هستند. اما در خصوص ریاست آقای قالیباف باید منتظر واکنش و نوع انتخاب مردم بود چرا بارها مردم در عرصه انتخابات شگفتی‌هایی را برخلاف پیش‌بینی‌ها رقم زده‌اند.

ظریفیان در پاسخ به سوالی در خصوص رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات پیش‌رو گفت: اصلاح طلبان در شرایط کنونی به دلایل مختلفی معتقدند که برای عبور از وضعیت فعلی باید مساله همبستگی ملی در حد نهایت تقویت شود، چرا که همبستگی ملی را عامل مهمی برای مواجهه با تهدیدهای بیرونی و چالش‌های درونی می‌دانند.

عبدالواحد موسوی لاری: داوطلبانی که رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت می‌شوند، دنبال این هستند که بدانند چرا رد صلاحیت شدند، اما دلایل قانع کننده‌ای به آنان گفته نمی‌شود. یک عناوین کلی مثل عدم التزام به اسلام و خدا را مطرح می کنند؛ مثلا برای یک امام جمعه می نویسند عدم التزام به اسلام

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص تاکید جریان مقابل به ضرورت حضور و مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات و نامگذاری عدم مشارکت با عنوان «عدم همکاری با نظام» در انتخابات پیش‌رو ابراز داشت: این ناجوانمردانه‌ترین برخوردی است که با اصلاح‌طلب‌ها صورت می‌گیرد. اصلاح‌طلبان چگونه باید برادری خود را ثابت کنند؟ جریانی که علیرغم همه نامهربانی‌ها مسئولین احزاب‌شان به صحنه آمده و حضور پیدا کرده‌اند، در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها هم اعلام کرده‌اند که قصد حضور و نقش آفرینی دارند، حال جوانمردانه نیست که کاندیداهای این جریان ردصلاحیت شود و بازهم بگویند که شما قصد همکاری ندارید.

وی ادامه داد: البته در میان اصولگرایان عده‌ای همیشه اصلاح‌طلب‌ها را با عینک منفی نگاه می‌کردند اما بخشی از نیروهای جریان مقابل اصلاح‌طلبان را می‌شناسند، سوابق‌شان را می‌دانند و چنین نظری را نمی‌پذیرند، ضمن اینکه باید به تجربه‌های خودمان نگاه کنیم، سرنوشت تاریخی ما نشان می‌دهد یکدست شدن یک جریان سیاسی در حاکمیت به مصلحت کشور نیست.