سخنگوی قوه قضاییه گفت: تعدادی از افراد در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی بازداشت شده‌اند. وی افزود: ما در این موضوع همه ابعاد را بررسی خواهیم کرد و خواهیم گفت مسئولیت سبب و مشاور چقدر خواهد بود و خواهیم گفت مسئولیت آمریکا در جنگ‌افروزی به عنوان سبب چقدر است.

به گزارش «انتخاب»، غلامحسین اسماعیلی در هجدهمین نشست خبری خود، درباره تجمعات اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: در حوادث اخیر شاهد اظهارنظرها، فعالیت‌ها و اقداماتی ۱۰۰ درصد مغایر امنیت ملی کشور بودیم و طبیعی است اعلام کردیم با افرادی که اعتراض مسالمت آمیز داشته باشند برخورد قضائی نمی‌کنیم؛ ضمن اینکه معتقدیم برای اعتراض مسالمت‌آمیز نیز باید مجوز قانونی داده شود. در جایی که اقدام علیه امنیت باشد و امنیت شهروندان را به مخاطره بیندازد و دست بیگانگان در کار باشد، تعارفی نداریم و در حوادث اخیر نیز بازداشتی داریم اما عدد دقیق ندارم و عدد اولیه چیزی حدود ۳۰ نفر بوده است.

جعبه سیاه به فرانسه ارسال می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در خصوص وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: همانطور که مردم در جریان قرار گرفتند و جای تقدیر از ستاد کل نیروهای مسلح دارد؛ نتایج اولیه به اطلاع مردم رسیده است. 

اسماعیلی یادآور شد: همچنین قرار است جعبه سیاه به فرانسه ارسال شود تا همه ابعاد موضوع مشخص شود. تا امروز از تعداد زیادی از افراد تحقیقات مفصلی صورت گرفته است و همکاران ما تا حدود ساعت ١١ شب در حال تحقیق و بازجویی هستند. ما چند نکته را مدنظر قرار دادیم که اول استیلای حقوق مادی و معنوی جانباختگان و خانواده آنها است و ما پیگیر هستیم. همچنین محور کار ما کشف حقیقت است و ما باید همه ابعاد را بسنجیم و محور سوم اجرای عدالت است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه چه زمانی در جریان خطای انسانی مربوط به هواپیمای اوکراینی قرار گرفت، گفت: آنچه به قوه قضاییه منعکس شد ساعتی قبل از اعلام به مردم بود.