نماینده تهران در مجلس گفت: واقعیت این است که عملکرد صدا و سیما در بحث افشای اسرار کشور به ویژه در موضوعی همانند بحث دور زدن تحریم‌ها، بسیار قابل نقد است. در همین زمینه موضوعی تحت عنوان طرح «نفوذ» قابل بحث است که اساس آن مبنی بر نفوذ دشمن است. یکی از مراکزی که احتمالا محل نفوذ دشمن باشد همین سازمان است؛ زیرا منافع ملی حکم می‌کند صدا و سیما حافظ امنیت کشور باشد و نه اینکه منافع کشور را با خطر و تهدید مواجه کند.

پروانه سلحشوری در گفتگو با «انتخاب» درباره عملکرد صدا و سیما افزود: از آن‌جایی که یک رسانه ملی همانند صدا و سیما نمود نهاد دولت و حکومت در ایران باید باشد، ضروری است اخبار منتشر شده در راستای سیاست‌ها و پوشش دادن منافع دولتی باشد. این مساله در شرایطی است که به نظر می‌رسد در برخورد با دولت بحث خودی و غیرخودی مطرح می‌شود. حتی نمایندگان خودی به برنامه‌های سازمان دعوت می‌شوند و غیر خودی‌ها تا آن‌جا که ممکن است طرح ویژه تخریبی طرح می‌شود. در سطح دولت نیز به نظر می‌رسد همین قاعده صادق است. نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: حتی نمایندگان مجلس نیز نمی‌توانند بر عملکرد و سیاست‌گذاری‌های صدا و سیما نظارت داشته باشند. متاسفانه شورای نظارت نیز چنان قدرت نظارت بر عملکرد صدا و سیما ندارد. در این میان، بر این باور هستم نهادی که در حوزه مخدوش شدن امنیت کشور می‌تواند به این موضوع بپردازد، شورای امنیت ملی کشور است. 

صدا و سیما لابی‌های قوی دارد

وی پیرامون ضرورت پایان دادن به انحصار صداوسیما، اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی، انحصار صوت و تصویر در دست صدا و سیما است. واقعیت این است که تغییر اصل انحصار صداو سیما در قانون اساسی دشوار است. با این وجود، ضرورت خارج شدن انحصار صدا و سیما  احساس می‌شود. وی افزود: کمیته رسانه، کمیسیون فرهنگی مجلس طی چند وقت گذشته تلاش زیادی را برای ایجاد مکانیزمی برای نظارت بر صدا و سیما انجام داد و طرحی در همین ارتباط، به صحن علنی مجلس آورده شده اما با لابی‌های مخالفان این طرح از دستور کار خارج شد. واقعیت این است که این طرح حاوی تغییرات بزرگی نبود، با این حال اجازه ندادند، پس از چهار دهه صدا و سیما دارای یک اساس‌نامه شود و تمامی امور این نهاد تحت لوای قانون قرار بگیرد.

سلحشوری توضیح داد: این طرح باید از سوی مجلس تصویب شود و تاکنون نهایی نشده است. این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس مخالفانی جدی دارد و ما نیز از جمله مخالفان آن هستیم. این‌که تمامی مسائل و امور در دست صدا و سیما قرار بگیرد به هیچ عنوان درست نیست اما باید بپذیریم که آن‌ها لابی‌های قوی دارند و به آسانی نمی‌توان مانع‌شان شد.