محبوبه ولی

چه کسی می‌داند زمان و نحوه انتقام ایران بابت ترور سردار سلیمانی کی و چگونه خواهد بود؟‌ فردا، یک هفته دیگر، یک ماه دیگر یا یک سال دیگر؟! یک مقام وزارت دفاع آمریکا دیروز به «سی‌بی‌اس نیوز» گفته است که «با پایان یافتن مراسم تشییع قاسم سلیمانی، ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده می‌تواند معلوم کند که آیا ایران قصد دارد تهدیدات خود را برای انتقام از خون سپهبد سلیمانی اجرایی کند یا نه.» دو روز پیش نیز رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی دیگر گزارش داده بود که قوای موشکی ایران در وضعیت «آماده‌باش بالا» قرار گرفته است.  علی رغم این اظهارات آمریکایی‌ها، تحلیلگران معتقدند که ایران در گرفتن انتقام شتابزده عمل نخواهد کرد؛ همچون حمدبن‌جاسم، نخست وزیر پیشین قطر که دیروز در توئیتر خود نوشت: «بر اساس تجربه‌ای که از ایرانی‌ها دارم، آنها معمولا صبور و به دنبال پاسخی هستند که برای آنها دستاورد جدید به همراه داشته باشد و در خدمت استراتژی خودشان باشد.»

برنامه‌ریزی‌های بسیار خوب برای «انتقام»

اما از سوی دیگر تهدیدها در ایران و سیر جلساتی که در سطوح بالای نظامی و امنیتی تشکیل می‌شوند و تصمیماتی که گرفته می‌شود، می‌تواند حاکی از انتقامی قریب‌الوقوع باشد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری دیروز در یک گفت‌وگوی رادیویی در پاسخ به اینکه چه مسیری برای انتقام از دشمن دنبال می‌شود، به جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی در جمعه گذشته که با حضور مقام معظم رهبری تشکیل شده بود، اشاره کرد و گفت که «تصمیمات آن جلسه اجرا می‌شود و به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی هم انجام شده است.»  سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران نیز مانند دیگر مقامات نظامی، در مراسم تشییع سردار سلیمانی در کرمان، تصریح کرد: «عرض آخر را اول می‌گویم؛ انتقام می‌گیریم؛ سخت، محکم، پشیمان‌کننده و قاطع انتقام می‌گیریم. آرام و مطمئن باشید.»

یک اقدام نادر در پارلمان و شورای نگهبان 

نشانه‌ای دیگر از عزم نظام برای گرفتن انتقام، تامین بار مالی آن است. روز گذشته در اقدامی نادر شورای نگهبان نخستین طرح سه فوریتی مجلس شورای اسلامی تحت‌عنوان «اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» را تایید کرد. 

عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان و آیت‌الله احمد جنتی، دبیر این شورا نیز در جلسه علنی دیروز مجلس حضور داشتند تا همان جا به بررسی این طرح بپردازند.

ماده 3 طرح مذکور دولت را موظف می‌کند که جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار این نیرو قرار دهد.

مجلس و شورای نگهبان طرحی را تصویب و تایید کردند که به موجب آن دولت مکلف شد در دو ماه باقیمانده تا پایان سال، ۲۰۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی به سپاه قدس اختصاص دهد. به گفته لاریجانی رهبری اجازه این برداشت را صادر کرده‌اند

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که «این طرح طبق اصل ۷۵ دارای بار مالی است و شورای نگهبان نیز منتظر نامه کتبی اذن رهبر انقلاب برای تخصیص ۲۰۰ میلیون یورو به نیروی قدس سپاه است.»

ساعتی بعد خبر از تایید این طرح از سوی شورای نگهبان آمد و علی لاریجانی، رئیس مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری اذن تخصیص این مبلغ از صندوق توسعه ملی را صادر فرمودند، اعلام کرد که «در دو ماه باقیمانده سال ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای حمایت از نیروی قدس اختصاص می‌دهیم. این میزان اعتبار برای حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران که مسئولیت مقاومت در سطح منطقه را برعهده دارد، تعلق می‌گیرد.»

از جنوب عدن تا دیه‌گو گارسیا

آیا این بدان معناست که انتقام سخت در دو ماه پایانی سال گرفته خواهد شد؟ همه چیز در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و به نظر می‌رسد در سردرگمی ناشی از این ابهام، آمریکا تحرکات تازه‌ای را آغاز کرده است. 

