رئیس‌جمهور گفت: حتی اگر سال‌ها بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم، باید راه را از طریق همه‌پرسی پیش ببریم از مردم بپرسیم. ۴۰ سال است داریم با هم بحث می‌کنیم. راه را باید انتخاب کنیم. 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن روحانی در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور افزود: از دانشگاه‌ها می‌خواهم نظرات اقتصادی‌شان را به ما بگویند. همین امروز هم دانشگا‌ه‌های ما تلاش فراوان کردند.

وی تصریح کرد: بی‌تردید دانشگاه‌ها مسئولیت‌های بسیار سنگینی را امروز به دوش دارند و متقابلا دولت و جامعه هم مسئول است؛ این که خدمات دولت به اندازه کافی هست یا نیست و اینکه ما برای دانشجویان از لحاظ تغذیه و خوابگاه به اندازه کافی امکانات را مهیا کرده‌ایم یا نه، اینجا اعتراف می‌کنیم که حتما نواقص وجود دارد، اما همیشه علاقمند هستیم مشکلات را حل کنیم.

گسترش فضای دانشگاه بدون کیفیت مطلوب ما نیست

روحانی گفت: اینکه از لحاظ کمی دانشگاه‌ها مدیریت می‌شوند و کیفیت بالا می‌رود جای خوشحالی است، گسترش فضای دانشگاه بدون کیفیت مطلوب ما نیست.

وی ادامه داد: خوشبختانه ۴۱ سال بعد از انقلاب با وجود مشکلات، جنگ و تحریم، دانشگاه به وظایف خودش عمل کرده و ما نه تنها نسبت به منطقه و کشورهای همسایه نسبت به جوامع پیشرفته عقب نیستیم و حرکت‌های علمی خوبی داشته‌ایم.

بهترین راه حل اشکالات صندوق رای است

وی ادامه داد: سرنوشت آینده ما را انتخابات‌های ما تعیین و تایید می‌کند. راجع به انتخابات نقص و اشکال هم داریم اما با این حال بهترین راه صندوق رای است. راه برای اصلاح جامعه صندوق، برای شایسته سالاری و افکار حق مردم صندوق است. صندوق رای بهترین راه است. با تجربه می‌گویم که راه دیگری نداریم. راهی جز فضای پرشور انتخابات نداریم، علیرغم همه اینها تنها راه برای ما انتخابات است. هرکه بهتر و شایسته‌تر است و مفیدتر است و هرکه عاقل‌تر و فهیم‌تر است و از افراط بیشتر فاصله دارد و هرکه برای کشور آماده فداکاری است، مرد یا زن آن‌ها را برگزینیم و هرکه خود را شایسته می‌داند خود را کاندید کند. شاید مشکلی پیش بیاید ولی اشکال ندارد.

رئیس‌جمهور افزود: این یک وظیفه بزرگ ملی ماست که یکی از مسائل مهم امسال ما انتخابات است. عرض می‌کنم اگر انتخابات پرشکوه بانشاط و پررونق با حضور اکثریت مردم در سراسر کشور شاهد باشیم قدرت سیاسی کشور ما بالا می‌‌رود.

اولین پرچم انتخابات، امید است

روحانی تصریح کرد: مردم به نظام و آینده‌شان امید دارند اولین پرچم انتخابات، امید است و همه آنهایی که به پای صندق می‌روند یعنی به آینده امید دارند.

وی با بیان اینکه ما در کشور یک سری مسائل داریم که حل و فصل آنها خیلی مشکل نیست ولی در دو یا سه سال می‌توان آنها را حل کرد؛ از جمله این مشکلات آب، محیط زیست و غیره هستند که با چند سال کار حل می‌شود اما یک سری مشکلات در جامعه در زمان کوتاه قابل حل نیست و بلندمدت است که اساتید و دانشگاه‌ها در آن نقش بیشتری دارند و آن استراتژی حرکت کشور است.

دنیا را به شگفتی واداشتیم 

روحانی گفت: به محض اینکه توافق برجام را در سال ۹۴ امضا کردیم رشد اقتصادی ما در دنیا اول شد. ما وقتی آمدیم در اول دولت یازدهم تورم را کاهش دادیم و برخی به من ایراد گرفتند که چرا از تورم شروع کرده است، باید اول رکود را می‌شکست و گفتند رکود که عمیق شود نمی‌توان شکست. وقتی ما تورم را تک رقمی کردیم و رشد اقتصادی ما ۱۲.۵ درصد در سال ۹۵ شد دنیا را به شگفتی واداشتیم. 

اینکه می‌گویند مدیریت ضعیف است این همان مدیریت است که تورم را بعد سالیان دراز برای سه سال تک رقمی کرد و این همان مدیریتی است که ما را در گندم خودکفا کرد.

وی ادامه داد: در همان زمان بود که با فشار عربستان و اسرائیل آمریکا از برجام خارج شد. حالا آنها که می‌گفتند برجام بد است بینند چه تفاوتی ایجاد شده است. به ما می‌گفتند مگر عقلتان را از دست داده‌اید که به دادگاه لاهه رفته‌اید؛ مگر می‌شود در دادگاه لاهه پیروز شد. حالا می‌بینید که ما در سه نوبت پیروز شدیم و ادامه می‌دهیم.

 باید از برخی کشورهای همسایه تشکر کنیم

رئیس‌جمهور گفت: همین الان هم که داریم شرایط را اداره می‌کنیم باید از برخی کشورهای همسایه که به تحریم‌های آمریکا بی‌اعتنا بودند، تشکر کنیم. ما داریم صادرات و واردات می‌کنیم در همین شرایط داریم وارد یک اتحادیه اقتصادی می‌شویم. این نمونه تعامل است.