عضو فراکسیون امید مجلس گفت: حل مناقشه دائمی و سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا طبعا امری محال نیست به این معنا که ما در مناسبات روابط بین‌الملل اعلام کرده‌ایم از لحاظ تئوریک به غیر از اسرائیل با هر کشور دیگری مشکلی در برقراری ارتباط نداریم. 

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: حرف نظام ما این بوده که تا زمانی که آمریکا از آن خوی استکباری خودش عقب ننشیند و به حقوق برابر در روابط بین‌الملل اذعان نکند، طبیعتا نمی‌شود به آشتی با آمریکا فکر کرد اما معنای این حرف مطلق نیست یعنی ممکن است آن شرایط از لحاظ نظری محقق شود و ارتباط برقرار شود اما بخش عمده آن به دولت آمریکا برمی‌گردد.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این پرسش که از آنجایی که ایران بر خلاف کشورهایی همچون آمریکا، کشورهای اروپایی، اسرائیل، هند، پاکستان و... شفاف‌ترین و موجه‌ترین برنامه هسته‌ای دنیا را دارد، حال چرا غرب حداقل حدود ۱۷ سال است که به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای، ما را تحت فشار شدید قرار داده است؟ و آیا مشکل واقعی آمریکا یا غرب و ایران بر سر موضوع هسته‌ای است یا موضوعاتی فراتر مطرح است که انرژی هسته‌ای جزئی از آن را تشکیل می‌دهد؟ گفت: به نظر من پاسخ روشنی دارد. 

به نظر من مورد دوم مطرح است. یعنی به نظر می‌آید مشکل ما بیشتر مشکلی سیاسی است و آن هم به لحاظ روابط ۴۰ ساله‌ای است که وجود داشته است. درباره برجام نیز یک موضوع دیگری مزید بر علت شده و آن رقابت‌های حزبی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: ما با آمریکا به توافق رسیدیم، برجام را امضا کردیم و دموکرات‌ها هم کماکان اعلام کردند که اگر در دور بعد در انتخابات پیروز شوند به برجام باز می‌گردند. بنابراین به غیر از مناسبات خصمانه‌ای که بین دو کشور بوده روابط حزبی هم در ایجاد و گسترش این مشکلات دخیل است. همچنین روانشناسی و ویژگی‌های شخصیتی آقای ترامپ هم در تعمیق این مشکلات قابل چشم‌پوشی نیست، به این نحو که هرچه میراث اوباما بوده، ترامپ می‌خواهد آن را به هم بزند یعنی چنین ژستی دارد. آن مشکل هسته‌ای که وجود داشت ما بعد از سال‌ها مذاکره در چارچوب برجام درباره‌اش به توافق رسیدیم ولی آن مناقشه دائمی که ما داریم الان چشم‌انداز روشنی برای حلش وجود ندارد.

در بررسی FATF نباید شائبه «چوب لای چرخ دولت کردن» وجود داشته باشد

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که تلاش شما همواره معطوف به دفاع از برجام و معاهدات بین‌المللی بوده و الان نیاز دانستید باتوجه به شرایط موجود نظر خود را درباره عضویت در NPT تغییر دهید، حال باتوجه به اینکه بخشی از توصیه‌ها و لوایح FATF برای محدود کردن اقدامات تروریستی است و آمریکا با ترور سردار سلیمانی یک عمل تروریستی انجام داده حال آیا نظرتان درباره پیوستن به FATF نیز تغییر کرده یا اینکه علیرغم اقدام آمریکا پیوستن به FATF را ضروری می‌دانید؟ گفت: به نظر من موضوع FATF چارچوب ویژه خودش را دارد و عمدتا به استانداردهای نظام بانکی بر می‌گردد و اتفاقا اجرای استانداردهای FATF فارغ از تعهدات بین‌المللی‌اش نقش مهمی در پیشگیری از فساد در نظام بانکی دارد و من از نزدیک آن را مطالعه کرده‌ام.

این حقوق‌دان تاکید کرد: یکی از ضعف‌های نظام بانکی ما فقدان این استانداردها است. چون مجموع استانداردهای FATF می‌تواند مجموعه نظام بانکی ما را استاندارد کند و آن خلاء‌هایی که برای ایجاد فساد در نظام بانکی ما وجود دارد را پر کند. 

درباره تعهدات بین‌المللی هم خلاف آن‌هایی که با آن مخالفت می‌کنند، بنده تا آنجایی که مطالعه کرده‌ام در این مکانیزم FATF هیچ وقت ندیدم نظام مانیتورینگ وجود داشته باشد و بتوانند بدون اراده ما به داده‌های ما دسترسی پیدا کنند. این دسترسی‌ها به صورت موردی امکان‌پذیر است و آن هم بعد از عبور از مراحلی است که ما پیش‌بینی‌ کرده‌ایم که باید در هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی صورت بگیرد.

صادقی گفت: به ویژه از این جهت که ما در منطقه یا شاید جهان بیشترین صدمه را از تروریسم دیده‌ایم و یکی از قربانیان تروریسم هستیم چه تروریست‌های داخلی که از سال‌های اول انقلاب متکی به اعمال تروریستی شدند و الان در کشورهای غربی ساکن هستند و چه تروریست‌های بین‌المللی ازجمله گروه‌های تکفیری و داعش و القائده؛ بنابریان به نظر می‌رسد اجرای این تعهدات می‌تواند به امن‌تر شدن خود ایران هم کمک کند. بررسی‌ها درمورد FATF نباید جناحی باشد. به خصوص اینکه آن شائبه‌هایی که وجود دارد که عده‌ای تلاش دارند چوب لای چرخ دولت بگذارند و کارها قفل شود و شواهد زیادی هم برایش وجود دارد نباید وجود داشته باشد.