مراسم بی‌نظیر تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی در تهران با بازتاب گسترده رسانه‌های جهان مواجه شد. در گزارش تمام آنها حیرت از حضور میلیونی و باشکوه مردم مشهود بود و با استناد به چنین حضوری، تاکید می‌کردند که انتقام ایران «حتمی» است. نماز اشکبار مقام معظم رهبری بر پیکر سردار سلیمانی و دیگر همراهان شهیدش، سخنرانی دختر سردار سلیمانی، حضور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و اظهارات وی در این مراسم از دیگر موضوعات مورد توجه و تاکید گزارش رسانه‌های جهان از مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی بود. 

در طول 25 سال فعالیتم تاکنون چنین چیزی ندیده‌ام

 خبرنگار نیویورک تایمز که در توئیتر خود به گزارش لحظه به لحظه این مراسم مشغول بود، نوشت: من همیشه راهپیمایی‌های چند هزار نفره در ایران را شاهد بوده‌ و آنها را پوشش خبری داده‌ام. زمانی که جمعیت زیادی حضور دارند اما هیچ‌گاه این گونه نبوده است. اکنون میلیونی آمده‌اند. آنها همه به میل خود آمده‌اند.

این خبرنگار با انتشار ویدئوهایی از حضور مردم ادامه داد: مراسم تشییع ژنرال سلیمانی در حالی در تهران برگزار شده است که دریایی بیکران از مردم از ساعت شش صبح به محل آمده‌اند. در طول 25 سال فعالیت در ایران تاکنون چنین چیزی ندیده‌ام.

خبرنگار المانیتور نیز حیران از همین حضور میلیونی، در توئیتر خود نوشت: من تاکنون چنین چیزی در ایران ندیده‌ام. حتی مراسم‌های مذهبی این گونه (مردم) را جمع نمی‌کند که قاسم سلیمانی کرده است.

گسترده‌ترین تجمع بعد از رحلت آیت‌الله خمینی

بخش عربی شبکه آر تی با انتشار تصاویر زیادی از مراسم تشییع سردار سلیمانی در تهران نوشت: پس از تشییع امام خمینی (ره) تهران تا به امروز شاهد چنین مراسم تشییع گسترده‌ای نبوده است.

این شبکه روسی همچنین نوشت که مردم ایران با در دست داشتن پرچم‌های قرمز و شعار «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» دانشگاه تهران را احاطه کرده بودند و صفوف آنها تا چند کیلومتری دانشگاه می‌رسید.

«ژرژ مالبرنو» خبرنگار روزنامه لافیگارو نیز مراسم وداع با سردار سپهبد سلیمانی را با تشییع امام خمینی مقایسه کرد. وی در حساب توئیتر خود نوشت: تجمعاتی که از دیروز در ایران به مناسبت بزرگداشت سردار سلیمانی برگزار می‌شود به احتمال زیاد گسترده‌ترین تجمع بعد از رحلت آیت‌الله خمینی در سال ۱۹۸۸ است.

دستور ترامپ نتیجه عکس می‌دهد

به گزارش ایسنا، خبرنگار شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی با انتشار تصویری هوایی از حضور پر شور مردم تهران در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همراهانش نوشت: دستور ترامپ برای ترور ژنرال سلیمانی دارد نتیجه عکس می‌دهد. اجازه دهید که یادآوری کنم او چقدر خطرناک است.

آسوشیتدپرس: دختر سلیمانی آمریکا را تهدید کرد

سخنرانی دختر سردار سلیمانی و اظهارات وی نیز بسیار مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که مقام معظم رهبری ایران روز دوشنبه با صدای بلند در میان صدای صدها هزار نفر از عزاداران بر پیکر قاسم سلیمانی ژنرال ارشد ایرانی که در حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بغداد جان خود را از دست داد، نماز خواندند. این اقدام آمریکا موجب افزایش شدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن شده است.

آسوشیتدپرس با انتشار بخش‌هایی از سخنرانی دختر شهید سلیمانی در این مراسم نوشت که او به‌ طور مستقیم تهدید به حمله به پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه کرد.

مقامات جمهوری اسلامی، ازجمله جانشین ژنرال سلیمانی تهدید کرده‌اند که انتقام این حمله را خواهند گرفت.

پایگاه خبری عربی 21 نیز پس از اشاره به گریه مقام معظم رهبری در حین نماز بر پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی، به اظهارات اسماعیل هنیه که اقدام آمریکا را «جنایتی وحشی» خوانده بود و سخنرانی دختر سردار سلیمانی پرداخت. این پایگاه خبری نوشت: دختر سردار سلیمانی در سخنان خود گفت که آمریکا و هم پیمانش اسرائیل در نتیجه به شهادت رساندن پدرم روزگارشان تیره و تار خواهد شد.

