‌رئیس‌جمهور خطاب به طرف های اروپایی هایی تاکید کرد: اگر قدم اشتباهی بردارید، ضرر خواهید کرد، راه درست را انتخاب کنید و راه درست این است که به برجام برگردید.

به گزارش ایسنا،‌ حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه این آقای نخست‌وزیر در لندن، نمی‌دانم چه جوری فکر می‌کند که می‌گوید برجام را کنار بگذاریم  و طرح ترامپی را اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: ترامپ جز نقض عهد و زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بین‌المللی چه کاری کرده است؟

 رئیس‌جمهور خطاب به سران کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: شما در آب و هوا چه کردید، ترامپ  برای شما چه کرد، شما در ناتو در قبال این همه کارشکنی ترامپ چه کردید، شما در یونسکو که ترامپ از آنجا بیرون رفت، چه کردید، شما در حقوق بشر و شورای حقوق بشر که آمریکا خارج شد چه کردید؟ دکتر روحانی ادامه داد: کجا توانستید کاری کنید و شما سه کشور اروپایی و همه کشورهای اروپایی یک نمونه بیاورید و بگویید در یک مورد چه کردید که دلمان گرم شود و بگوییم برای برجام هم بلد هستید یک کار  انجام دهید. شما هیچ‌جا نتوانستید کاری کنید.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: از مردم ایران بخاطر ناتوانی، ضعف و ترس‌تان در برابر آمریکا  عذرخواهی کنید و شما را باز هم به برجام دعوت می‌کنیم.

‌رئیس‌جمهور خطاب به آمریکا و اروپا با تاکید بر اینکه در مشکلات منطقه ندمید، اظهارداشت: اروپایی‌ها می‌گویند در مسأله هسته‌ای ایران گام پنجم را برداشته ما هم باید گام برداریم. گامی که شما باید بردارید، بازگشت به تعهدات تان است. این را به صراحت به شما گفتیم و در روزهای اخیر هم به 2 نفر از رهبران اروپا به صراحت گفتم، آنچه انجام دادیم، اولاً قابل بازگشت است و ثانیا هر کاری در هسته‌ای انجام می‌دهیم با نظارت آژانس بین المللی اتمی است.

روحانی افزود:  بنابراین اینکه ادعا می کنید، ایران دنبال سلاح هسته‌ای است و ما نخواهیم گذاشت ،این گونه حرف‌ ها  بی‌اساس و واهی و لاطائل است و  لطفاً تکرار نکنید و کنار بگذارید. کشوری که پادمان و پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند، نمایندگان و بازرسان آژانس به راحتی در اینجا حضور دارند و دوربین‌هایشان در مراکز غنی‌سازی ما قرار دارد، اینگونه حرف ها چه معنایی دارد؟

روحانی با بیان اینکه دیدند بعد از برجام ایران اوج گرفت، اظهار داشت: سال بعد از برجام (سال 95 ) رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد و صادرات نفت و میعانات گازی نزدیک 3 میلیون بشکه شد و تحرک بزرگی در کشور بوجود آمد.

رئیس جمهور شکست آمریکا در منطقه را موضوع دوم عنوان کرد و افزود: داعش ابزار آمریکا در منطقه بود و دچار شکست شد. دیدند از یک طرف ایران رشد پیدا کرد و از طرف دیگر آمریکا شکست خورد و از  طرفی هم به تعبیر آنها منطقه در اختیار ایران قرار گرفت و ایران همه جا پیروز شد، اینجا بود که اسراییل و عربستان آمدند و خودشان رسما گفتند که ما ترامپ را وادار به خروج از برجام کردیم.

روحانی خاطرنشان کرد: عربستان و اسراییل آمدند و تندروهای آمریکا به ترامپ گفتند که از برجام بیرون برو تا ما کار نهایی را انجام دهیم و حکومت ایران را ساقط کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز که شما فهمیدید در برجام اشتباه کردید و در ترور شهید سلیمانی، منطقه، عراق، یمن و تحریم نفت ایران مرتکب اشتباه شدید، بیایید دست از اشتباه بردارید و برگردید، اگر شما برگردید و راهی را انتخاب کنید که به نفع ثبات و امنیت منطقه باشد، ما آماده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه امروز سرباز آمریکایی در ناامنی است و فردا ممکن است سرباز اروپایی هم در ناامنی باشد، گفت: ما نمی خواهیم ناامنی دردنیا باشد، بیایید این امنیت را درست کنیم. می‌خواهیم شما ها از اینجا بروید. البته نه با جنگ، می‌خواهیم عاقلانه از این منطقه بروید. به نفع‌تان هم است. اما در عین حال راه و مسیری را طی کنیم که به نفع جهان و منطقه باشد.

روحانی تصریح کرد: قدرت و ایستادگی ملت ایران بود که آنها را وادار به تسلیم کرد و برجام را پذیرفتند و وقتی برجام اجرا شد، ایران در اوج پرواز رفت.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه حرف آخرم این است، تصریح کرد:  بیایید این مشکلات یک هفته و 10 روز را مقدمه کنیم و این غم و مشکلات بزرگ را به یک تصمیم بزرگ 

تبدیل کنیم.

روحانی افزود: آن تصمیم بزرگ، آشتی ملی است. بیایید همه با هم آشتی کنیم. کینه‌ها را از دل برداریم، این انتخابات، 22 بهمن قدم و روزهای آینده قدم اول این حرکت باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز در جایگاهی در تاریخ ایستاده ایم که نمی توانیم از هم فاصله داشته باشیم، گفت: یا متحدیم و پیروز یا جدا و شکست خورده هستیم، این انتخاب با ماست.