رئیس‌جمهوری، با تقسیم بندی دستگیرشدگان وقایع اخیر، خواستار آزادی آن دسته از افرادی شد که بی‌گناه بودند یا تخلف ناچیزی داشتند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن روحانی دیروز در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه در برج میلاد تهران با اشاره به حوادث اخیر در کشور گفت:  عده‌ای از افرادی که دستگیر شدند بی‌گناهند و باید آزاد شوند. همین طوری دستگیر شدند. مثلا اگر کسی تخلفی کرده لاستیکی آتش زده از نظر من جرمی نیست اگر چه کارش درست نبوده ولی نباید آنها را نگه داریم. جوانی بوده آمده دادی زده و شعاری داده، نباید سخت گیری شود.

وی با تبریک روز بیمه گفت: امیدوارم این روز که روز تجلیل از صنعت بیمه است، روحیه جدیدی برای همه دست اندرکاران، به منظور خدمت بیشتر به مردم عزیز کشورمان باشد.

وی افزود: ظاهر صنعت بیمه بیشتر در قالب اقتصادی و جز بازارهای مالی گنجانده شود و در کنار بازار سرمایه و بازار پول تعریف می شود اما واقعیت امر این است که ماهیت بیمه ماهیت امنیت بخشی به جامعه است؛ یعنی باید ذیل تامین اجتماعی تعریف شود.

رئیس جمهور ادامه داد: بیمه می‌خواهد به مردم جامعه اعم از تولیدگر، کشاورز، صنعت گر، کارآفرین، کسی که دارای کارگاه و فروشگاه است، مردم عادی‌ای که زندگی روزمره دارند اطمینان بدهد که برای روز سختی، در روز خسارت و در روز مشکلات شما تنها نیستید و یار و یاوری به نام صنعت بیمه دارید؛ شرکت بیمه در کنار شما هست و شما را یاری می‌کند.

گفت‌وگوی تلفنی با اوباما لوکوموتیو حرکت قطار مذاکره بود

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تماس تلفنی خود با رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر بنا بود ظرف ۱۰۰ روز این کار انجام بگیرد، بدون این تماس امکان‌پذیر نبود. مشاورین و همراهان من در سفر نیویورک من را قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات، جواب تلفن رئیس جمهور آمریکا بدهم. البته این مورد تردید من بود اما وقتی همه مشاوران من، به اتفاق این نظر را دادند من پذیرفتم و در آخرین لحظاتی که داشتم نیویورک را ترک می‌کردم، رئیس‌جمهور آمریکا در هتلی که من بودم تلفن زد و من پاسخ تلفن او را دادم و این صحبت کوتاهِ یک ربع، بیست دقیقه‌ای یک لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود.

رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌ها را بردارد ساعت بعد من مذاکره می‌کنم. در آن صورت ۵+۱ همه در نیویورک جمع می‌شویم و بحث می‌کنیم. ما حاضر نیستیم کلاه سرمان رود و نمی‌خواهیم سر کسی کلاه بگذاریم بلکه می‌خواهیم آنچه حق است انجام شود

روحانی با اشاره به مذاکره تلفنی خود با رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: آقای اوباما سه موضوع را مطرح کرد و من در مکالمه تلفنی که برای اولین بار می‌گویم، ایشان سه موضوع را مطرح کرد و من گفتم راجع به سه موضوع مذاکره نمی‌کنیم اما اگر موضوع هسته‌ای تمام شد موضوعات بعدی در دستور کار مذاکرات قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این حرکت باعث شد در کمتر از ۱۰۰ روز به توافق موقت ژنو رسیدیم و تحریم‌ها بطور موقت برداشته شد و از جمله پول‌هایی که در بانک ها بلوکه شده بود ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار در اختیار ایران قرار می‌گرفت و از جمله ایران حق غنی‌سازی دارد و این مهمترین دستاورد در آن مذاکرات بود. هیچ کس باور نمی‌کرد که در مذاکرات می‌توانیم از ۶ قدرت بزرگ دنیا این نکته را بگیریم که ایران حق غنی سازی دارد بر خلاف آنچه در قطعنامه ها آمده بود.

وی افزود: در مرحله بعدی مذاکرات نیز هدفی داشتیم که بسیاری می‌گفتند شدنی نیست و ما می‌گفتیم در پایان مذاکرات تمامی قطعنامه‌های فصل هفتمی باید حذف شود که هیچ متخصص حقوق بین‌المللی باور نمی‌کرد که ۶ قطعنامه‌ای که البته ما یک ساعت آن را اجرا نکردیم توسط همان شورای امنیت یکجا لغو شود و این کار شد. بعد ۵ روز از پایان مذاکرات با قطعنامه ۲۲۳۱ آن قطعنامه ها لغو شد.

رئیس‌جمهور خطاب به فعالان حوزه بیمه گفت:  بعد آن شما دیدید کارتان راحت شد؛ ‌صنعت بیمه تسهیل پیدا کرد؛ تولید حرکت کرد و قراردادها امضا شد. فقط یک کشور در آن زمان ۵۰ هزار میلیارد دلار به ما اعتبار داد و به قول یکی از رهبران ‌آسیایی می‌گفت ما داشتیم با چشم حسادت به ایران نگاه می‌کردیم که هم سرمایه‌ها به سمت ایران سرازیر شده است. در این شرایط ما لازم بود این قرار داد را حفظ کنیم.

