عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست‌های ابتدای انقلاب گفت: با وجود سابقه آمریکا در مواجهه با ایران، به هیچ وجه قطع رابطه دائمی از ناحیه انقلاب، مدیریت عالی انقلاب و شورای انقلاب مطرح نبود.

محمد حسین صفار هرندی در همایش «امضایی که دیگر تضمین نیست»، در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز افزود: ایران حتی پس از تسخیر لانه جاسوسی نیز به رابطه با آمریکا ادامه داد، اما در فروردین ماه ۵۹ آمریکا تصمیم به قطع رابطه با ایران گرفت و نیروهای انقلاب نیز از قطع رابطه استقبال کردند.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های نفتی در سال ۵۹ علیه ایران، یادآور شد: با وجود طی کردن این مسیر، همچنان رهبری معتقد بودند که ما تا ابد نمی‌خواهیم با کشوری قطع رابطه کنیم، بلکه می‌خواهیم با همه دنیا ارتباط داشته باشیم، اما این آمریکا بود که به خصومت علیه انقلاب عمق بخشید.

دوستان اصلاح‌طلب ما به یک باره قربان صدقه آمریکا رفتند

صفار هرندی در تحلیل رفتار جماعتی که به گفته او تا دیروز علیه آمریکا شعار می‌دادند، تصریح کرد: دوستان اصلاح طلب ما و کسانی که در مجلس سوم، ۱۳ آبان را به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام گذاری کردند، به یک باره قربان صدقه آمریکا رفته و می‌گویند آمریکا قدرتمند است و ما چاره‌ای نداریم. وی افزود: در دوره اصلاحات نیز با این ذهنیت که اگر ما ادبیات ما را در مقابل کشورهای قدرتمند عوض کنیم، چنین رفتاری با ما می‌شود از آبراهام لینکلن به عنوان شهید یاد کردیم، اما چند سال بعد آمریکا ما را به عنوان محور شرارت در دنیا معرفی کرد.

از اقتدار دوران احمدی‌نژاد جواب بهتری گرفتیم

وی با اشاره به رابطه ایران و آمریکا در دوره احمدی‌نژاد گفت: فاصله بین آمریکا و ایران در دوره آقای احمدی‌نژاد عمق بیشتری پیدا کرد، اما میزان خصومت کمتر شد. وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: بخشی از رفتارهای احمدی نژاد را تایید کرده و حتما بخشی با بخشی از آن هم مخالف هستم، از اقتدار آن روز ایران در مقابل آمریکا جواب بهتری گرفتیم تا گردن کج کردن در مقابل آمریکا، اما احمدی نژاد هم از موضعش برگشت و تلاش کرد به آمریکا نزدیک شود که این نیز باعث تشدید تحریم‌ها شد. وی با بیان اینکه خصومت آمریکا علیه ایران امروز به اوج خودش رسیده است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها امروز فهمیده‌اند که اگر به ما ضربه بزنند، باید منتظر ضربه متقابل باشند و این ضربه برای آن‌ها کشنده است.