گزارش سری «آبه» به «ترامپ»

به نوشته رسانه‌های ژاپنی، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روز یکشنبه و پس از دیدار روز جمعه خود با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا گفتگو کرد. سخنگوی کاخ سفید گفته است که روسای دو کشور ژاپن و آمریکا در این تماس درباره تحولات ایران و کره شمالی و همچنین روابط تجاری بین دو کشور صحبت کردند. پیشتر رسانه‌های ژاپنی نوشته بودند که کاخ سفید به شرطی با میزبانی توکیو از رئیس‌جمهور ایران موافقت کرده که ژاپن واشنگتن را در جریان نتایج سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به توکیو قرار دهد.

    

مذاکرات با شینزوآبه، آب است یا نان هم دارد؟

علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، در اخطاری با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی گفت: رئیس‌جمهور مذاکرات پشت‌پرده‌ای با شینزوآبه داشته و باید محتوای مذاکرات منتشر شود تا بدانیم مذاکرات با شینزوآبه، آب است یا نان هم دارد. چطور می‌شود که آبه به ترامپ گزارش دهد اما نمایندگان از مذاکرات مطلع نباشند.

    

تلاش مطهری برای اعلام وصول استیضاح وزیر کشور

در ادامه جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی، علی مطهری که عهده‌دار جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر کشور است، به جایگاه هیئت رئیسه رفته و در حال رایزنی با اعضای هیأت رئیسه است. علیرضا رحیمی عضو هیئت رئیسه مجلس در این خصوص گفت: هیأت رئیسه و آقای مطهری در مورد عدد امضاهای استیضاح وزیر کشوراختلاف نظر دارد. وی افزود: هیأت رئیسه معتقد است که امضاهای طرح اسیتضاح وزیر کشور، عدد قانونی برای اعلام وصول را ندارد اما آقای مطهری معتقد است که امضاهای استیضاح وزیر کشور دارای نصاب قانونی می‌باشد.

    

نامه وزیر اطلاعات به لاریجانی درباره یک نماینده

محمد جواد جمالی، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره اظهارات محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس مبنی بر اینکه هیچ شکایتی از وزیر اطلاعات در مورد وی به مجلس نرسیده است، گفت: این نماینده به خوبی می‌داند که همه شکایت‌ها به صورت مستقیم از سوی قوه قضاییه به مجلس ارسال نمی‌شود. وی افزود: وزیر اطلاعات طی نامه‌ای به آقای لاریجانی از آقای محمود صادقی شکایت کرده و از هیئت نظارت بر نمایندگان خواسته تا روند بررسی فعالیت‌های آقای صادقی در موضوع مطروحه را پیگیری و از حرکت‌های خلاف منافع ملی جلوگیری کند.

    

اهدای تندیس «پینوکیو» به صادقی از سوی دانشجویان

به گزارش فارس، جمعی از دانشجویان به محمود صادقی، نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی که به دعوت تشکل اصلاح‌طلب دانشگاه محقق اردبیلی به این دانشگاه رفته بود طی حرکتی نمادین تندیس پینوکیو اهدا کردند. یکی از دانشجویان درباره اهدای این تندیس به صادقی گفت: ما از طرف انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به عنوان یادگار و به پاس تلاش بی‌وقفه این نماینده مجلس برای فریب ملت، یک تندیس پینوکیو به وی تقدیم کردیم.

    

انصراف یک اصلاح‌طلب دیگر از کاندیداتوری

ایرنا نوشت: علی نجفی خشرودی، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی که پیش از این برای نام‌نویسی یازدهمین دوره انتخابات مجلس مردد بود و بنا به درخواست جریان اصلاح طلب بابل نام نویسی کرده بود بعد از تایید در هیأت اجرایی شهرستان بابل روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای انصراف خود را برای انتخابات پیش رو اعلام کرد. وی در بیانیه خود علت انصرافش را چالش‌ها و موانع موجود برای ایفای نقش درستِ نمایندگی جهت رفع یا کاهش رنج‌های بی‌شمار مردم از یکسو و تضعیف و تحدید جایگاه مجلس از سوی دیگر عنوان کرده است.