المیادین: بجز در مراسم تشییع امام خمینی(ره) تا به امروز شاهد حضور این چنینی مردم برای مراسم تشییع در تهران نبودیم. پرچم‌های قرمزی که در این مراسم برافراشته شد، نشان می‌دهد که انتقام خون شهدا حتمی است

المیادین: انتقام حتمی است

خبرنگار شبکه المیادین که برای پوشش مراسم تشییع سردار سلیمانی در تهران حضور یافته بود، این مراسم را تاریخی یاد کرد. المیادین نیز مانند بسیاری دیگر از رسانه‌ها نوشت: به جز در مراسم تشییع امام خمینی(ره) تا به امروز شاهد حضور این چنینی مردم برای مراسم تشییع در تهران نبودیم.

این شبکه لبنانی نوشت: پرچم‌های قرمزی که در این مراسم برافراشته شد، نشان می‌دهد که انتقام خون شهدا حتمی است.

در این گزارش همچنین آمده است: سخنرانی اسماعیل هنیه در این مراسم نشان می دهد که محور مقاومت قوی خواهد ماند و قوی‌تر نیز خواهد شد. سخنرانی هنیه و دختر شهید سلیمانی در این مراسم معانی زیادی دارد.

 اذعان رویترز و بی‌بی‌سی به حضور میلیونی مردم

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران امروز (دوشنبه) در مراسم خاکسپاری قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران که در حمله هوایی روز جمعه آمریکا به شهادت رسید، نماز خواند.

رویترز همچنین به تصاویر منتشر شده از تلویزیون ایران اشاره و تاکید کرده است که این تصاویر از حضور میلیونی مردم در این مراسم حکایت دارد.  شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز ضمن پوشش مراسم گزارش داد: خیل عظیم مردم ایران برای برگزاری مراسم تشییع فرمانده ارشد نظامی خود، خیابان‌های تهران را انباشته از جمعیت کردند.

این شبکه در ادامه با اشاره به اینکه رهبری ایران حین خواندن نماز گریه کرده‌اند، افزود که مردم ایران حضوری میلیونی در این مراسم داشته‌اند.

در ادامه گزارش بی‌بی‌سی آمده است که ایران قول انتقام جدی برای شهادت سپهبد سلیمانی داده و روز یک‌شنبه گام نهایی خود در راستای کاهش تعهداتش در توافق هسته‌ای سال 2015 را نیز اعلام کرد.

خانواده سربازان آمریکایی در انتظار مرگ فرزندانشان باشند

شبکه الجزیره انگلیسی گزارش داد که سیل جمعیت مردم ایران برای تشییع پیکر قاسم سلیمانی در شرایطی که درخواست‌ها برای انتقام خون او افزایش یافته به خیابان‌های تهران آمدند.

این شبکه در ادامه به حضور زنان و مردان با لباس‌های مشکی در هوای بسیار سرد پایتخت اشاره و همچنین بخش‌هایی از صحبت‌های دختر سپهبد قاسم شهید سلیمانی در این مراسم را منتشر کرده است.

این رسانه نوشت: خانواده‌های سربازان آمریکایی در خاورمیانه باید روزهای خود را در انتظار شنیدن خبر مرگ فرزندانشان سپری کنند.

خبرنگار نیویورک تایمز: مراسم تشییع ژنرال سلیمانی در حالی در تهران برگزار شده است که دریایی بیکران از مردم از ساعت شش صبح به محل آمده‌اند. در طول 25 سال فعالیت در ایران تاکنون چنین چیزی ندیده‌ام

الجزیره در بخش دیگری از گزارش مبسوط خود از مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در تهران به حضور دیگر مقامات ایران در کنار رهبری هنگام برپایی نماز اشاره کرد و از حسن روحانی، رئیس مجلس و فرمانده سپاه پاسداران نام برد.

الجزیره در ادامه گزارش داد: در این مراسم تعدادی از مقامات متحدان منطقه‌ای ایران، شامل اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس حضور داشتند.

این گزارش با اشاره به وعده مقامات جمهوری اسلامی برای انتقام خون شهید سلیمانی افزوده است: اگرچه مشخص نیست که ایران کی و چگونه پاسخ خواهد داد اما هرگونه پاسخی ممکن است پس از پایان سه روز عزاداری در ایران انجام گیرد.