وزیر علوم دیروز به صحن مجلس رفت تا به سوال دو نماینده مجلس پاسخ دهد. محمود صادقی از جمله نمایندگانی بود که وزیر علوم را مورد سوال قرار داد. وی در توضیح سوالش از وزیر علوم  درباره صدور احکام بورسیه تحصیلی گفت: بیش از سه سال از طرح این سوال می گذرد اما هنوز تبعات آثار زیان بار مربوط به استفاده از بورسیه‌ها گریبانگیر آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور است. این که امروز نمایندگان در لایحه مالیات بر ارزش افزوده ماده ۲۴ را  درباره ایجاد زمینه جهت استخدام‌های خارج از روال عادی و قانونی حذف کردند بدان معنا است که مجلس با تبعیض و رانت مخالف است.

بنا به گزارش ایسنا، وی گفت: کسانی از امتیاز بورسیه برخوردار شدند که فارغ التحصیل رشته‌های ضروری نبودند؛ در همان سال‌ها کسانی از مناطق محروم صلاحیت لازم علمی را داشتند، اما به آنها بورسیه تحصیلی ندادند چه نیازی بود برای کسانی هزینه هنگفت مصرف شود که بورسیه بگیرند؟ این تبعیض ناروا عدم شفافیت و ایجاد زمینه برای رانت و حامی پروری را فراهم کرد و لیست‌های سفارشی جایگزین آزمون و رقابت علمی شد.

لیست 100 نفره آقازاده‌های بورسیه شده

صادقی افزود: سوال ما این است چرا وزارت علوم اعلام نمی‌کند چه تعداد از بورسیه‌ها از مقامات و منتسبان به مقامات بوده و چرا این وزارتخانه جسارت و شجاعت لازم برای پاسخ به این سوال را ندارد. بنده لیست ۱۰۰ نفره‌ای از آقازاده‌ها و آقاها را دارم که با رانت بورسیه گرفتند این لیست شامل نماینده مجلس و فرزندان نمایندگان مجلس، امام جمعه، فرمانده انتظامی و وزیر است. کمیته منتخب رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها در وزارت علوم با این افراد چطور رفتار کرده است کسی که می‌خواهد از این طریق استاد دانشگاه شود مگر صلاحیت علمی دارد که دانشجو را پرورش دهد؟ این افراد روال غیر شفاف و تبعیض آمیز داشته و می‌خواهند در ادامه در محیط علمی فعالیت کنند؛ بعضا ملاک انتخاب این افراد برای دادن بورسیه داشتن انگیزه انقلابی و اعتقاد به نظام و ارزش‌ها بوده است. نماینده تهران خاطرنشان کرد: نماینده دوره هفتم و هشتم در سربرگ خود تعداد زیادی از افراد را برای برخورداری از بورسیه تحصیلی معرفی کرده، جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان تشکل سیاسی و دانشجویی هم لیست ارائه کرده این کار توسط معاون اداری و مالی و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم وقت هم انجام شده  است برخی از نهادها مانند بسیج هم لیستی برای داشتن بورسیه تحصیلی معرفی کردند براین اساس تعدادی از طریق سفارش از امتیاز بورس برخوردار شده‌اند. صادقی با انتقاد از محرمانه بودن لیست پذیرفته شدگان در آزمون و مشمولان بورسیه گفت: مطابق قانون انتشار و دسترسی اطلاعات تمامی دستگاه‌های دولتی موظف‌اند تصمیمات خود را به اطلاع عموم برساند پس چرا باید لیست بورسیه‌ها محرمانه باشد و کسانی به جرم انتشار لیست محکوم شوند؟ اشکال و سوال من به این روال طی شده در وزارت علوم است که شمار قابل توجهی بورسیه تحصیلی بدون طی کردن روال قانونی را طی نکرده است.

وی با انتقاد از انفعال وزارت علوم گفت: فرجی دانا ایستادگی کرد اما همان نمایندگانی که در مجلس قبلی از رانت و بورسیه استفاده کرده بودند او را استیضاح کرده و دولت را با چالش مواجه کردند.