سفیر ایران در انگلیس گفت: برگزیت می تواند فصل جدیدی از روابط اقتصادی و بازرگانی میان ایران و انگلیس را رقم زند

 به گزارش ایلنا، حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در انگلستان با اشاره به اطلاعات موجود و تماس‌هایی که طرف‌های انگلیسی در دو سه سال اخیر با ایران داشتند نشان می دهد که ایران برای آنها حائز اهمیت است و به ایران به عنوان سرزمینی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری نگاه می کنند.

سفیر کشورمان با اشاره به برخی معاملات اقتصادی میان ایران و انگلیس در دوره پسا برجام یادآور شد: لیام فاکس وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس به صراحت این موضع را اعلام کرد که ایران بزرگترین بازاری است که بعد از پایان دوره اتحاد جماهیر شوروی وارد حوزه بازار جهانی شده است.

وی افزود : این در حالی است که لیام فاکس از جمله افرادی است که خیلی موافق سیاست انگلیس در حوزه برجام هم نبود اما به عنوان وزیر تجارت بین‌الملل این واقعیت را بیان کرد .

حمید بعیدی نژاد همچنین به سفر اخیر عالی ‌ترین نماینده وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس در منطقه غرب و جنوب آسیا به ایران اشاره کرد و گفت: وی در سفر به ایران گزارش مبسوطی را در حوزه ظرفیتهای اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور تهیه کرد که در آن آمده است که انگلیس اعتقاد دارد به علت ساختارهای اصلی اقتصادی ایران با توجه به منابع، جمعیت، منابع انسانی ، هوش و نبوغ دانشمندان خود و موقعیت جغرافیایی این ظرفیت را دارد که بریتانیا روابط اقتصادی خود را با این کشور توسعه دهد. در این گزارش همچنین امده است بازارهمسایگان ایران هم اگر با جمعیت ایران محاسبه شود بازاری با جمعیت ۳۵۰ میلیون نفری خواهد بود که می‌تواند در روابط اقتصادی با انگلیس بسیار مورد توجه قرار گیرد و هر دوطرف از چنین روابطی منتفع شوند.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که اگر عوامل تحریم‌ها را کنار بگذاریم، انگلیس مایل به گسترش روابط اقتصادی خود با ایران است. البته آنها هم توجه دارند که ایران همچون قبل کشور صرفاْ وارد کننده نیست بلکه کشوری است که در حوزه‌های فناوری دارای موقعیت جهانی است و دو طرف می توانند در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی بسیاری همکاری کنند . لذا در دوره‌ی پسابرگزیت ظرفیت‌های اقتصادی و بازرگانی ایران بیشتر مورد توجه انگلیسی‌ها قرار خواهد گرفت و روابطی که بتواند ضامن منفعت هر دو کشور باشد میتواند توسعه پیدا کند.

بعیدی نژاد همچنین سیاستهای کلی دولت جدید به ریاست بوریس جانسون را تلاش برای تنش زدایی با ایران و گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی به ویژه در دوران پسا برگزیت ارزیابی کرد

سفیر کشورمان در ارزیابی روابط دوجانبه انگلیس و ایران در دولت جانسون گفت : اکنون با دولتی روبروییم که در حوزه سیاست خارجی مشخصا خروج از اتحادیه اروپا را با بدست اوردن توافق‌،‌ نهایی کرده است و قصد دارد در حوزه روابط اقتصادی و بازرگانی نیز پس از رهایی از قید های اتحادیه اروپا به صورت مستقل با کشورهای با اقتصاد بزرگ همچون آمریکا ، چین و هند و نیزدیگر کشورها وارد تعاملات گسترده اقتصادی و بازرگانی شود . بعیدی نژاد با بیان اینکه در اروپا به برجام به عنوان موضوعی در قالب مسائل امنیت بین‌المللی و فراتر از روابط اقتصادی نگریسته می شود گفت : برای اینکه اروپایی‌ها این دستاورد مهم برای امنیت بین‌الملل را حفظ کنند، و البته می دانند که این مساله روز به روز مشکل تر هم شده، و از طرف دیگر برای اینکه بتوانند قدمی برای راه اندازی جدی اینستکس بردارند طبیعتا نیاز است شرایطی که الان وجود دارد اصلاح شود و اگر آنها نتوانند در این زمینه قدمی بردارند به طور اصولی جمهوری اسلامی ایران همانطور که اعلام کرده است سیاست کاهش تعهدات خود در برجام را ادامه خواهد داد و تغییر این سیاست فقط منوط به این است که آنها این شرایط را عوض کنند.  وی افزود: بنابراین ما فکر می کنیم که شرایط بسیار حساسی است و خود آنها به این حساسیت واقفند اما طبیعتا باید قدم‌های عملی برداشته شود و ما انتظار داریم با توجه به اینکه سه کشور اروپایی به اهمیت برجام واقف هستند و خودشان بخشی از این مذاکرات بوده اند، نقشی ایفا کنند که منجر به تغییر مهمی در سیاست‌های جاری شود و برجام بتواند از این بحران خارج شود.

بعیدی نژاد گفت: به هر حال انتظار ما از دولت انگلیس اجرای تعهدات خود در برجام است. مواضعی که مقامات انگلیسی در ترغیب ایران در کاهش ندادن تعهدات خود در برجام که برای توازن وضعیت موجود صورت می گیرد، راهگشا نیست و واقعیت صحنه را تغییر نمیدهد.

سفیر کشورمان تاکید کرد : در شرایطی که دیگر اعضا به تعهدات خود در برجام عمل نمی کنند ، تنها اقدام موثر از سوی ایران برای حفظ برجام، کاهش اقدامات برجامی است.

بعیدی نژاد درباره میزان حضور نظامی انگلیس در خلیج فارس در دوره دولت جدید این کشور نیز گفت : ‌ به طور کلی بحثی در خود دولت انگلیس و بین نهادهای دفاعی انگلیس مطرح است که این کشور چقدر می تواند برای گسترش حضور نظامی خود در این منطقه ظرفیت سازی کند.

وی افزود : انگلیس با محدودیت‌هایی مواجه است و افزایش حضور بودجه‌های سنگینی را در پی خواهد داشت و طبیعتا اگر انگلیس بخواهد تصمیم بگیرد که در منطقه ما حضور نظامی ثابت، پایدار و گسترده‌ داشته باشد باید ناوگان دریایی نظامی خودش را در سطح ملی توسعه دهد که تحقق ان نیازمند به بودجه‌های سنگینی است .

سفیر کشورمان گفت : بنابر این تامین امنیت منطقه خلیج فارس توسط کشورهای منطقه و خروج نیروهای خارجی به ‌نفع کشورهای خارج از منطقه هم‌ هست که می‌توانند از هزینه های غیرضرور نظامی در منطقه بکاهند .