در آینده می‌گویم با چه فشاری برجام را نگه‌داشتم

وی افزود:  اینجا جایش نیست برخی مسائل را مطرح کنم و در آینده خواهم گفت با چه فشارهایی برجام را نگه داشتیم و نگذاشتم ایران ناقض این قطعنامه باشد و گفتیم اگر روزی قرار است این توافق نقض شود، ما ناقض نباشیم چرا که ما مسلمان هستیم و به عهد خود وفادار خواهیم ماند. دولت خیلی سختی‌ها تحمل کرد تا زمانی که دولت آمریکا عوض شد و فرد جدیدی آمد. وی ادامه داد:‌ ما در سال ۱۳۹۳ می‌توانستیم به توافق نهایی برسیم اما تا ۹۴ به تاخیر افتاد و دلیل آن فشار صهیونیست‌ها و عربستان بود؛ وزیر خارجه عربستان و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وین رفتند تا تاخیر بیندازند.

آنجا به آمریکا قول دادند تا جایی قیمت نفت را پایین بیاورند که ایران به هرچیزی تن دهد و قیمت نفت را از ۱۱۲ دلار به ۸۰ دلار، ۷۰ دلار و تا زیر ۳۰ دلار رساندند و گفتند ایران دیگر نمی‌تواند کشورش را اداره کند. ما ایستادگی کردیم و تا اواخر سال ۹۳ و اوایل ۹۴ توانستیم کشور را حفظ کنیم و تورم را پایین بیاوریم و در ۹۴ تورم را تک رقمی کردیم و شرایط ما آرامش پیدا کرد؛ آن زمان متوجه شدند حرف عربستان و رژیم صهیونیستی درست نیست و در سال ۹۴ توافق را امضا کردند.

روحانی گفت:  همین دو کشور بعد روی کاخ سفید تاثیر گذاشتند که اگر از برجام خارج شوی و تحریم بگذاری این کشور تا چند ماه بیشتر دوام نمی‌آورد.

وی مجددا خطاب به فعالان حوزه بیمه گفت:  باید بگویم که شما صاحبان کاهش خسارت و ریسک در زندگی مردم هستید و این وظیفه در سطح دیگر در اختیار ما است. ما شرایط مردم را برای تعالی آماده می‌کنیم والا اینکه بگوییم مذاکره نمی‌کنیم خیلی راحت است.

رئیس‌جمهور گفت: وقتی کسی گفت مذاکره می‌کنم تازه اول گرفتاری است. خب از اول می‌گفتید مذاکره نمی‌کنیم و تحریم‌ها هم ادامه داشته باشد در آن صورت هم منطقه و هم شما و هم ما ضرر می‌کردیم. ما دولتی نبودیم که از زیر بار یک مسئولیت سخت فرار کنیم.

در آینده خواهم گفت با چه فشارهایی برجام را نگه داشتیم و نگذاشتم ایران ناقض این قطعنامه باشد و گفتیم اگر روزی قرار است این توافق نقض شود، ما ناقض نباشیم

ترامپ می‌خواست  ادای ریگان را درآورد

روحانی تاکید کرد: من می‌دانستم که اگر جواب تلفن رئیس‌جمهور آمریکا را بدهم عده‌ای در فرودگاه لنگه کفش پرتاب می‌کنند اما این برای من اهمیت نداشت و برایم مهم این بود که وجدانم راحت باشد. افراطیون سر ترامپ را کلاه گذاشتند. بزرگترین کلاهی که بر سر ترامپ رفت درباره برجام بود به او گفتند اگر از برجام خارج شوی نظام ایران سقوط می‌کند. به او گفتند در آن صورت این تو هستی که می‌گویی بعد از ۴۱ سال این نظام را ساقط کردم. می‌خواست ادایی شبیه ریگان درآورد در شوروی سابق.

تحریم‌ها را بردارند، مذاکره می‌کنیم

وی گفت: حالا می‌گویند بیایید حل کنید بیشتر هم نیویورکی‌ها. وقتی در نیویورک بودم وقت نکردم از هتل خارج شوم. روسای کشورها پشت در اتاق من بودند و همه پیام‌ها این بود که شما با ترامپ ملاقات کنید تا مشکلتان حل شود. این‌ها یک چیز در نیویورک در ذهن سران جا انداخته بودند که همه چیز درست می‌شود و اشکال با ایران است. این را نه یک نفر از سران بلکه تمام رهبران جهان می‌خواستند با ترامپ ملاقات کنیم تا کل مشکلات حل شود. ولی ما می‌خواستیم که این توطئه را بشکنیم اینطور نیست که ما حاضر به مذاکره نیستیم. روحانی گفت: رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌ها را بردارد ساعت بعد من ملاقات می‌کنم. در آن صورت ۵+۱ همه در نیویورک جمع می‌شویم و بحث می‌کنیم. ما این حربه را از دست آمریکا گرفتیم. اما آمریکایی‌ها می‌گفتند اول ملاقات کنیم و بعد تحریم‌ها را حذف کنیم اما ما حاضر نیستیم کلاه سرمان رود و نمی‌خواهیم سر کسی کلاه بگذاریم بلکه می‌خواهیم آنچه حق است انجام شود. الان هم این بحث‌ها ادامه دارد بعضی کشورها واسطه هستند و به ملت ایران می‌گویم آمریکا هروقت حاضر شد که تحریم‌ها را بردارد سران ۵+۱ می‌توانند مذاکره کنند.