دولت پس از جلسه یکشنبه شب درباره توافق هسته‌ای، گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه مواجه نیست. در بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران در این باره آمده است که «مِن بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.» در عین حال این بیانیه تاکید می‌کند که همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کما فی السابق ادامه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می‌باشد.

بیانیه تروئیکای اروپایی

به دنبال اعلام گام پنجم ایران، سه کشور اروپایی موسوم به E3 در بیانیه مشترکی با طرح ادعای واهی «انجام اقدامات خشونت‌آمیز توسط ایران» خواستار پرهیز از آنها شده و خواستند «رعایت مفاد گنجانده شده در توافق هسته‌ای سال 2015 با قدرت‌های جهانی را از سر بگیرد.» به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این بیانیه سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان همچنین اعلام کردند که بر اهمیت کاستن از تنش‌ها در عراق و ایران و عزم خود برای مبارزه با داعش تاکید می‌کنند. در این بیانیه آمده است: «ما بر تعهد خودمان در ادامه مبارزه با گروه داعش که یک اولویت است تاکید می‌کنیم. این ضروری است که ما ائتلاف مربوط به آن را حفظ کنیم. از مقام‌های عراق می‌خواهیم به روند تامین پشتیبانی لازم از این ائتلاف ادامه دهند.»

برجام در مسیر پایان قرار گرفته است

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز دیروز گفت: ایران از توافق هسته‌ای عقب‌نشینی کرده است. این اوضاع را بسیار دشوارتر می‌کند. هیچ‌کس نمی خواهد که ایران به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد. ما با فرانسه و انگلیس در خصوص چگونگی واکنش به این اوضاع همکاری می‌کنیم. وی افزود: ما قطعاً بار دیگر با ایران گفت‌وگو می‌کنیم. آنچه که اعلام شده است (گام پنجم برجامی ایران) با توافق سازگار نیست. (اوضاع) ساده‌تر نشده است و این احتمالاً اولین گام به سوی پایان این توافق است که ضرر بزرگتری محسوب می‌شود و هم‌اکنون بسیار بسیار مسئولانه این مسئله را بررسی می‌کنیم.

موضع‌گیری روسیه 

به گزارش فارس، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز با اشاره به گام نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام در انتقاد از مواضع واشنگتن گفت: ایالات متحده تمام تلاش خود را برای خروج ایران از برجام انجام داد و سرانجام به این هدف خود رسید. تهران اکنون با هیچ محدودیتی در زمینه هسته‌ای مواجه نیست (البته به جز محدودیت‌های ان‌پی‌تی). آیا این دقیقا همان چیزی است که واشنگتن به دنبال حصول آن بوده است؟ وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد که به عقیده مسکو، گام پنجم ایران تهدیدآمیز نیست و در صورت رفع چالش‌های به وجود آمده ناشی از تحریم‌های آمریکا، ایران می‌تواند اجرای برجام را از سر بگیرد. به گزارش رویترز، مسکو همچنین تاکید کرده که همچنان به طور کامل به توافق هسته‌ای و اهداف آن متعهد است و برای کار روی آن آمادگی دارد.