معاون پیشین مشاور امنیت ملی واشنگتن:

اتحاد ایران با چین و روسیه فاجعه‌بار خواهد بود

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، «کی. تی. مکفارلند»، معاون پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت که این کشور باید نگران اتحاد ایران با چین و روسیه باشد. وی گفت: «اتحاد میان این سه کشور سناریویی وحشتناک است. روسیه کشور بسیار بزرگی است، اما به بنادر آب‌های گرم دسترسی ندارد. اما اگر با ایران متحد شود، این دسترسی فراهم خواهد شد. ارتش روسیه در کنار موقعیت و نفت ایران و همچنین پیشرفت‌های چین در زمینه فناوری می‌تواند به فاجعه‌ای بزرگ برای آمریکا بینجامد.

    

ظریف به نیویورک می‌رود

به گزارش خبرگزاری‌ صدا و سیما، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ۱۹ دی، نهم ژانویه برای شرکت در نشست سازمان ملل عازم نیویورک می‌شود. حضور در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع چند جانبه‌گرایی به دعوت ویتنام، رئیس دوره‌ای شورای امنیت از جمله برنامه‌های محمدجواد ظریف خواهد بود.

    

احتمال نقش داشتن عربستان در حوادث آبان

حسین رویوران، کارشناس مسائل منطقه درباره حمایت عربستان سعودی از آشوبگران حوادث آبان در ایران به مهر گفت: نهادهایی چون وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در حال کار روی این موضوع هستند تا مشخص شود چه افرادی پشت این حوادث بوده‌اند. وی با اشاره به سخنان دبیر شورای امنیت ملی مبنی بر اینکه دشمن می‌خواست در انتقام حملات به آرامکو، تاسیسات عسلویه را مورد حمله قرار دهد، اظهار کرد: تحقیقات در زمینه کسانی که به دنبال خرابکاری در عسلویه بوده در جریان است. اگر اثبات شود که عربستان سعودی پشت این قضیه بوده، دست ایران برای تنبیه ریاض را باز خواهد گذاشت.

    

ذوالنور خبر داد؛

تشکیل کمیته مشترک برای بررسی لوایح FATF 

مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌ خارجی مجلس درباره آخرین وضعیت دو لایحه پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: این دو کنوانسیون که زیر مجموعه FATF هستند در مجمع تشخیص در حال بررسی است و از دستور کار مجمع خارج نشده‌اند. وی درباره احتمال تصویب این لوایح در مجمع نیز اظهار کرد: نمی‌توان گفت این لوایح رد یا تصویب می‌شود کارگروهی تخصصی متشکل از کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و دولت برای بررسی این لوایح تشکیل شده و باید پس از بررسی درباره این لوایح تصمیم‌گیری شود.

    

سخنگوی قوه قضاییه:

ضرب و شتم نرگس محمدی در زندان صحت ندارد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با اخبار منتشر شده در مورد انتقال نرگس محمدی به زندان زنجان و ضرب و شتم او در زندان اوین گفت: انتقال وی به زندان زنجان صحت دارد اما ضرب و شتم او کذب است و صحت ندارد. روابط عمومی زندان اوین نیز روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «انتقال خانم نرگس محمدی همراه ضرب و شتم صحت ندارد. او به زنجان با دستور مرجع قضایی به عنوان شهر موطن منتقل شده است.» گفتنی است؛ اخباری در روزهای اخیر منتشر شده بود که نرگس محمدی فعال حقوق بشری با ضرب و شتم از تهران به زنجان منتقل شده است.‌

    

محسن رضایی:

مجلس نباید به یک نهاد وکیل‌الدوله تبدیل شود

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص با بیان اینکه مجلس نباید تبدیل به یک نهاد وکیل‌الدوله شود، گفت: مجلس آینده باید خانه مردم باشد طوری که صدای آنها از مجلس یازدهم شنیده شده و حقشان به دست آنها برسد. وی با تاکید بر اینکه مردم باید ولی نعمت کشور شناخته شوند یادآور شد: مجلس می‌تواند جایگاه ولی‌نعمتی مردم را تقویت و کاری کند که دولت برای برنامه‌های خود از جمله موضوع بنزین با ملت نیز مشورت کند. بنابراین مطالبه‌گری حقوق مردم از دولت، مهم‌ترین وظیفه بر عهده مجلس است و مجلس آینده نیز باید این موضوع را سرلوحه کار خود قرار دهد.