رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سیلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌ آمریکایی‌ها گفتند: کارهای نظامی به این شکل کفآیت‌این کار را نمی‌کند. باید حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه تمام شود. آنها در منطقه جنگ، فتنه، ویرانی و خراب شدن زیربناها آوردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در دیدار هزاران نفر از مردم قم به‌مناسبت سال‌روز قیام تاریخ‌ساز مردم قم در ۱۹ دی ۵۶؛ با اشاره به شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمودند: این روزها در مورد این بزرگوار، رفیق خوب و عزیز و خوشبخت ما به ملکوت اعلی پیوست، صحبت شده و صحبت‌های درستی هم گفته شده است. شهید سلیمانی هم شجاع و هم با تدبیر بود. صرف شجاعت نبود. برخی شجاعت دارند ولی تدبیر و عقل لازم را برای شجاعت ندارند. برخی اهل تدبیر هستند ولی دل و جگر لازم برای اجرای  آن تدبیر را ندارند.

ایشان ادامه دادند: این شهید ما، دل و جگر داشت و در دهان خطر می‌رفت. این شجاعت مختص به اکنون هم نبود. زمانی هم که در لشکر ثارالله بودند، هم خودشان و هم لشکرشان شجاعت‌های زیادی به خرج می‌دادند. اهل تدبیر بود و برای کارهایش فکر و منطق داشت. این تدبیر در میدان نظامی نبود بلکه در سیاست هم اینطور بود. من بارها به سیاستمداران این را می‌گفتم.

 سردار سلیمانی اهل حزب و جناح نبود

رهبر معظم انقلاب  فرمودند: یک نکته دیگر این است که در مسائل داخل کشور هم اهل حزب و جناح و اینگونه عوالم نبود، لکن به شدت انقلابی بود. انقلاب و انقلابی‌گری خط قرمز قطعی او بود. این را بعضی‌ها سعی نکنند کم رنگ کنند. او ذوب در انقلاب بود. قائل به تقسیم به احزاب گوناگون و جناح‌های مختلف نبود، اما در عالم انقلابی گری بود به شدت پایبند به انقلاب و پایبند به خط نورانی حضرت امام بود.

 ایشان تاکید کردند: یک نمونه از تدبیر و شجاعت او که این را دشمنان خوب می دانند. شاید بعضی از دوستان ندانند این بود که توانست به کمک ملت‌های منطقه همه نقشه‌های نامشروع آمریکا در منطقه غرب آسیا را خنثی کند.

ایشان افزوند: در جلسه‌ای که ما غالبا با همین مسوولان مختلف که ارتباط با کارگروه داشتند، داشتیم حاج قاسم گوشه‌ای می‌نشست که اصلا دیده نمی‌شد. تظاهر نمی‌کرد.

 شهادت شهید سلیمانی زنده بودن انقلاب را به رخ دنیا کشید

ایشان با بیان اینکه از تشییع پیکر ایشان از اعماق دل تشکر می‌کنیم، تصریح کردند: شهادت او زنده بودن انقلاب در کشور ما را به رخ همه دنیا کشید. عده‌ای می‌خواستند وانمود کنند که انقلاب در ایران از بین رفته، مرده و تمام شده است. البته عده‌ای سعی می‌کنند که این اتفاق بیفتد. ولی شهادت او نشان داد که انقلاب زده است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: دیدید در تهران و شهرهای دیگر چه شد. البته من از حادثه تلخ کرمان عمیقا متاسف و متاثرم و به خانوادهای آنها عمیقا تسلیت می‌گویم و امیدواریم ارواح این جانباختگان با شهید سلیمانی محشور شود.

 جمهوری اسلامی بدون خواست و رای مردم معنا ندارد

ایشان دشمن‌شناسی بسیار مهم دانستند و یادآور شدند: مسئله دیگر دانستن نقشه دشمن است، اینکه دشمن چه می‌کند و چه می‌خواهد بکند. بعد دانستن شیوه مقابله با دشمن است. اتکای ما به مردم است. جمهوری اسلامی بدون خواست و کمک مردم و آرای مثبت و موافق مردم چیزی نیست و معنایی ندارد. مردم باید هم دشمن را بشناسند همه شیوه‌های کاری آنها را بشناسند و هم شیوه‌های مقابله با دشمن را بدانند.

دشمنی دشمنان موسمی و فصلی نیست

فرمانده کل قوا اظهار داشتند: این را هم همه مان بدانیم که دشمنی این جبهه دشمنانی که نام بردم، موسمی و فصلی نیست. این دشمنی ذاتی و همیشگی است و هر وقت بتوانند ضربه بزنند، می زنند. علاجش مقابله با آن ها هم این است که ما خودمان را قوی کنیم. قوی از لحاظ نظامی، از لحاظ امنیتی، از لحاظ  سیاسی، از لحاظ اقتصادی و از جهات مخلتلف خود را تقویت کنیم که دشمن نتواند  ضربه بزند.

ایشان تاکید نمودند: این که بعضی فکر می‌کنند که ما اگر چنانچه یک قدم عقب برویم و کمی کوتاه آمدیم، آمریکایی ها دست از دشمنی بر می دارند، بسیار خطاست. این فکر خطای فاحشی است. این که بعضی فکر کنند و می‌گویند و در روزنامه می نویسند شما کاری نکنید که آمریکا عصبانی شود، این درست نقطه مقابل فرمایش پروردگار عالم در قرآن است که می فرمایند رشد عناصر مومن و این نهال های برومند، این جوانان مومن اساسا برای این است که دشمن عصبانی بشود. رهبر انقلاب با اشاره به دست پُر ملت ایران در مقابل زورگویان عالم افزودند: البته ابزار نظامی نیز وقتی اثر حقیقی و کارگشا دارد که متکی بر ایمان و غیرت دینی باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به وعده الهی مبنی بر غلبه شماری قلیل بر جبهه‌ای بسیار وسیع به اذن الهی افزودند: شرط تحقق این وعده صادق، ایمان و غیرت دینی است.

ایشان با توصیه مؤکد به مسئولان تبلیغاتی، علمای معظم قم و دیگر مناطق و نیز آحاد مردم و جوانان فعال حوزه فرهنگی برای تلاش درباره زنده ماندن درس‌های حوادثی همچون قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم افزودند: باید همواره به یاد داشته باشیم که شروع مظلومانه اما متکی بر ایمان و غیرت دینی می‌تواند با یاری پروردگار حوادث عظیمی را در پی داشته باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با استناد به آیات مکرر قرآن کریم درباره فراموش نکردن یاری و نعمت‌های پروردگار افزودند: بنی اسرائیل در سایه قدرت معنوی و یاری پروردگار از زیر فشار رژیم سفاک فرعون رهایی یافتند اما با گذشت زمان، توکل و اعتماد به خدا و صبر و استقامت را از دست دادند و در نتیجه به ذلت و مَسکنت و غضب الهی دچار شدند.

ایشان کمیت و کیفیت جوانان مؤمن و پایبند به انقلاب را از اول انقلاب هم بیشتر خواندند اما تأکید کردند: باید مراقب بود راه را درست طی کنیم که لازمه این کار، فراموش نکردن این درس بزرگ قرآنی است.