خبرگزاری‌ها اعلام کردند که در جریان تجمع شامگاه شنبه‌شب جمعی از مردم در مقابل دانشگاه امیرکبیر، سفیر انگلیس در تهران که در میان تجمع‌ حاضر شده بود، برای ساعاتی بازداشت شد. گفته شد که مراتب اعتراض پس از بازداشت به وی گفته و سپس با پادرمیانی وزارت خارجه آزاد شده است.

انگلیس این بازداشت را غیرقانونی خواند. «دومینیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از بازداشت سفیر این کشور در تهران و بدون اشاره به دلیل حضور وی در این تجمع بر کاهش تنش‌ها و حرکت به سوی دیپلماسی تاکید کرد. «جوسپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در صفحه توییترش ضمن ابراز نگرانی در مورد بازداشت «راب مک ایر»، بر ضرورت توجه به کنوانسیون وین بر کاهش تنش‌ها با هدف باز بودن فضای دیپلماسی تاکید کرد. خود «راب مک ایر» در حساب توئیتری خود مدعی شد: «می‌توانم تایید کنم من در هیچ اعتراضی شرکت نکردم. به رویدادی رفتم که گفته شده بود تجمعی به یاد قربانیان تراژدی پرواز 752 بود. طبیعی بود که بروم تا به قربانیان، که برخی از آنها بریتانیایی بودند، ادای احترام کنم. 5 دقیقه بعد از اینکه شعارها شروع شد محل را ترک کردم.» وی در ادامه افزود: «بعد از ترک منطقه به مدت نیم بازداشت شدم. بازداشت دیپلماتها در همه کشورها غیرقانونی است. بیانیه وزارت خارجه(انگلیس) را بخوانید.»

یک بیگانه در تجمعی غیرقانونی

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان اما در واکنش به اظهار نگرانی‌ها درباره بازداشت سفیر انگلیس در ایران در پیامی توئیتری نوشت: «او بازداشت نشده بود، اما در یک تجمع غیرقانونی به عنوان یک خارجی ناشناس دستگیر شد. وقتی پلیس به من اطلاع داد که مردی دستگیر شده است و ادعا می‌کند که سفیر انگلیس است، من گفتم غیر ممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی‌ام با او، با بهت‌زدگی زیادی شناختم که خود اوست. پانزده دقیقه بعد او آزاد شده بود.»

«سفارت انگلیس تعطیل باید گردد»

ماجرا اما به اینجا ختم نشد. ساعاتی بعد خبرگزاری ایرنا گزارش داد: «صدها تن از شهروندان معترض به دخالت‌های سفیر انگلیس در اعتراضات مردمی روز گذشته در مقابل دانشگاه امیرکبیر، عصر امروز یکشنبه با شعار «سفیر آشوبگر اخراج باید گردد» در مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند.» 

به گزارش خبرنگاران، تجمع‌کنندگان همچنین پلاکاردها و کاغذهایی حاوی شعارهایی از جمله «مقصر اهانت به حاج قاسم اخراج باید گردد»،«سفارت انگلیس تعطیل باید گردد»، و «لانه روباه پیر تعطیل باید گردد» در دست داشته‌اند. شماری از نمایندگان مجلس نیز خواستار اخراج سفیر انگلیس، کاهش سطح روابط با انگلیس در سطح کنسولی و حتی تعطیلی سفارت انگلیس شدند. 

احضار «مک ایر» به وزارت خارجه

نهایتا، رابرت مک ایر، سفیر انگلیس در تهران بعد از ظهر دیروز ۲۲ دی ۱۳۹۸ به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد. ایسنا گزارش داد که در این دیدار به مک ایر یادآوری شد حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می‌بایست در این خصوص توضیح دهد.