سی ان ان دیروز گزارش داد که پنتاگون شش بمب افکن B-52 را به پایگاه دیه‌گو گارسیا در اقیانوس هند اعزام کرده تا در صورت لزوم علیه ایران وارد عملیات شوند. 

گفته می‌شود که این بمب‌افکن‌ها از هشت موتور برخوردار، ساخت شرکت بوئینگ و بزرگترین بمب‌افکن ارتش آمریکا هستند. آنها قادر به حمل مجموعه‌ای از موشک‌ها و بمب‌ها از جمله بمب‌های هسته‌ای هستند.

واشنگتن ماه مه ۲۰۱۹ چند فروند از این بمب‌افکن‌ها را به قطر فرستاده بود، اما چرا این بار آنها را به دیه‌گو گارسیا اعزام کرده است؟

آن مقام ناشناس آمریکایی که با «سی‌بی‌اس نیوز» مصاحبه کرده، در ادامه گفتگوی خود، اظهار کرده که: «نگرانی اصلی ما موشک‌های بالستیک ایران است. این موشک‌ها تاکنون به سکوی شلیک منتقل نشده‌اند، اما وضعیت هشدار افزایش یافته است به‌ طوری که آن‌ها آماده حرکت هستند و می‌توانند طی ۲۴ ساعت در تعداد قابل‌توجهی شلیک شوند. از طرفی انتقال آن‌ها همچنین می‌تواند به معنای پراکنده کردن آن‌ها به عنوان یک اقدام دفاعی باشد.» حال کارشناسان عنوان می‌کنند که انگیزه آمریکا از اعزام بمب‌افکن‌هایش به پایگاه دیه‌گو گارسیا، این است که با توجه به فاصله ایران از این پایگاه فرامرزی آمریکا، موشک‌های ایرانی که آمریکایی‌ها نگران آنها هستند مانند شهاب 3 و کروز سومار قادر به هدفگیری نخواهند بود.  

خبر دیگری که از تحرکات آمریکا در این چند روز اخیر به رسانه‌ها درز کرده، اعزام نیروهای آمریکایی به یمن است. روزنامه یمنی «مساء پرس» دو روز پیش به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که آمریکا به صورت سری یکشنبه شب، به شهر عدن در جنوب یمن نیرو اعزام کرده است. 

این منابع گفته‌اند که آمریکا در پاسخ به اقدامات احتمالی در پاسخ به عملیات ترور سردار سلیمانی و به منظور همکاری با نیروهای سعودی در عدن برای حمایت از کشتی‌های تجاری و آمریکا در تنگه باب‌المندب وارد این شهر شده‌اند.

انتقام‌های سریالی

نگرانی آمریکا زمانی تشدید می‌شود که نه تنها ایران، بلکه جبهه مقاومت در سراسر منطقه نیز درصدد انتقام است. سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در روزهای گذشته تاکید کرده که گذشته از انتقامی که ایران خواهد گرفت، جبهه مقاومت نیز به نوبه خود برای انتقام سردار سلیمانی دست به عملیات خواهد زد.

به گزارش پایگاه خبری النشره،‌ روز گذشته «محمد محیی»، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق نیز تصریح کرد که «حزب‌الله عراق، خود را در حال نبرد دائم با محور شر صهیونیستی- آمریکایی- سعودی می‌داند و مبارزه به رویارویی مستقیم تبدیل شده است.»

محیی سپس با بیان اینکه آمریکا با ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده حشدالشعبی از خطوط قرمز تجاوز کرده، تاکید کرد:  «گروه‌های مقاومت عراق، بخش جدایی‌ناپذیر محور مقاومت هستند؛ از این رو ما منتظر پاسخ ایران به حماقت آمریکا هستیم و به تبع ما نیز پس از آن پاسخ خود و سقف آن را تعیین خواهیم کرد.»

سی ان ان دیروز گزارش داد که پنتاگون شش بمب‌افکن B-52 را به پایگاه دیه‌گو گارسیا در اقیانوس هند اعزام کرده تا در صورت لزوم علیه ایران وارد عملیات شوند

حتی خود آمریکایی‌ها نیز اذعان دارند که نیروهای حامی ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن همگی قادر هستند تا در صورت تصمیم ایران به اجرا کردن تهدیدات خود، حملات خود را آغاز کنند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد در صورت عملی شدن تهدیدات، آمریکا با انتقام‌های سریالی از سوی ایران و اعضای متعدد جبهه مقاومت در منطقه مواجه شود.