رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه جنبش عدم تعهد به پشتوانه‌ جمعیت فراوان و قلمرو وسیع و با توجه به آراء خود در مجامع بین‌المللی، می‌تواند قطب جدیدی از قدرت را در جهان چندقطبی آینده پایه‌گذاری کند، اظهار داشت: نیل به این هدف، نیازمند درک واقعیت‌های جدید منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌کارگیری ابزارها و امکاناتِ نوینِ جهانِ امروز است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری، حسن روحانی در اجلاس سران جنش عدم تعهد، خطاب به حاضران در اجلاس افزود: این اجلاس در شرایطی برگزار می‌شود که جهان به سرعت در حال گذار به سوی نظام چندقطبی‌ است. در این عرصه پیچیده، خشونت و درگیری در مناطق مختلف رو به گسترش است؛ حاکمیت ملی کشورهای مستقل، به شیوه‌های گوناگون نقض می‌شود؛ امروز، آمریکا از روی استیصال، چنان بی‌پروا و گستاخانه از ابزارهای اقتصادی ظالمانه برای تحمیل مقاصد سیاسی نامشروع خود بر ملّت‌های مستقل استفاده می‌کند که نمی‌توان نامی به جز تروریسم اقتصادی بر آن نهاد.

وی افزود: در این شرایطِ آشفته، جنبش عدم تعهد به عنوان مجموعه‌ای که بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد را در برمی‌گیرد، میتواند به نمایندگی از ملّت‌های عضو و جامعه‌ بشری، پیش‌گامِ یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات کنونی جهان، در چارچوب قانون‌گرایی، پایبندی به تعهدات بین‌المللی، اعتدال و پرهیز از خشونت و افراطی‌گری باشد.

نقش‌آفرینی جنبش برای جهان عاری از خشونت

رئیس‌جمهوری تاکید کرد:‌جمهوری اسلامی ایران با درک مخاطرات گروه‌های تروریستی و افراطی، در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیشنهاد «جهان عاری از خشونت و افراط‌گرایی» را مطرح نمود که منجر به تصویب دو قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال‌های 2013 و 2015 شد و این موضوع در هفدهمین اجلاس عدم تعهد در ونزوئلا نیز مورد تاکید قرار گرفت.

روحانی با بیان اینکه امروز، شاهد درگیریهای منطقهای در کانون‌هایی چون فلسطین، یمن، سوریه و افغانستان هستیم، خاطرنشان کرد:  تنها راه برون رفت از این بحرانها، احترام به حق ملّت‌ها در تعیین سرنوشت خویش، تعهد به عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، سامان‌دهی به همکاری‌های منطقه‌ای برای تضمین صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم، و ایجاد بستر مناسب برای تعامل و گفتگوست.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: این چارچوب، بهترین راهِ پایان ‌بخشیدن به منازعات منطقه‌ای است و ما در این راه پیش‌گام بوده ایم، در موضوع سوریه، مشارکت ایران و روسیه و ترکیه در فرآیند آستانه، آرامش و ثبات را برای بیشترِ مناطق این کشور به ارمغان آورده و میلیون‌ها آواره را به موطن خود بازگردانده است. روحانی با اشاره به طرح صلح هرمز نیز افزود: این طرح حوزه‌های مختلف همکاری مانند مشارکت منطقه‌ای در تأمین امنیت انتقال انرژی و تضمین آزادی کشتیرانی در حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را با مشارکت کشورهای منطقه دربر می‌گیرد. ما معتقدیم که ثبات و امنیت همسایگان ما، ثبات و امنیت ما است و دستیابی به امنیت و توسعه منطقه‌ای، فقط از طریق همکاری و مشارکت جمعی همسایگان امکان‌پذیر خواهد بود.

سوء استفاده آمریکا از سلطه دلار 

رئیس‌جمهوری با اشاره به سوءاستفاده آمریکا از سلطه دلار بر نظام مالی بین‌المللی، تصریح کرد:  راه خارج ‌کردن این ابزار شوم از دست رژیم خودخواه و مستبد آمریکا، پایبندی بین‌المللی به الزاماتِ پایداری اقتصادی، توسعه روابط تجاری بر پایه پیمان‌های پولی دو و چندجانبه، به‌کارگیری ابتکارات مستقل در حوزه‌ خدمات بانکی و توسعه‌ بهره‌گیری از رمزارزهاست. البته، این مسیر باید با رعایت قواعد بین‌المللی در حوزه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم طی شود. بسیاری از کشورهای عضو جنبش، از جمله ایران، این مهم را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

