سالینجر متنفر از اینترنت، هم به انقلاب الکترونیکی پیوست

پس از سال‌ها تلاش برای دیجیتالی کردن آثار جی. دی سالینجر، بالاخره اکنون با موافقت خانواده‌اش قرار است آثار نویسنده «ناتور دشت» به‌صورت دیجیتالی در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از گاردین، خانواده سالینجر اعلام کردند که آثار نویسنده برای نخستین بار به‌صورت الکترونیکی در اختیار خوانندگان قرار خواهد گرفت. مت، پسر سالینجر گفت که پدرش همیشه به دسترس بودن آثارش اهمیت می‌داد، اما دوست داشت آثارش را به‌صورت کاغذی تهیه کنند. نویسنده‌ «ناتور دشت» که در سال 2010 در 91 سالگی از دنیا رفت، از اینترنت هم متنفر بود. مت به نیویورک‌تایمز گفت که پیش از این برای پدرش توضیحاتی درباره فیسبوک داده بود و سالینجر از این‌که مردم اطلاعات شخصی‌شان را به‌صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند، وحشت کرده بود، اما مت که مسئولیت مدیریت اموال سالینجر را به عهده دارد، می‌گوید که در سال 2014 نامه‌ای از خانمی از میشیگان دریافت کرد که به دلیل معلولیت حرکتی نمی‌تواند کتاب کاغذی در دست بگیرد و بخواند و همین موضوع سبب شد در تصمیمش برای جلوگیری از تبدیل آثار پدر به نسخه‌های الکترونیکی تجدیدنظر کند. مت در توضیح این اتفاق می‌گوید: «از وقتی نامه‌اش را خواندم به فکر راهی بودم که او بتواند کتاب‌های پدرم را بخواند. پدر من همیشه هر کاری که در توانش بود انجام می‌داد تا کتابش در دسترس عموم قرار بگیرد یا افراد توانایی مالی پرداخت هزینه‌اش را داشته باشند. با گران شدن قیمت کتاب‌هایش در چاپ‌های بعدی مخالفت می‌کرد؛ حتی وقتی که نویسندگانی همچون همینگوی، فاکنر و فیتز جرالد کتاب‌هایشان را گران کرده بوده‌اند.» 

بنابراین در دسترس بودن آثارش در زمانه‌ای که بسیاری از جوانان ترجیح می‌دهند با دستگاه‌های الکترونیکی‌شان کتاب بخوانند، اهمیت زیادی دارد. با اینکه دوست داشت همه نسخه چاپی کتابش را بخرند، اما امکان خواندن آثارش برای کسانی که قادر نیستند کتاب در دست بگیرند پیشرفت بزرگی به حساب می‌آید. البته هنوز خبری مبنی بر تبدیل کتاب‌های سالینجر به نسخه صوتی منتشر نشده است. سالینجر دوست داشت آثارش فقط به‌صورت کاغذی در بازار موجود باشد و حتی درخواست‌های متعدد تولیدکنندگان برای تبدیل آثارش به فیلم و نمایش را رَد کرده بود. علاوه‌بر این قرار است آثار منتشرنشده سالینجر نیز در اختیار خوانندگان قرار بگیرد. مت در ماه فوریه به گاردین گفته بودند جمع‌آوری این آثار به طول می‌انجامد و احتمالاً در طول 10 سال آینده به‌تدریج منتشر خواهد شد. قرار است نسخه الکترونیکی «ناتور دشت»، «فرنی و زویی»، «تقدیم به ازمه با عشق و نکبت»، و «تیرهای سقف را بالا بگذارید نجاران و سیمور: پیش‌گفتار» نیز به‌صورت الکترونیکی در دسترس خوانندگانی در سراسر دنیا قرار بگیرد.