سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما خیلی نگرانی نداریم که با پیوستن ایران به FATF اتفاق بدی رخ دهد. ما یک جایی می‌توانیم براساس شرایط خود عمل کنیم و با پیوستن به این روند برخی از اتهامات واهی که به ایران زده می‌شود را خنثی کنیم و این زمینه را فراهم کنیم که تجار ما روند تجار خود با سایر کشورها را به پیش ببرند و براساس ضوابط عمل کنند.

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی، صبح دیروزدر یک نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی مخالفان پیوستن ایران به FATF در داخل کشور معتقدند که اگر ما به تعهدات خود در این زمینه عمل کنیم همچنان در لیست سیاه این گروه باقی خواهیم ماند؛ نظر وزارت خارجه در مورد این موضوع چیست؟ خاطر نشان کرد: ما نظرات وزارت خارجه را در این زمینه به صورت شفاف بیان کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه ما معتقدیم پیوستن به FATF و عمل به کنوانسیون‌های مرتبط با آن که FATF همه کشورهای عضو را ملزم به اجرای آن کرده به نفع ماست نه به ضرر، خاطر نشان کرد: اگر اکشن پلن FATF را مورد بررسی قرار دهیم می‌بینیم که ما عملا خیلی از موارد آن را عمل می‌کنیم چون ایران نه اهل پولشویی است و نه حمایت مالی از تروریسم و وقتی که ما در همین چارچوب عمل می‌کنیم مناسب است به کنوانسیون‌های مربوط به آن نیز بپیوندیم.

موسوی افزود: امیدوارم که دوستان در مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر ارگان‌ها مصلحت کشور در این زمینه را به درستی تشخیص بدهند.

این دیپلمات افزود: در مورد این موضوع بحث مبادلات بانکی و مالی ما با کشورهای جهان از جمله کشورهای دوست مطرح است. کشورهای دوست به ما اعلام کردند که اگر ایران به این روند نپیوندند و چنین موضوعی محقق نشود نمی‌توانند با بانک‌های ایرانی کار کنند و این به نفع ما نیست و باعث فشار بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: همان طور که گفتم وزارت خارجه نظر شفاف خود را در این زمینه مطرح کرده است. باید ببینیم که دوستان چه تصمیمی می‌گیرند. آن‌ها هر تصمیمی بگیرند ما تابع آن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه نمی‌تواند که از شورای اقتصادی سران سه قوه بخواهد که در مورد FATF و پیوستن ایران به این موضوع تصمیم‌گیری کند تا از بن‌بستی که در این ارتباط بوجود آمده خارج شویم، تصریح کرد: من نظر شفاف وزارت خارجه را در مورد بحث FATF مطرح کردم. البته این موضوع بیشتر یک مسئله اقتصادی است تا سیاست خارجی. عدم پیوستن ایران به این روند موانعی را بر سر مبادلات مالی و بانکی ایران با کشورهای دنیا و حتی کشورهای دوست بوجود می‌آورد چرا که آن‌ها وارد این مکانیزم شده‌اند و مقررات مربوط به آن را پذیرفته‌اند. طبق آن مقررات وقتی می‌خواهند با بانکی کار کنند بررسی می‌کنند که آیا بانک‌های متناظر آن‌ها به این روند پیوسته است یا نه، تا در معرض مشکل یا مسئله‌ای قرار نگیرند.

«دلخور و گلایه‌مند»ایم، اما روابط ایران و عراق محکم‌وپابرجاست

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه تهران از اتفاقی که در مورد کنسولگری ایران در نجف رخ داد «دلخور و گلایه‌مند» است گفت، روابط دو کشور، «روابطی محکم و پابرجا» است و این مسائل در آن خللی ایجاد نمی‌کند.

خود درگذشت زهرا عبدالمحمدی، خبرنگار پارلمانی فارس را تسلیت گفت و برای خانواده او از خداوند طلب صبر کرد.

وی در حضور خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جریان تحولات سیاسی و امنیتی اخیر در عراق آیا اخیرا تماس و یا دیداری بین مقامات ایران و عراق صورت گرفته است یا نه؟ گفت: روابط ایران با کشورهای همسایه خود از جمله عراق روابط خوب و مستحکمی است و تماس‌ها بین مقامات دو کشور برقرار است. اگرچه ما از آنچه که درباره سرکنسول‌گری ایران در نجف اتفاق افتاد دلخور و گلایه‌مند هستیم ولی روابط دو کشور روابطی محکم و پابرجاست.

وی گفت: چندی پیش شاهد تماس تلفنی آقای ظریف و همتای عراقی‌شان بودیم و در نشست دوحه نیز دبیر شورای امنیت عراق با آقای ظریف دیدار و گفت‌وگو کردند.

وی با بیان اینکه تماس‌ها و رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور برقرار است، گفت: ما چشم‌انداز خوبی برای گسترش تعاملات با عراق می‌بینیم و معتقدیم که این اتفاقات گذرا است و ثبات و آرامش به این کشور با تدبیری که بین مقامات عراقی و مردم این کشور وجود دارد، باز می‌گردد.

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی درباره دخالت‌های آمریکا در تحولات عراق گفت: ما هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق را رد می‌کنیم. به آمریکایی‌ها نیز توصیه می‌کنیم که در امور داخلی عراق دخالت نکنند. مردم عراق مردمی آگاه و بالغ هستند که می‌توانند در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند. بنابراین بهتر است آمریکایی‌ها خود را از تحولات عراق کنار بکشند.