ناامنی سایبری استقلال ملت‌های آزاده را تهدید می‌کند

روحانی ناامنی در فضای سایبری را از دیگر مخاطرات و تهدیدات برای امنیت و استقلال ملت‌های آزاده در دنیای امروز عنوان و اظهار کرد: ناامنی در فضای سایبری و بهره‌برداری نامشروع از شبکه‌های اجتماعی و کلان‌داده‌ها برای اثرگذاری بر افکار عمومی جوامع، به ‌ویژه در عرصه‌ سیاسی‌ است. وی ادامه داد: امنیت فضای سایبری و سلامت شبکه‌های اجتماعی، لازمه‌ استقلال و آزادی ملّت‌های مستقل در  قرن بیست‌ویکم است. جنبش می‌تواند پیشگام اتخاذ راهبردی منسجم و تدوین تفاهمی بین‌المللی در حوزه‌ مسائل مرتبط با امنیت سایبری باشد و آسیب‌پذیری ملّت‌های مستقل را در برابر حملات سایبری و سوء‌استفاده از فضای مجازی کاهش دهد.

بن‌علوی: پاکستان نیز همانند ایران معتقد است مشکلات منطقه فقط در میز مذاکره حل خواهد شد و در راستای این سیاست، از همه توان خود برای ایجاد فضای گفت وگو بین کشورهای منطقه استفاده می‌کند

دیدار با روسای‌جمهور پاکستان و  ونزوئلا

وی همچنین در حاشیه این اجلاس روز جمعه با عارف علوی رئیس‌جمهوری پاکستان و نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا دیدار کرد. رئیس‌جمهوری در دیدار با بن علوی به دیدارهای متعدد مقام‌های ارشد ایران و پاکستان طی سالهای اخیر و نقش این دیدارها در توسعه بیش از پیش همکاری‌های مشترک اشاره کرد و افزود: در چارچوب این دیدارها توافقات خوبی در حوزه‌های علمی و تحقیقاتی و انرژی از جمله خط لوله صلح انجام شده که امیدواریم هر چه سریعتر این توافقات در راستای منافع دو ملت و منطقه، اجرایی شوند. روحانی با تقبیح سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا در عرصه بین‌المللی و منطقه گفت: ایران با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام، کماکان به تعهدات خود در قالب این توافق ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور پاکستان نیز با بیان اینکه مردم پاکستان ضمن پیوندهای عمیق و دیرینه با ملت ایران، برای مقاومت ایرانیان در برابر موانع و دشواری‌ها بسیار ارزش قائلند و به آن ارج می‌نهند، اظهار داشت: مردم ایران در دوران جنگ تحمیلی و همچنین تحریم‌های آمریکا به خوبی توانستند بحران‌ها و چالش‌ها را پشت سر بگذارند و قطعا پس از این نیز می‌توانند بر مشکلات غلبه کنند.

بن علوی همچنین سفر نخست وزیر کشورش به ایران و عربستان را بسیار پرثمر خواند و با ابراز امیدواری از اینکه میان برادران مسلمان منطقه دوستی و روابط مناسب برقرار باشد، گفت: پاکستان نیز همانند ایران معتقد است مشکلات منطقه فقط در میز مذاکره حل خواهد شد و در راستای این سیاست، از همه توان خود برای ایجاد فضای گفت وگو بین کشورهای منطقه استفاده می‌کند.

دعوت از مادورو برای سفر به ایران

در دیدار با نیکلاس مادورو نیز رئیس‌جمهور کشورمان مقاومت ملتهای ایران و ونزوئلا و به شکست کشاندن توطئه‌های آمریکا را تحسین‌برانگیز خواند و با تاکید بر اینکه دو ملت، با مقاومت خود درس بزرگی به آمریکا دادند، اظهار داشت: تهران آماده است در همه عرصه‌ها روابط خود را با ونزوئلا به عنوان یک کشور دوست و برادر گسترش دهد.

روحانی: طرح صلح هرمز حوزه‌های مختلف همکاری مانند مشارکت منطقه‌ای در تأمین امنیت انتقال انرژی و تضمین آزادی کشتیرانی در حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را با مشارکت کشورهای منطقه دربرمی‌گیرد

وی گفت: ایران و ونزوئلا در همه مجامع بین‌المللی و سیاسی پشتیبان یکدیگر بوده و باقی خواهند ماند و ما آماده‌ایم در کنار تقویت همکاری‌های مالی و بانکی، تجربیات خود را در حوزه‌های فنی و زیرساخت‌های سایبری، فناوری‌های نوین و همچنین کشاورزی، در اختیار ونزوئلا قرار دهیم.

روحانی در این دیدار از رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای سفر رسمی به ایران دعوت کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز با بیان اینکه ملت‌های ایران و ونزوئلا با ایستادگی در برابر طرحهای فزون‌خواهانه آمریکا، این کشور را ناچار به عقب‌نشینی و پذیرش شکست کردند، خواهان گسترش بیش از پیش روابط ایران و ونزوئلا در همه حوزه ها شد.