49 زائر در عراق فوت شده‌اند

حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ازدحام در نجف و کربلا گفت: زائرانی که زودتر به کربلا و نجف رفته‌اند، زودتر بازگردند. وی افزود: 49 زائر در عراق فوت شده‌اند که 29 نفراز این تعداد در حوادث رانندگی فوت کرده‌اند. 51 زائر در بیمارستان‌های عراق بستری هستند. 218 زائر به بیمارستان‌های ایران متقل شده‌اند و در داخل کشور هم حوادثی داشته‌ایم و از زائران می‌خواهیم احتیاط کافی را داشته باشند. اگر زائران زمان سفر خود را مدیریت کنند، مشکلی در مرزها به وجود نمی‌آید.

    

رفع اتهام افساد فی‌الارض از ۴متهم محیط‌زیستی

محمد حسین آقاسی، وکیل خانواده سام رجبی از رفع اتهام مفسد فی‌الارض ۴ تن از متهمان محیط‌زیستی خبر داد. وی به ایلنا گفت: برداشته شدن این اتهام به معنای این نیست که متهمان تبرئه شده‌اند. ما امیدواریم این اتفاق بیفتد اما در حال حاضر خبر جدید این است که درباره افساد فی‌الارض اتهامی به متهمان محیط‌زیستی وارد نیست. تا زمانی که دادگاه حکم خود را صادر نکند نمی‌توانیم بگوییم که دیگر اتهامات برداشته می‌شود یا خیر.

    

چرا شکایت خانواده سیدامامی از صدا و سیما رد شد؟

شعبه نهم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه در پرونده شکایت خانواده کاووس سیدامامی از صداوسیما به خاطر پخش مستندی تحت عنوان «منطقه ممنوعه»، قرار منع تعقیب صادر کرد. پیام درفشان، وکیل خانواده کاووس سیدامامی با اعلام این خبر، به ایرنا گفت: بازپرس پرونده با استناد به لوایح دفاعی صداوسیما در قرار صادره عنوان کرده که «برنامه منطقه ممنوعه عیناً همان محتوایی است که از سوی نهادهای ذی‌ربط امنیتی به سازمان صدا و سیما ارسال و بدون دخل و تصرف برای مردم اطلاع رسانی شده و این سازمان نه تنها مجاز بلکه مکلف به پخش برنامه بوده است.»

    

عربستان دست داشتن در حمله به نفتکش ایرانی را  رد کرد

عادل الجبیر وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره احتمال دست داشتن ریاض در حمله اخیر به یک نفتکش ایرانی، این اتهام را رد کرد و گفت: «یقینا کار ما نبوده است. ما به چنین اقداماتی دست نمی‌زنیم، مشارکت هم نمی‌کنیم. این روش عملیاتی ما نیست و پیش از این نیز، این گونه عمل نکرده‌ایم.» گفتنی است چند روز پیش یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ و در فاصله 60 مایلی شهر ساحلی جده دچار سانحه شد که گزارشات اولیه از وقوع انفجار ناشی از اصابت موشک خبر می‌داد.

    

روسیه هیچ کشوری را درباره آرامکو متهم نخواهد کرد

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ویلادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تازه‌ترین اظهارت خود گفت: درباره متهم اصلی حمله به مجموعه پالایشگاهی آرامکوی عربستان عده‌ای ایران را عامل این حملات می‌دانند اما روسیه هیچ کشور خاصی را در این مورد متهم نخواهد کرد. وی با بیان اینکه در واقع روسیه نمی‌داند چه کسی پشت حمله به آرامکو است، افزود: روسیه روابط بسیار دوستانه‌ای با تمامی کشورهای منطقه از جمله ایران و کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و امارات دارد. پوتین همچنین از امکان سرمایه‌گذاری روسیه در عربستان خبر داد.

    

ایران سه ماهواره جدید به فضا پرتاب می‌کند

مهرداد بائوج لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه اعضای این فراکسیون با رئیس سازمان فضایی کشور، اظهار داشت: رئیس سازمان فضایی کشور در ابتدای این جلسه از پرتاب سه ماهواره جدید که هم ماهواره و هم پرتاب‌کننده هر دو با استفاده از توان داخلی کشور تولید شده‌اند تا پایان سال خبر داد. وی عنوان کرد که ماهواره‌ها می‌توانند در بحث‌های کشاورزی، حمل‌ونقل، نظامی، شبکه‌های بانکی، حوادث و موارد مختلف کمک کنند. همچنین وی اظهار داشت که دقت ماهواره‌های ایرانی یک تا پنج متر است و تلاش می‌شود به یک متر برسد.